סקר חדש מאתגר את תעשיית הרכב: 70% מדור המילניום לא רוצים רכב חשמלי

70% מבני דור המילניום לא מעוניינים לקנות רכב חשמלי ומעוניינים הרבה יותר ברכישת רכב עם מנוע בעירה פנימית מסורתי, כך לפי דו"ח חדש שהתפרסם בנושא. נוסף על כך, לכשני שלישים מהם יש הסתייגויות משמעותיות בנוגע לנסיעה ברכב אוטונומי.

אולם, טסלה, יצרנית הרכב שמזוהה יותר מכל עם רכבים חשמליים, היא המותג המועדף בקרב בני ה-13 עד 19.

האם את/ה שוקל/ת לקנות רכב חשמלי? הציבור משיב "לא!" | נתונים: Driving Tests

סימולטור מבחני הנהיגה Driving Tests, שלרוב פונה בעיקר לאנשים צעירים, ערך סקר בקרב 157,000 מבקרים באתר האינטרנט שלו בחודשים מרץ-אפריל 2017. התוצאות היו מפתיעות, שלא נאמר מדהימות.

"השתמשנו שם במילה 'מדהים'", אמר לי מנכ"ל החברה אנדריי זחרוסקי, "וזה אכן היה מדהים, בהתחשב בכך ש: א. יש כזו התלהבות כיום ממכוניות חשמליות, ו-ב. סקרים רבים מראים עלייה בהתעניינות הצרכנית בהם. זה היה מפתיע גם בגלל אחידות התוצאות בקרב כל קבוצות הגיל. כל מחשבה שבני דור המילניום ייטו יותר להעדיף מכוניות חשמליות בהשוואה למבוגרים לא נתמכה בראיות".

אפילו כשהמספרים מוצגים בחלוקה לפי טווח הגילאים, הרכבים החשמליים ללא ספק לא מושכים נתח שוק משמעותי.

שאלה מס' 1 מפולגת לפי קבוצות גיל | נתונים: Driving Tests

קבוצות בגילאי טרום גיל הנוער, צעירים בגיל נוער ובני 20 פלוס היו זהים כמעט לחלוטין סביב שיעור של 69%, כשזינוק קטן לכיוון התנגדות לרכבים חשמליים מורגש בקבוצת הגיל 51-64.

ההנחה שלי – ולמען הגילוי הנאות, ממש לאחרונה קניתי ניסן ליף, רכב חשמלי לחלוטין – הייתה שרוב בני דור המילניום יגלו עניין ברכבים חשמליים. הם לא מזהמים, התפעול שלהם זול יותר ואין ספק שהם דרכו של השוק הזה בעתיד. כל יצרני הרכב הגדולים בעולם עובדים כעת על פיתוח רכבים חשמליים או היברידיים, ואפילו זחרוסקי עצמו שיתף באתר שלו את הסקר הזה, שמראה כי 57% מהאנשים יעדיפו לקנות רכב חשמלי אם התמחור שלו יהיה זהה לרכב בעל מנוע רגיל, יעלה פחות לאחזקה, יהיה בעל טווח של 320 ק"מ (200 מייל) ויוכל להיטען מחדש בתוך פחות משעה.

האם תעשיית הרכב צריכה לחשוב שוב על המירוץ החשמלי והאוטונומי? | צילום: Fotolia

באופן מעניין, נראה שישנם חששות עזים, הן בקרב אנשים צעירים והן בקרב קבוצות גיל מבוגרות יותר, גם לגבי נסיעה ברכבים שנוהגים בכוחות עצמם.

כשהם התבקשו לדרג את רמת הדאגה שהם יחושו בסולם מ-0 עד 10 לגבי נסיעה ברכב אוטונומי, כ-65% דירגו ציון בין 5 ל-10. רק כ-35% דרגו את התחושה הזו בין 0 ל-4, וביניהם גם 18.8% שללא ספק לא הביעו דאגות כלשהן, ודירגו את תשובתם בציון 0.

האם את/ה מודאג/ת לנסוע ברכב שנוהג לגמרי בכוחות עצמו? | נתונים: Driving Tests

אין ספק, למצדדי הנהיגה האוטונומית יש עוד הרבה עבודה לעשות, הן על מנת לשווק את הפתרונות שלהם, והן על מנת להבליט את היתרונות שבהם. לא זאת בלבד שרוב האנשים מודאגים מאוד מרכבים שנוהגים בכוחות עצמם, אלא גם שהרוב בכלל לא משוכנע שהיתרונות שהם מספקים עולים על הסכנות שהם מציבים. 21.2% אמרו שזה בלתי אפשרי ורק 15.1% אמרו כי הם חושבים שהיתרונות "בהחלט" עולים על החסרונות.

רכבים אוטונומיים: האם היתרונות עולים על החסרונות? | נתונים: Driving Tests

בשורה טובה אחת לפחות ליצרנית הרכבים החשמליים טסלה: למרות שמרבית המשיבים העדיפו את המותג טויוטה, לטסלה יש יתרון בקרב בני 13-19, מי "שלהוטים להיות כבר נהגים". טויוטה, יחד עם זאת, היא המותג המועדף על יתר קבוצות הגילאים.

מילה של זהירות: מכיוון שהדוח מבוסס על מבקרים באתר אינטרנט, הוא כמובן לא מתבסס בהכרח על מדגם מייצג.

סקר מדויק מבחינה מדעית שניתן יהיה להשתמש בו על מנת להסיק מסקנה מבוססת שנוגעת לאוכלוסייה שלמה מחייב התבססות על מדגם מייצג. אולם, גודלה הרחב של הדגימה בכל זאת הופך את הדוח למעניין, ובהינתן המקור – סימולטור של מבחני נהיגה – הדגימה הזו ככל הנראה מייצגת יותר את אוכלוסיית האנשים שעומדים להיות נהגים בפעם הראשונה, או את אלו שמתעתדים להרחיב את מגוון כישורי הנהיגה שלהם גם ברישיון לנהיגה באוטובוס או משאית.

הדוח המלא זמין כאן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן