פישר: יש לקבל החלטות כמה שיותר מהר, גם בהעדר אינפורמציה מספיקה

ביום חמישי האחרון העיד נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר מול הסנט לקראת אישור מינויו לתפקיד סגן יושבת ראש הבנק הפדרלי בארה"ב. מדבריו ניתן היה להבין כי הוא תומך במדיניות צמצום ההקלה הכמותית הזהירה בה נוקט בחודשים האחרונים הבנק, ולא הוסיף הצהרות משמעותיות מעבר לכך. אך יום לאחר השימוע הופיע פישר בטקס קבלת פרס של 100 אלף דולר מאוניברסיטת סטנפורד ובנאומו הדגיש את הצורך בקבלת החלטות מהירה בזמני משבר.

"אנחנו נוטים להמעיט בהשפעת הפיגור בקבלת האינפורמציה והפיגור בקבלת ההחלטות, על הכלכלה", אמר בנאום שכותרתו "לקחים ממשברים 1985-2014". "הפערים הללו הובילו אותי לנסות ולקבל החלטות כמה שיותר מוקדם, אפילו אם זה אומר שיש יותר אי וודאות לגבי נכונות ההחלטה מאשר היה ראוי אילו לא היו פערי הזמן."


פישר. לא להמעיט בהשפעת עיתוי קבלת ההחלטות על הכלכלה | צילום: רויטרס

פישר אף הזכיר בנאומו את החלטות הריבית שהיה עליו לקבל בכהונתו כנגיד בנק ישראל וציין כי אחד מיועציו אמר לו פעם כי אין טעם לחכות לחודש הבא כדי שדברים יתבהרו "הם לעולם לא מתבהרים בפעם הבאה, הם רק אינם ברורים בצורה שונה". לכן, סיכם פישר "אין להעריך יתר על המידה את היתרונות של ההמתנה על מנת שהסיטואציה תתבהר".

הנאום נבנה על שורה של מקרי עבר, אך החלטתו של פישר לומר דווקא כעת את הדברים האלה, מרמז אולי על נטייתו לפעולות מהירות גם בהקשר הנוכחי של המשק האמריקאי, שהנתונים המתקבלים על מצבו אינם מובהקים דיו על מנת לקבוע באופן ברור כי הוא איתן מספיק לסיום ההקלה הכמותית והעלאת הריבית. פישר צפוי לקבל את אישור הסנאט, אך מועד ההצבעה עדיין לא נקבע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן