עצלנים? תחשבו שוב: ביוון עובדים יותר מבכל מדינות האיחוד האירופי

אחת מהטענות המושמעות ביותר בימים האחרונים בנוגע למשבר החוב היווני מאשימה באופן ישיר את אזרחי המדינה. על פי הדעה הרווחת האזרחים היוונים הם, פשוט מאוד, עצלנים – וחוסר החיבה שלהם לעבוד הוא הגורם העיקרי למצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה המדינה ולמשבר החוב האדיר אשר מטלטל בשבועות האחרונים את כלכלת יבשת אירופה כולה.

אך עיון מעמיק בנתונים לא ממש מגבה את הטענה הזו. למעשה, מסתבר כי דווקא ההפך הוא הנכון: כך לפחות עולה מדו"ח מיוחד של ארגון ה-OECD, לפיו אזרחי יוון עבדו בשנים האחרונות את מספר השעות השבועיות הגבוה ביותר בכל מדינות האיחוד האירופי – הרבה יותר ממדינות דוגמת גרמניה, צרפת והולנד.

צילום: thinkstockphotos

לפי הדו"ח המדובר, בשנת 2014 עבדו אזרחי יוון בממוצע 42 שעות שבועיות. הנתון הגבוה הציב את המשק היווני במקום ה-6 בדירוג הכללי, וכאמור, במקום הראשון מבין מדינות האיחוד האירופי. ואם חשבתם כי מדובר בתוצאה ישירה של המשבר הכלכלי החמור עמו מתמודדת יוון, תחשבו שוב: אזרחי יוון עבדו את שעות העבודה הארוכות ביותר באיחוד האירופי בכל אחת מ-10 השנים האחרונות, הרבה לפני פרוץ המשבר וקריסת המשק היווני.

במקום הראשון בדו"ח הכללי נמצאת טורקיה, אשר אזרחיה עבדו בממוצע לא פחות מ-47.7 שעות שבועיות בשנה החולפת. שעות העבודה הארוכות תורמות כמובן לפריון המשק, אך מחברי הדו"ח מזכירים כי במדינות מתפתחות מושקעות שעות עבודה ארוכות במקצועות תעשייה מסורתיים אשר אינם מסייעים לייצוא, ולא תורמים בהכרח להתפתחותו של המשק המקומי.

במקום השני בדירוג נמצאת דרום קוריאה עם 44.5 שעות עבודה שבועיות בממוצע, שם דווקא אחוז גדול מהעובדים נמנים על ענפי הטכנולוגיה השונים הנפוצים במדינה. במקום השלישי נמצאת דרום אפריקה (43.8 שעות שבועיות), ואת ה"חמישייה הפותחת" של הדירוג משלימות מקסיקו וצ'ילה עם 42.8 ו-42.5 שעות שבועיות בהתאמה.

כך עובדים במדינות האיחוד האירופי:

צילום מסך

יוון, כאמור, נמצאת במקום השישי עם 41.9 שעות עבודה שבועיות בממוצע במשק. הנתון מרשים במיוחד, כאמור, בהשוואה למדינות נוספות מהאיחוד האירופי: כך, למשל, בגרמניה נהנים התושבים מ-35.3 שעות עבודה שבועיות בממוצע בלבד, באירלנד עומד הנתון על 35.4, ובבריטניה על 36.5. בתחתית דירוג מדינות האיחוד נמצאת הולנד, שם עובדים האזרחים בסך הכל 30 שעות שבועיות בממוצע. ממוצע שעות העבודה במדינות האיחוד כולן עומד על 37.2 – הרחק מאחורי הממוצע במשק היווני.

ומה המצב במשק הישראלי? על פי דירוג ה-OECD, אזרחי ישראל עבדו בשנת 2014 בממוצע 40.5 שעות בשבוע – וישראל מדורגת במקום ה-8 בעולם. אך יש גם סיבה לאופטימיות, שכן מספר שעות העבודה הממוצע במשק נמצא בשנים האחרונות בירידה (בשנת 2013 עמד הנתון על 40.7, ובשנת 2012 על 41.1). אז האם גם אנחנו נהנה מ-30 שעות עבודה שבועיות בלבד כמו ההולנדים? לפחות בינתיים, נראה כי הדרך עוד ארוכה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן