עם הספר: "החלטת השנה החדשה" של מארק צוקרברג – והשפעותיה

כבכל שנה חדשה, רבים מאיתנו (וברחבי העולם כולו) ישבו וחשבו מהן ההחלטות אשר יקבלו לקראת השנה החדשה. בין כל אותם אנשים היה גם מייסד חברת פייסבוק מארק צוקרברג, אשר נודע במהלך השנים האחרונות כמאמין אדוק באותן "החלטות לשנה החדשה" – וגם ככזה אשר מקפיד לעמוד בהן במלואן.

כך, בשנים האחרונות, צוקרברג כבר קיבל לא מעט החלטות בתחילתה של כל שנה ושנה. בין היתר, הוא החליט ללמוד לדבר את השפה המנדרינית (הוא מעיד כי הוא יכול לנהל שיחה בסיסית ברמה טובה כיום), הוא החליט לכתוב מכתב תודה לאדם אחר מדי יום (וטוען כי כך אכן עשה), הפך לצמחוני (למעט חיות אותן צד בעצמו), פגש בכל יום אדם חדש (שאינו עובד בפייסבוק), ואפילו החליט לענוב עניבה שונה בכל יום ויום (כנראה שזו הייתה ההחלטה הקשה ביותר לביצוע). כעת, עם תחילת שנת 2015, הגיע הזמן להחלטה נוספת אשר תצטרף לרשימה המכובדת.

ספר בכל שבועיים. העמוד שפתח צוקרברג | צילום מסך (מתוך פייסבוק)

השנה החליט המיליארדר הצעיר בעולם, אשר הונו מוערך ב-33.6 מיליארד דולר, להיעזר בקהל משתמשי פייסבוק בכדי לגבש את ההחלטה לשנה החדשה שלו. בעמוד הפייסבוק שלו הוא פנה ל-31 מיליון העוקבים אחריו, וביקש כי יציעו רעיונות לאותה החלטה. זמן קצר לאחר מכן, בין מגוון ההצעות האדיר הגיעה גם הצעתה של סינטיה גרקו, אשת תקשורת מניו יורק, אשר הציעה כי צוקרברג יחליט לקרוא ספר אחד בכל חודש – כשבכל חודש אדם אחר יבחר עבורו את מטרת הקריאה.

צוקרברג הגיב מיד, והודיע כי הוא אוהב את הרעיון. אך במקום ספר בחודש, הוא טען כי "החלטות לשנה החדשה צריכות באמת לאתגר אותך" – ולכן החליט לקרוא ספר אחד בכל שבועיים. על רשימת הספרים הוא כנראה יחליט בעצמו, והוא כבר הודיע כי יתמקד במיוחד בלמידת תרבויות שונות, אמונות ודתות, והיסטוריה.

"אני מאוד מתרגש לקראת אתגר הקריאה שלי", הוא הגיב להחלטה המסקרנת שלו. "אני חושב שקריאת ספרים היא הסיפוק האינטליגנטי הגבוה ביותר. ספרים מאפשרים לך באמת לחקור נושא לעומק, וגם לחקור הרבה יותר לעומק האישיות שלך עצמך. הם מאפשרים לעשות זאת באופן עמוק ורחב בהרבה ביחס לכל אמצעי מדיה אחר כיום, ואני ממש מצפה לבסס כמה שיותר מ'תזונת המדיה' שלי על ספרים". 

וכיאה למקים הרשת החברתית האינטרנטית הגדולה בהיסטוריה, גם המהלך הנוכחי של צוקרברג עורר מיד תהודה רחבה ברחבי הרשת כולה. הוא הקים עמוד פייסבוק מיוחד תחת השם "שנה של ספרים" (A Year Of Books), כדי שגם הגולשים יוכלו לעקוב אחר הספרים אשר הוא יקרא במהלך השנה הקרובה. הוא גם פנה לגולשים וביקש כי אם יעדכן כי סיים לקרוא ספר שגם הם עצמם קראו, ישמח לנהל דיונים אודות מחשבותיהם ודעותיהם ביחס לספר. נכון לרגע זה, למעלה מ-210,000 איש כבר עשו "לייק" לעמוד החדש, והתגובות לספרים ולהחלטה של צוקרברג לא מפסיקות לזרום.

ואם עדיין פיקפקתם בהשפעתו האדירה של צוקרברג, אולי הנתון הבא ישכנע אתכם: בכדי לפתוח את הפרויקט המסקרן, בחר המיליארדר הצעיר בספרו של הסופר והעיתונאי הוונצואלי המוערך מוזס נאים, "The End Of Power". הספר מתאר כיצד העולם השתנה בעקבות מעבר של יותר ויותר סמכויות אל האזרחים עצמם – סמכויות אשר היו שמורות בידי הממשלה, הצבא ושאר גורמי הממשל באופן מסורתי. 

מד מנדרינית, כתב מכתבי תודה. צוקרברג | צילום: thinkstockphotos

אין ספק כי מדובר בחומר קריאה מסקרן וראוי, אך מאז העלה צוקרברג את הפוסט בו פרסם את בחירתו בספר כדי לפתוח את הפרויקט, אזלו בין רגע כל העותקים אשר הוחזקו במחסני חברת "אמזון" של הספר המדובר. מאז נוספו עוד אלפי הזמנות בכדי להשיג עותקים מהספר, ונכון לרגע זה הוא מדורג ברשימת "20 רבי המכר" המובילים שת האתר. 

אין ספק כי החלטות לשנה החדשה הן הזדמנות מצוינת עבורנו לנסות ולקדם את חיינו אל עבר האופן בו היינו רוצים לחיות אותם. צעדים כמו זה של מארק צוקרברג בהחלט מסייעים גם לעודד קריאה בקרב מיליוני הצעירים אשר עוקבים אחריו, ואולי יצליחו לעורר השראה בקרב אותם גולשים גם לקבל החלטות מועילות באופן עצמאי. אך החלק הכי חשוב בכל המהלך, הוא העמידה במשימה. לפחות אם לשפוט על פי השנים האחרונות, נראה כי צוקרברג בהחלט מתכוון לעמוד בכך.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן