עולה למרפסת עם סינר וזרוע ביונית: הכירו את השף הביוני

לאכול ארוחה ביתית מהמטבחים של השפים תומס קלר, אלן דוקאס וגורדון רמזי כבר לא נראה כל כך רחוק מהמציאות. ב־2018 צפויה חברת הרובוטיקה Moley להשיק את רובוט הבישול הראשון. למעשה, מדובר במטבח רובוטי שלם עם גישה מלאה לשפים ברחבי העולם ולמתכונים שלהם. לא רק שהשף הרובוטי הזה יכול לבשל יותר מ־100 ארוחות שונות – הוא אפילו מנקה כשהוא מסיים.

על פי מארק אולניק, המנכ"ל והמייסד של החברה, כדי להתחיל בתהליך יש לבחור מתכון מספריית מתכונים ייעודית, להזין העדפות אישיות, כמו מספר המנות, סוג המטבח, הגבלות תזונתיות, מספר קלוריות למנה, מרכיבים רצויים במנה ושיטת הבישול, להעמיד את המרכיבים השטופים והחתוכים במקומם המיועד, ולתת לתהליך להתחיל.

הרובוט מכיל מכשירי חשמל, כלי אוכל ושתי מערכות תנועה רובוטיות, שמסוגלות להקליט את תנועות הגוף של שפים מקצועיים הלובשים כפפות מיוחדות עם חיישנים. באופן הזה, הרובוט לומד לבשל כמו שף אנושי. כרגע נמצא בפיתוח גם מדיח כלים אוטומטי, ואולניק מעריך שהרובוט יוכל לנקות את משטח ההכנה לאחר שיסיים לבשל.

מבין מאות המנות הנכללות בגרסה הראשונית של הרובוט נמצא גם מתכון למרק הסרטנים של השף טים אנדרסון, מתכון מסובך במיוחד, הדורש יצירת איזון מדויק בין העגבניות, בשר הסרטנים והרטבים. על אף שאנדרסון נדרש לבצע את המתכון חמש פעמים עד שהרובוט למד להעתיק אותו במדויק, אולניק מאמין שזאת הוכחה לכוחה הגובר של הבינה המלאכותית.
היות והרובוט מסוגל להכין באופן עקרוני כל מתכון שניתן להורדה מהאינטרנט, בחברה מתכוונים לכלול ברפרטואר שלו מתכונים של שפים פרטיים ואף של הצרכנים עצמם, שיוכלו למכור את רעיונותיהם דרך ספרייה דיגיטלית מיוחדת.

92 אלף דולר כדי שמישהו אחר יכין סנדויץ' לילד? | צילום: fotolia

אין WiFi – אין אוכל?

הרעיון של שף רובוטי בבית נשמע גאוני ומפחיד בו בזמן. להחזיק מכשיר שיכול לבשל כל דבר מהאינטרנט זה ללא ספק דבר מדהים, אך האם זה באמת עובד? מה קורה אם מטבח, שכל כך תלוי באינטרנט, מאבד את החיבור ל־WiFi? או אם הרובוט יוצא משליטה בעודו מחזיק בסכיני המטבח?
בתגובה לחששות הללו מבהיר אולניק, שאמינות היא הדרישה העיקרית של הרובוט. "המניע המרכזי בתהליך הפיתוח הוא לוודא את בטיחות והמשכיות הפעולה של המטבח", הוא מסביר. כך שבעוד שה־WiFi נדרש כדי להוציא את המתכון, להזין את המנה או לשתף את התוצאה, מאגר המתכונים מובנה ברובוט וזמין גם ללא חיבור לאינטרנט. יותר מכך, הרובוט מסוגל לעבוד גם בהפעלה ידנית.

מעבר לחשש הבטיחותי, קיימת התהייה – האם באמת ניתן לחקות את התכונות הייחודיות של שף מקצועי? אוסטין גרשאם, השף הראשי של מסעדת המטבח של וולפגנג פאק במישיגן, מסביר כי "שפים מקצועיים מאלתרים באופן קבוע תוך כדי בישול. אם המתכון אומר שצריך לאפות תפוחי אדמה במשך 25 דקות, והם לא מספיק דחוסים, אז זמן האפייה ישתנה. אני מוכן לאתגר כל מכונה להכין פירה ברמה של טבח שעובד עבור ג'ואל רובישון (שף צרפתי – א.צ')".

וירג'יל ברנדל, השף הראשי של מלון קונרד מיאמי מסכים. "שפים מכניסים קצת מעצמם למנה תוך כדי ההכנה, כל מנה יוצאת אחרת. אני מאמין שהסיבות לכך הן המגע האישי של השף, צילחות המנה והטעימה תוך כדי הכנה. אלה הדברים שיוצרים מנה איכותית באמת. יותר מכך, אני חושב שצריך להשתמש בכל חמשת החושים כדי להכין ארוחה מושלמת", אומר ברנדל.

לבשל בלי אף

מנקודת מבט מדעית, סידארטה סרינווסה, פרופסור למדעי המחשב במכון הרובוטי באוניברסיטת קרנגי מלון, מחשיב את השף הרובוטי של Moley כפיתוח מסקרן ואולי אפילו כזה שיכול לערער באופן עמוק את היחסים בין תעשיית האוכל לתעשייה הטכנולוגית. אף שיש מתכונים "סלחניים" יותר לטעויות מאשר אחרים, הוא מאמין שהטכנולוגיה, אשר תאפשר הצגת שף רובוטי שיצור מנות איכותיות באמת, נמצאת עדיין במרחק של חמש עד עשר שנים מהיום.

בדומה לגרשאם וברנדל, גם סרינווסה מעריך שהאתגר הגדול ש־Moley והחברות המתחרות מתמודדים איתו קשור לחוש המישוש וחוש הריח, הנדרשים להכנת מנה ברמה גבוהה. "צריך לקחת בחשבון את הטווח הרחב של המצרכים הקיימים – עגבניות שונות זו מזו מבחינת המראה והטעם, בחלק מהירקות צריך להוציא את העלים ותפוחי אדמה צריך לקלף. המהנדסים צריכים לוודא שהמכונה תוכל לחוש את הכימיקלים באוכל או את דרגת החום, ולהגיב בצורה אפקטיבית יותר".

בהתחשב בכל אלה, מי יהיה מוכן להוציא בסביבות 92 אלף דולר על השף־רובוט? לדעתו של סרינווסה, יש כמה לקוחות פוטנציאליים שירכשו את הטכנולוגיה בהקדם, כמו חובבי טכנולוגיה מושבעים שרוצים להישאר מעודכנים בכל הגאדג'טים העדכניים, בתי חולים ובתי אבות שצריכים כל עזרה אפשרית ואנשים הזקוקים לטיפול מסייע, והביטוח שלהם מכסה את רוב ההוצאה. בכל מקרה, נראה כי עד שגם לכם יהיה בבית רובוט שיבשל לכם ארוחה שתשמחו לאכול, יעברו עוד כמה שנים טובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן