על אף נתוני הצמיחה הנמוכים: בנק ישראל הותיר את הריבית על-0.75%

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית לחודש יוני על רמה של 0.75%, בהתאם לצפי של רוב האנליסטים בשוק. ההחלטה הגיעה למרות נתוני הצמיחה המאכזבים ברבעון הראשון, העלייה המתונה של מדד המחירים לצרכן (0.1% בלבד) והרגיעה הנרשמת בשוק הדיור בעקבות היוזמות האחרונות של הממשלה ומשרד האוצר.

בהודעת הבנק נכתב כי למרות שהמדד האחרון היה נמוך, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1% – הגבול התחתון של טווח היעד. בבנק מעריכים כי שיעור האינפלציה בהסתכלות זו צפוי לרדת בחודשים הקרובים אל מתחת לתחום היעד, "אולם הציפיות לשנה מצויות בתוך תחום היעד".

עוד טוענים בבנק כי למרות ההתמתנות בקצב הצמיחה בחודשים האחרונים, קיימת אי ודאות בנוגע למידת ההתמנתנות: "האומדן לרבעון הראשון מצביע על האטה בצמיחה, בעקבות צמצום הצריכה הפרטית וההשקעה, בעוד שנתוני שוק העבודה ממשיכים להצביע על גידול בתעסוקה וצמצום האבטלה, וחל שיפור במדדי האמון והציפיות לפעילות".

הריבית נשארה על רמתה הנוכחית למרות נתוני הצמיחה המאכזבים | צילום: רויטרס

כמו כן, נימק הבנק את החלטתו בהורדת תחזית הצמיחה העולמית על ידי ה-OECD והמשך החולשה בשווקים המתעוררים. בנוסף התייחס הבנק אל השקל וציין כי נחלש בחודש האחרון ב-0.4%.

בנוגע לשוק הדיור, נכתב כי מחירי הדירות המשיכו לעלות בפברואר ומרץ, וקצב עלייתם השנתי נותר בסביבות 6-7%. יחד עם זאת "גם החודש נמשכה אי וודאות לגבי השפעת צעדי המדיניות עליהם החליטה הממשלה על רמות המחירים והיקפי הפעילות בשוק הדיור."

לאור כל אלה, כאמור החליטה הוועדה המוניטרית להשאיר את הריבית על רמתה הנוכחית של 0.75% – הרמה הקיימת מאז חודש מרץ. "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח אי הודאות הנמשכת, הן במשק העולמי והן לגבי הפעילות בישראל", נכתב בסיכום ההודעה.

"בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור."

"נתוני התעסוקה שהתפרסמו היום, ואשר היו ככל הנראה ידועים מראש לראשי בנק ישראל, מנעו מהם לקחת סיכון ולהוריד את הריבית, אמרו בתגובה ב-FXCM ישראל. "הסיכון המתמיד בליבון בועת הנדל"ן מהווה תמיד שיקול עיקרי בהחלטה האם להוריד את הריבית, והיום בנק ישראל החליט להימנע מכך. גורם נוסף שתמך בהחלטה היה סימני החיים המחודשים שמראה הדולר בשבועיים האחרונים, כאשר שער הדולר-שקל שוב מתקרב ל-3.5."

ההחלטה היום עשוייה לגדוע את התחזקותו של הדולר וכבר בדקות הראשונות שלאחר פרסומה, צנח הדול-שקל שוב מתחת לרף של 3.48.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן