עומדים להנפיק חברה בבורסה? אולי כדאי שתמתינו לקיץ

כל כלכלן מתחיל יודע שהמרכיב הפסיכולוגי משחק תפקיד מרכזי בשוק ההון, אך מחקר חדש שבוצע לאחרונה באוניברסיטת חיפה, לוקח את ההנחה צעד אחד קדימה. מסתבר ש"דיכאון עונתי", או "ווינטר בלוז" משפיע גם הוא על מחירי המניות בבורסה.

לפי המחקר, מניות שהונפקו בסתיו ובחורף, כשהימים קצרים יותר ושעות האור מתקצרות, עלו לאחר ההנפקה פחות ממניות שהונפקו בעונות האביב והקיץ. עוד עולה מהמחקר כי כעבור מספר חודשים, ביצועי המניות המצטברים התאזנו, מה שמחזק עוד יותר את הסברה שלשעות האור ביממה בשלב ההנפקה הייתה השפעה על הביצועים.

העובדה כי מצב רוחנו מושפע ממשך שעות האור ביממה ידוע מהמחקר הפסיכולוגי זה מכבר. מחקרים ביולוגיים כבר גילו שלהורמון המלטונין, שהפרשתו מושפעת מתנאי התאורה השונים בין עונות השנה, קיימת השפעה מנטלית. על בסיס זה ניסו החוקרים לבדוק האם השפעה זו יוצרת דפוס התנהגות שונה גם בזירת ההשקעה בשוק ההון.


הווינטר בלוז לא פוסח גם על הבורסה | צילום: shutterstock

המחקר, אותו ערכו פרופ' דורון קליגר, ראש החוג לכלכלה באוניברסיטת חיפה, ד"ר גרגורי גורביץ', ופרופ' אברהם חיים, ראש החוג לניהול משאבי טבע וסביבה, התבסס על נתונים של למעלה מ-1500 הנפקות ראשוניות לציבור (IPO) שהונפקו בארצות הברית בין השנים 1975-1984, והיו בהיקף ממוצע של כ-15 מיליון דולר.

בחינה של הנפקות ראשונות לציבור מאפשרת לבדוק בצורה מדויקת יותר האם לעונת השנה ולמצב הרוח הנגזר מהן, יש השפעה על תמחור ניירות ערך. זאת מכיוון שמניות אלו נסחרות בבורסה לראשונה רק לאחר ההנפקה, והמשקיעים אינם יכולים לבסס את החלטות הקניה שלהם על מחירים קודמים של המניות.

החוקרים מצאו כי התשואה הממוצעת ביום המסחר הראשון של המניות שהונפקו בימים "עצובים" הייתה נמוכה בכ-5% עד 10% מזו של המניות שהונפקו בימים "עליזים". "המשמעות הכלכלית של הפרש זה עבור הנפקה ממוצעת היא בסדר גודל של מיליון דולר בערכים נוכחיים – כלומר, מניית IPO שהונפקה בחורף או בסתיו הניבה בממוצע כמיליון דולר פחות בעת הנפקתה", אומר פרופ' קליגר.

אולם, תוך כשלושה חודשים, התשואה המצטברת הממוצעת של שתי הקבוצות משתווה (כלומר, תשואת היתר היחסית של המניות שהונפקו בימים ה"עליזים" נמוגה). בהמשך המניות שהונפקו בימים "עליזים" ממשיכות בביצועי חסר (תופעה ידועה ומוכרת במניות IPO) בעצמה שאינה נופלת מזו של המניות שהונפקו בימים "עצובים".

אז הנה לכם עוד פרמטר אחד להוסיף לרשימת המשתנים המגוונת המשפיעה על המורכבת של שוק ההון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן