על הדבש ועל העוקץ: האם יתכן שנכדינו יחגגו ראש שנה נטול דבש?

ראש השנה הוא אחד מהחגים המשמעותיים ביותר לעם היהודי, בו אנו מציינים את תחילתה של שנה עברית חדשה. אכילת תפוח בדבש הוא אחד ממנהגי החג הידועים ביותר, אותו כל ילד בישראל מכיר ואוהב.  אנו נוהגים לברך ולאכול תפוח בדבש על מנת שתהה לנו ולמשפחתנו שנה טובה ומתוקה כדבש.

בשנים האחרונות נראה כי הדבורים נמצאות בסכנת הכחדה והמשמעות לכך היא עמוקה הרבה יותר מאשר ארוחת חג ללא דבש. "אם הדבורים יעלמו מעל פני כדור הארץ, לאדם יוותרו רק ארבע שנים לחיות" אמר פעם גדול המוחות, אלברט אינשטיין וכמו כל דבר שיצא מפיו של הגאון היהודי – יש דברים בגו. 

אם דבורי העולם יכחדו, כדור הארץ צפוי לסבול מרעב המוני בקנה מידה חסר תקדים. ההיכחדות לא תוביל אמנם לסופו של המין האנושי, אך היא בהחלט תשפיע על אורח החיים וטיבם. ירקות ופירות רבים לא יוכלו להתקיים עוד ללא הפועלות המזמזמות. הפירות האהובים כמו מלונים, תפוחים ואגסים עלולים להיעלם מרשתות הסופר לאחר היכחדותם של הדבורים. 

זן הולך ונעלם | צילום: shutterstock

כבר היום ישנם מטעי פרי בדרום מערב סין אשר סובלים מתופעת היעלמות הדבורים וכתוצאה מכך החקלאים נאלצים לטפס על הענפים במטעם כאשר הם חמושים בסירים של אבקה ומכחולים, איתם הם מאבקים כל פרח ופרח בעבודת יד עדינה במיוחד. אם אכן יעלמו הדבורים מפני כדור הארץ זוהי עלולה להיות תמונת ראי עבור כל החקלאים ברחבי העולם. אך מה שעובד בסין לא בהכרח יעבוד במדינות המפותחות יותר, בהן כבר היום מרגישים מחסור בעובדים בענף החקלאות. 

תופעת היעלמות הדבורים נתגלתה בסתיו 2007, כאשר כמעט 40 מיליארד דבורים נעלמו מכוורותיהן מבלי להשאיר עקבות. התופעה התפשטה לכוורות רבות ברחבי ארה"ב ובישבת אירופה. חוקרים רבים עובדים קשה על מציאת הסיבה לתופעה המסוכנת הזו, אך עדיין לא נמצאה תשובה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן