עשרת המקומות שחיידקים הכי אוהבים להסתתר בהם

הרשימה הבאה לא נועדה להפוך אתכם להיפוכונדרים. מוקדם מדי לשים את מסכה ולהיסתתר בחדר הסטרילי, אך מכיוון שהחיידקים נמצאים למעשה בכל מקום וכל הזמן, אולי כדאי שתקפידו יותר על שטיפת ידיים. להלן רשימה של המיקומים היומיומיים המחויידקים ביותר.

טלפונים ניידים
– במחקר שבוצע לאחרונה בבית חולים בצפון אירלנד נמצא כי כמעט כל הטלפונים, ניידים ונייחים כאחד, הציגו גידול בקטריאלי כלשהו, וכ-15% מהם מכילים חיידקים הידועים ביכולתם לייצר זיהום. חיידקים אלה חושפים את הפנים והאצבעות לסוגים שונים של מחלות. לכן, מומלץ להשתמש בחומרים מחטאים לאחר כל שימוש בטלפון, במיוחד באזורים ציבוריים. 

משאבות דלק
– אם מחיר הדלק המטפס לא כואב לכם מספיק, אולי כדאי שתדעו ש-70% ממשאבות הדלק מכילות חיידקים מסוכנים. על מנת לשמור על עצמכם בעת מילוי הדלק במכונית, הצטיידו במגבונים לחים בכדי לנגב את משאבת הדלק לפני השימוש בה.  

תפריטים במסעדות
– חשבתם פעם על כמות הידיים שנגעו בתפריט שאתם אוחזים בידכם בעת ביקור במסעדה? ברוב המקרים התפריטים לא מנוקים לאחר השימוש בהם ולכן הם עלולים להכיל כמות רבה של חיידקים. הימנעו ממגע בין כלי האוכל שלכם לתפריט כעל מנת שלא להכניס את החיידקים לפה. 

קישוטי פירות על משקאות
– במסגרת מחקר של מגזין הבריאות של פורבס, הזמינו כתבינו 21 משקאות וקוקטיילים. לאחר שהחלימו מן ההנגאובר שחוו, הם דיווחו כי מצאו למעלה מ-25 סוגים של מיקרואורגניזמים על פיסות הלימון שמונחות על כוסות המשקאות. בין החיידקים שנמצאו היו גם האי קולי המסוכן לקיבה. 

מתקני תבלינים
– בדומה לתפריטים, גם בקבוקי הקטשופ והמלחיות במסעדות לא מנוקים כמעט אף פעם. מאחר ורוב המחקרים מראים כי אנשים לא מרבים לשטוף את ידיהם אחרי האוכל, לא מומלץ להיסתפק במפיות. השתמשו בסבון מחטא לידיים לפני השימוש במתקני התבלינים על מנת להימנע מהעברת החיידקים ישירות אל המזון.

ידיות של דלתות
– גם אם אתם מקפידים לשטוף ידיים בצאתכם מהשירותים, הידית של חדר הנוחיות היא האתגר האמיתי. השתמשו בנייר לא רק כדי לנגב את ידיכם לאחר השטיפה, אלא גם כדי לפתוח את דלת החדר. במיוחד לפני ובזמן הארוחה, מומלץ להימנע ממגע ישיר עם ידיות שירותים. 

עגלות קניות
– מדי יום, עושים מאות אנשים שימוש בעגלת קניות אחת. על פי מחקרים שונים, נראה כי דווקא שם מתרכזים רוב החיידקים הגורמים לצינון ושפעת. על מנת להפחית את הסיכון, נגבו את ידיות העגלה לפני ואחרי השימוש בה. 

מטוסים ורכבות
– נסיעה או טיסה של שעות עם אותם אנשים בחלל קטן וסגור היא מתכון בטוח להתפתחותן של מחלות. ריכוז החיידקים בשירותים של מטוס ובמשענות של מושבי הרכבת גדול פי כמה מזה של משרדים, למשל. אם אין לכם אומץ לחבוש מסכה במהלך הנסיעה, כדאי שתאכלו יותר פירות וירקות המכילים נוגדנים טבעיים, לפני ואחרי כל טיסה או נסיעה. 

מזונות חינמיים
– בהתחשב בכל המקומות המחויידקים בהם מבקרות ידיכם במהלך היום, אולי כדאי שתוותרו על הטעימות בסופר או על קערת הבוטנים בפאב השכונתי. גם אם אתם שוטפים את הידיים לפני האוכל, קחו בחשבון שרוב האנשים שטועמים מאותה קערה לא נוהגים כמוכם. 

מעקים של מדרגות נעות
– זה אולי המקום השגרתי ביותר להניח עליו את הידיים, אך כדאי לדעת שעל פי מחקר שנערך בניו יורק, דווקא על מעקה המדרגות מצויים סוגי החיידקים המסוכנים ביותר. מדובר בחיידקים שמפוזרים גם באוויר הפתוח, אך מגע איתם עלול להביא לזיהומים קשים בקנה הנשימה. עובדה זו מסכנת בעיקר את מי שהמערכת החיסונית שלו לא חזקה מספיק מלכתחילה. אז אם אתם בכל זאת לא יכולים להימנע מלגעת במעקה, מומלץ להכין מראש את מחטא הידיים. 
מעבר לכל האיומים החיצוניים, על מנת להישמר מחשיפת יתר לחיידקים הגורמים למחלות, כדאי קודם כל להקפיד על הגיינה באזורים האישיים. ככל שתקפידו לרחוץ ידיים אחרי כל בילוי במסעדה או נסיעה ברכבת, כך תעזרו לשמור לא רק על בריאותכם האישית אלא על כל הסובבים אתכם גם כן. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן