פישר: העלאת מסים לפני בחירות – צעד אחראי של הממשלה

"אם יהיה הכרח לשנות את כלל ההוצאה, עדיף שזה יעשה תוך עלייה במסים וקיצוץ משמעותי של הגירעון, רצוי אף אל מעט מתחת ל-3%", כך אמר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בכנס של חטיבת המחקר של הבנק, בהתייחס למצב הגירעון הממשלתי.

בדבריו התייחס פישר התייחס לצמיחת ההוצאות הממשלתיות, ואמר כי עדיף שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון וגם בהוצאות, אולם "ההוצאות המתוכננות אמורות לגדול ב-10%, וזה עוד לפני התחשבנות מול משרד הביטחון לגבי ההשלכות של מבצע 'עמוד ענן'. לא הייתי רוצה לעמוד במקום מי שיצטרך להסביר לחלקים מהציבור, ש'הבטחנו אבל לא הבטחנו ליישם'… אבל זו העבודה של הפוליטיקאים. הממשלה תצטרך להחליט מה לעשות וזה יהיה מאוד קשה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אנו יודעים שההוצאות המתוכננות לשנים הבאות, על פי החלטות הממשלה שכבר אושרו, חורגות ב-12 מיליארד שקל בשנת 2012, 22 מיליארד שקל ב-2014, ו-25 מיליארד שקל ב-2015, מההוצאה המותרת על פי הכלל הפיסקלי. יש לזכור שזהו המצב לאחר שהממשלה עשתה צעד מאוד נדיר – היא העלתה את המע"מ ואת המסים הישירים זמן קצר לפני בחירות, וזה צעד מאוד אחראי מבחינת הממשלה", אמר.

בנאומו הביע נגיד בנק ישראל התנגדות לשינוי מגבלות התקציב התקציב. "אני מקווה שהממשלה לא תשנה חוק זה, משום שאנו מתקרבים לרמת הוצאות של 43.5% מהתוצר השנה, ועלינו לשמור מרווח בטיחות למקרה של משבר בטחוני".

מפרגן לממשלה. נתניהו, שטייניץ ופישר | צילום: רויטרס

פישר ציין גם את הירידה המתמשכת בהוצאות הממשלה ביחס לתוצר, הנגרמים בין השאר, לדבריו, מהירידה בתקציב הביטחון ביחס לתוצר. "הוא הגיע ל-35% מהתוצר לאחר מלחמת יום הכיפורים, עמד על 20% מהתוצר ערב תכנית הייצוב, וירד מאז באופן מתמיד למעט בזמן האינתיפאדה השנייה. כיום אנו מצויים בנטל בטחון של כ-6.5% מהתוצר, נמוך מהיחס שהיה, למשל בארה"ב בזמן מלחמת קוריאה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן