פילנתרופית בת 9: על הילדה שהחליטה להילחם בעבדות ילדים והגיעה עד לבמה של TED

ויויאן האר היא אולי רק ילדה בת 10, אבל את השנתיים האחרונות היא מקדישה לטובת מלחמה בנושא שרק מעטים מעזים להתעסק בו. כשויויאן היתה בת 8, היא ראתה צילום של ליסה קריסטין, מתוך הפרויקט "עבדות בעידן המודרני".בתמונה נראים שני ילדים, שגילם לא עולה על 10, מחזיקים על גבם סלעים כבדים. האימג' של שני הילדים-עבדים כל כך זעזע אותה, עד שמיד עלתה בראשה המטרה לגייס 150,000 דולר, סכום שיאפשר לשחרר 500 עבדים. כשהוריה שאלו אותה איך בדיוק היא מתכוונת לגייס סכום כזה, היא אמרה בתמימות ילדותית נפלאה "אני אמכור לימונדה".

ויויאן אכן הקימה דוכן לימונדה, שבהתחלה זחל בעצלתיים. רק אחרי מספר שבועות עלו כלי התקשורת על הסיפור החם, ויויאן הפכה להיות יקירת תוכניות הבוקר והחדשות המקומיות. בעקבות הבאזז היא קיבלה אישור מיוחד להקים את הדוכן שלה בטיים סקוואר, מה שסידר לה את הסכום שהיא שאפה אליו תוך מספר שבועות.

ויויאן האר, נבחרה לאחת מהפילנטרופיות המשפיעות בארה"ב | צילום: מתוך טוויטר

מאז כבר עברו כמעט שנתיים. הייתם מצפים שפה יגמר הסיפור פחות או יותר ושאחרי שהילדה קיבלה את 15 דקות המקובלות שלה היא תיעלם לטובת הברביות, אבל זה ממש לא מה שקרה לויויאן – אלא אפילו להפך. עם הלימונדה הגיע גם התיאבון וויויאן החליטה להמשיך לגייס כספים עבור עמותות שונות שנלחמות בעבודות, ולהקים ארגון בשם make a stand.

את הדוכן לימונדה שלה היא אמנם פינתה, אבל זה רק לטובת הקמת דוכני לימונדה בבקבוק שנמצאים בתוך למעלה מ-70 סופרים ברחבי ארצות הברית, כשכל הרווחים מהם מופנים לנושא. יש לה אתר בו היא מגייסת כספים, ספר שהוציאה יחד עם אימה, הרצאה מצליחה אותה הציגה ב-TED ובימים אלו עולה לאקרנים סרט דוקומנטרי אודות פועלה.

על פי הארגון Not For Sale, הנלחם בעבדות, היום יש בעולם למעלה מ-30 מיליון עבדים. מספר הילדים מתוכם נע בין 18 מיליון לשמונה וחצי מיליון (תלוי בדיווחים), שבין השאר מגויסים בכפייה או עובדים בזנות. המספרים האלו די מדהימים שכן הם מעידים כי העבדות נמצאת בשיא של כל הזמנים. כן, הרבה יותר מאשר בתקופת הסרט זוכה האוסקר "12 שנים של עבדות". לכן לויויאן צפויה עוד הרבה עבודה. כשהיא נשאלה מדוע היא לא פרשה אחרי שגייסה את 150 אלף הדולר הראשונים, היא אמרה "למה, אין יותר עבדים בעולם?". הדבקות במטרה עזרה לה לגייס למעלה ממיליון דולר עד היום, להיבחר כאחת מהפילנתרופיות המשפיעות בארצות הברית ובמאי הקרוב היא צפויה לנאום גם באו"ם.

ויויאן מספרת שהיא נשאלה לא פעם איך מישהי אחת כל כך קטנה יכולה להילחם במשהו כל כך גדול. "גנדי היה רק אדם אחד, מאמא תרזה היתה רק אדם אחד, מרטין לותר קינג היה רק אדם אחד, אני אדם אחד גם", היא ענתה להם. "אני מעולם לא חשבתי על כל הסיבות למה לא לעשות את זה. אני חשבתי רק על כל הסיבות למה אני חייבת לעשות את זה. ככה ילדים חושבים".

צפו בהרצאה של ויויאן ב-TED:

.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן