פגיעה בסטטוס: מניות הרשתות החברתיות קרסו – ואיתן המנכ"לים

2012 אינה בדיוק 2001, השנה בה התפוצצה בועת ההיי-טק, אולם עבור מנהלים ומשקיעים שעשו מיליארדים ברשתות החברתיות, עלול הגלגל לחזור 11 שנים אחורה. מדירוג 400 האמריקאים העשירים ביותר שערך מגזין פורבס, נפקד שמם של ארבעה מיליארדרים אשר מילאו את הרשימה לפני כשנה, בעקבות ירידה בערך המניות של המדיה החברתית ושל חברות ווב 2.0. ארבעה אחרים, כולל מארק צוקרברג, איבדו חלקים משמעותיים מאוד מהשווי שלהם.

צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, הפסיד 8.1 מליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, מה שהופך אותו למפסיד הגדול ביותר בדירוג; זאת לאחר שמניית פייסבוק ירדה ביותר מ-60% מאז הנפקתה בחודש מאי האחרון. צוקרברג, שבבעלותו יותר מ-440 מיליון מניות של החברה, בטוח כי הרשת יכולה לשוב ולהגדיל את הונה: "אני מעדיף שימעיטו בערכי מאשר שיפריזו בו", אמר בכנס שנערך בתחילת ספטמבר, בהופעתו הציבורית הראשונה מאז הנפקתה של הרשת. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אולם בעוד מנכ"ל פייסבוק שומר על ארשת קלילה, צנח גם שווים של מיליארדרים אחרים בגלל הביצועים הגרועים של המניה. שוויו של אחד ממייסדיה של פייסבוק, דסטין מוסקוביץ', ירד ב-800 מיליון דולר, ל -2.7 מיליארד דולר. מוסקוביץ' בן ה-24 יתנחם אולי בכך שנשאר המיליארדר הצעיר ביותר בדירוג.

בדיעבד, אולי זה לא היה רעיון טוב כל כך. הנפקת פייסבוק | צילום: רויטרס

שוויו של הנשיא הראשון של פייסבוק, שון פארקר, נפל גם הוא ב-800 מיליון דולר, ל-1.3 מיליארד דולר. אחד מחמשת המייסדים, היזם אדוארדו סברין, יצא מהרשימה לאחר שהחליט לוותר על אזרחותו האמריקאית ולעבור לסינגפור, רגע לפני ההנפקה.

גם אלה שניסו להקטין את הנזק לא ממש הצליחו לברוח: המשקיע המוסדי הראשון של פייסבוק, פיטר ת'יל, מכר מחצית מאחזקותיו האישיות בפייסבוק לפני ההנפקה ואת רוב מה שנשאר מהן באוגוסט, אבל זה לא היה הספיק כדי למנוע משוויו הנקי ליפול. עם 100 מיליון דולר פחות מאשר בשנה שעברה, ת'יל, שמכהן עדיין במועצת המנהלים של פייסבוק, שווה 1.4 מיליארד דולר.

חבר אחר בוועד המנהל ואחד מהמשקיעים הראשונים, ג'ים ברייר מחברת אקסל פרטנרס, נפלט מחוץ לרשימה בגלל קשריו הכלכליים עם הרשת החברתית. הוא שווה היום 1.05 מיליארד דולר, והחמיץ את הכניסה לטופ 400 (על מנת להכנס לדירוג היה שווי המינימום 1.1 מיליארד דולר).

התפילות לא עזרו. מנכ"ל זינגה מארק פינקוס | צילום: רויטרס

בין אלה שנפגעו בצורה הקשה ביותר מירידת אמון המשקיעים ברשתות החברתיות היה מנכ"ל זינגה מארק פינקוס, שהונו נפל השנה ב-1.2 מיליארד דולר, עד ל-760 מיליון דולר בלבד. פינקוס, שהיה גם אחד ממשקיעיה הראשונים של פייסבוק, מכר במהלך הנפקת החברה מניות בהיקף של כ-30 מיליון דולר, אך למרות זאת, הוא מחזיק עדיין בנתח גדול מספיק כדי להיות מושפע לרעה מירידת הערך הדרסטית של מניית הרשת החברתית.

זינגה, חברת משחקי רשת חברתית מסן פרנסיסקו שייסד, נפגעה אפילו יותר: מניותה צנחו ביותר מ-60% מאז ההנפקה של פייסבוק בשל התלות ברשתות החברתיות.

יו"ר גרופון, אריק לפקובסקי, היווה קורבן נוסף של הבעיות במדיה החברתית ובווב 2.0. לפקובסקי אינו מופיע בדירוג של השנה לאחר ששוויו ירד בחצי מיליארד דולר, מ-1.5 מיליארד דולר בשנה שעברה למיליארד השנה.

דמויות מפתח נוספות בחברת הקופונים הושפעו מהצלילה במחיר המניה, כמו המנכ"ל אנדרו מייסון והדירקטור ראד קייוול. שניהם היו מיליארדרים לרגע לאחר ההנפקה, אך מעולם לא נכנסו לדירוג של פורבס. לאחר הביצועים של גרופון, שווי שניהם נמצא כעת מתחת לגבול ה-500 מיליון דולר.

המפסידים הגדולים:

1. מארק צוקרברג – הפסיד 8.1 מיליארד דולר בשנה

2. מארק פינקוס – 1.2 מיליארד דולר

3. דסטין מוסקוביץ' – 800 מיליון דולר

4. שון פארקר – 800 מיליון דולר

5. אריק לפקובסקי – 500 מיליון דולר

6. פיטר ת'יל – 100 מיליון דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן