עברנו את פרעה: לא תאמינו כמה שווה הסוס שמשגע את ארה"ב

אם חסכתם כסף בצד, כנראה שעומדות בפניכם אינספור אפשרויות ועליכם רק לבחור היכן להשקיע את כספכם. יהיו שיגידו שנדל"ן הוא התחום המניב ביותר, אחרים יסבירו כי בשוק המניות הפוטנציאל הוא הגדול ביותר, יהיו מי שיסביר מדוע שוק המט"ח הוא ההשקעה הנכונה עבורכם וכך הלאה וכך הלאה. אך ספק אם רבים מעשירי העולם חשבו להשקיע את כספם (ולצפות לרווח מרשים) דווקא בסוס. אך בעליו של הסוס "פרעה" האמריקאי, אשר הצטרף השבוע לפנתיאון של סוסי המרוץ במדינה, יכול להיות בהחלט מרוצה – שכן על פי ההערכות, שוויו האמיר כעת עד ל-50 מיליון דולר – הרבה מעבר לסכום בוא נרכש הסוס לפני כשנתיים.

"כבר בהקפה הראשונה ידעתי שהוא הולך לזכות בגדול", העיד עם חיוך רחב הסייס האישי של פרעה, ויקטור אספינוזה. לאחר המרוץ בשבוע שעבר, אספינוזה התהלך עם חיוך רחב על פניו, ממש כאילו הוא מחתן את בנו, ואמר לכל הנוכחים: "כל הזמן ידעתי. הייתה לי הרגשה מיוחדת. ידעתי שהוא הולך לעשות את זה ולהיכנס לספרי ההיסטוריה".

אספינוזה, כאמור, הוא הסייס האישי של פרעה – הוא מטפל בכל צרכיו, אחראי על בריאותו ועל מצבו הפיזי. בנוסף אליו, ב"פמלייה" של פרעה ניתן למצוא גם מאמן אישי – זהו בוב בפרט, שהצהיר כי "מדובר באחד הרגעים המרגשים בחיי. יש לנו סוס מיוחד מאוד. זה הוא שעשה את זה וניצח, לא אני".

"שקט, חרוץ, מקצוען". פרעה | צילום: מתוך ויקיפדיה

והמחמאות להן זוכה פרעה לא מפסיקות להישפך מכל עבר. אנשי המקצוע, המאמנים והפרשנים המוכרים בתחום לא מפסיקים להלל את הסוס הגזעי, שעשה השבוע היסטוריה כשניצח בכל שלושת "מרוצי הכתר המשולש". מדובר בשלושת מרוצי הסוסים היוקרתיים ביותר בארה"ב, אשר מיועדים אך ורק לסוסים גזעיים בני 3 שנים. במהלך שנות קיומם של המרוצים (מאז 1875), 12 סוסים בלבד הצליחו לזכות בתואר המשולש ולנצח את שלושת המרוצים באותה שנה. השבוע, כאמור, גם פרעה נכנס לרשימה המכובדת הזו.

אם נבחן את המחמאות אשר גורף פרעה, ניתן בקלות להתבלבל ולחשוב כי מדובר באדם ספורטאי, ולא בסוס מרוץ. "הוא מאוד עקבי, יציב, חרוץ ושקט", תיאר אותו פרשן בכיר בארה"ב. "הוא לא נלחץ בקלות, ומרחף על המסלול", אמר אחר. והריחוף הזה, כאמור, הוא שהכניס אותו לדפי ההיסטוריה של מרוצי הסוסים בארה"ב – וגם מעניק לו שווי מדהים של עשרות מיליוני דולרים.

הכל בזכות הגנים?

פרעה הוא נצר למשפחת אצולה בתחום המרוצים בארה"ב. אביו, "החלוץ מהנילוס", הגיע באחד משלושת המרוצים היוקרתיים בשנת 2009 עד למקום ב-2 והמכובד. סביו של פרעה, "שליט האימפריה", זכה באחד המרוצים של שנת 2003. הישגים אלו נחשבים להישגים אדירים עבור סוסי מרוץ, ממש כמו זכייה במדליה אולימפית. אך אף אחד במשפחה, כאמור, לא הצליח לרשום הישג אדיר כשל פרעה בן ה-3 – ולזכות בשלושת המרוצים באותה השנה.

והשילוב בין אילן היוחסין המפואר לבין הישגיו המרשימים של פרעה הם שעומדים מאחורי תג המחיר האדיר אשר הוצמד לו השבוע. אמנם הזכייה בשלושת המרוצים זיכתה את פרעה ואת בעליו בפרס בשווי 800,000 דולר, ולבטח יבטיחו לו עוד הכנסות שמנות מהשתתפות במרוצים בעתיד הקרוב, אך הכסף הגדול מגיע מעבודתו הנוספת של פרעה – כסוס הרבעה משובח. "אילן היוחסין המסוים הזה מפגין יכולות גופניות מרשימות במיוחד", אומר סיד פרננדו, נשיא ומנכ"ל מכון מחקר מיוחד לסוסים בארה"ב, "וזה ימשיך ויעבור עם הגנים. גם הבנים של פרעה ונכדיו ובני-נכדיו יהיו מאוד מאוד מהירים, בזה אין ספק".

גנים אלו, כאמור, שווים הרבה מאוד כסף. כלל האצבע המוכר בתחום קובע כי כדי להעריך את שוויו של סוס גזעי, יש להכפיל את עלות הזיווג עמו (הכסף אשר משלמים בכדי לזווג בינו לבין סוסה אחרת) כפול 300-400 פעמים. החישוב נעשה על פי הערכה של כ-100 מפגשי הרבעה בשנה, והערכה כי כושרו לעמוד בקצב הזה ימשך בין 3 ל-4 שנים. אך זהו, כאמור, רק כלל אצבע: במקרה של "מכרה זהב" כמו פרעה, אין מניעה להגיע גם ל-120 או 150 מפגשי הרבעה בשנה. והאמריקאים, בתורם, מוכנים לשלם עבור מפגשים אלו – והרבה.

דוהר להיסטוריה. פרעה ברגע הזכייה | צילום: מתוך ויקיפדיה

אם תרצו גם אתם להפגיש את סוסתכם עם פרעה למפגש הרבעה, תיאלצו להיפרד, על פי ההערכות, מלא פחות מ-100 אלף דולר. על פי חישוב של 120 מפגשים בשנה, מפגשים אלו לבדם משקפים לפרעה שווי של 48 מיליון דולר – וכל זאת לפני חישוב כספי הזכייה וההשתתפות במרוצים השונים. והזכייה הביאה גם לזינוק בערכו של אביו, "החלוץ מהנילוס", כסוס הרבעה: על פי ההערכות, מכיר ההרבעה של הסוס זינק בזכות זכיית בנו מ-60,000 ל-100,000 דולר בין לילה. גם אחיו של פרעה, אשר שניים מהם מתחרים גם הם במרוצים, הפכו לסוסי הרבעה מבוקשים ויקרים במיוחד עקב זכייתו.

כעת, הבעלים של פרעה, אחמד זייט, יכול להיות מרוצה – ולספור את הרווחים. את הכסף שהשקיע בסוס הגזעי הוא כבר החזיר מזמן, וכעת הוא נהנה ממכונת רווחים מכניסה במיוחד, אשר תוכל להמשיך ולהניב לו רווחים בשנים הקרובות. אבל הפמלייה שהזכרנו אשר מקיפה את פרעה רואה בו הרבה יותר ממכונת רווח או ממתחרה – הם רואים בו חבר של ממש. מאז אותה זכייה חזרו הסייס והמאמן האישי לטפל בו באופן צמוד, לעקוב אחר מצבו הרפואי, לאמן אותו עוד יותר, וגם להשאיר לו מעט זמן למשחקים. או כמו שהמאמן בפרט מסכם: "הסוס הקטן הזה ראוי לכל התהילה. יש בו משהו מיוחד, הוא פשוט מביא את עצמו למקסימום ברגע האמת. ותענוג לעבוד איתו, פשוט כיף להיות במחיצתו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן