סיוע נוסף לדולר: בנק ישראל יגדיל ב-2014 את רכישות המטבע

האם לתעשייני הייצוא יש סיבה לחייך? בנק ישראל צפוי לפרסם לאחר החג את תוכנית רכישת מטבע החוץ לשנת 2014, שנועדה לקזז את השפעת ייבוא הגז למשק הישראלי. על פי ההערכות, היקף הרכישות יסתכם ב-3.5 מיליארד דולר. היקף הרכישות ייקבע סופית בהתאם לממצאי בדיקה הנערכת בימים אלה בבנק המרכזי, ובהתאם להיקף ייבוא הגז נטו לאחר קיזוז עלויות ההפקה וההוצאות הנלוות.

הרכישות המוגדלות של המטבע עשויות לסייע ליצואנים באמצעות בלימת התחזקות השקל לעומת הדולר. נזכיר כי ביום שני השבוע הוחלט על הפחתת הריבית ב-0.25%, שמטרתה העיקרית הינה סיוע לייצוא ולצמיחה.

צילום: רויטרס

השפעת ייבוא הגז על מאזן התשלומים נאמדת ב-2013 על ידי בנק ישראל ב-2.8 מיליארד דולר. כתוצאה מכך קבע בנק ישראל כי היקף רכישות הדולרים בגין 2013 יסתכם ב-2.1 מיליארד דולר נטו. רכישות אלה החלו בחודש מאי, ימים ספורים לאחר תחילת אספקת הגז מקידוח תמר. עד לסוף אוגוסט רכש הבנק המרכזי במסגרת תוכנית זאת כ-1.015 מיליארד דולר. על פי ההערכות, בספטמבר נרכשו כ-300 מיליון דולר נוספים ועד סוף 2013 תושלם יתרת הרכישות.

רכישת המטבע המתבצעת במסגרת מדיניות הגז מועברת לחשבון המנוהל בנפרד מהרכישות השוטפות, הנעשות כחלק מהמדיניות המוניטרית. נכון לסוף חודש ספטמבר הסתכמו יתרות המטבע (כולל הרכישות בגין ייבוא הגז) בסכום שיא של כ-80 מיליארד דולר. יצוין כי רכישות המט"ח אינן כוללות בשלב זה את ההכנסות בגין ייצוא גז, שעל פי הערכות יחל רק בעוד ארבע שנים לפחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן