פישר על חוק הריכוזיות: "תומך בהחלטה לאפשר שתי שכבות בלבד"

"הצלחנו לעבור את המשבר בהצלחה בגלל שהמשק היה במצב טוב כשנכנסנו אליו", כך אמר היום נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר. במסיבת פרידה שנערכה לכבודו בוועדת הכספים של הכנסת אמר פישר: "הצלחנו להוריד את היחס חוב תוצר מקרוב ל-100%, לקרוב ל-75%. עכשיו אנחנו מקווים שנצליח לעמוד ביעד הגירעון של 3% ב-2014, אסור לחרוג מזה או שנצטרך לנקוט בצעדים כואבים". 

פישר התייחס גם לשוק המט"ח ואמר: "אנחנו רוצים להיות משק חזק עם מטבע חלש, וזה לא כ"כ קורה. אם נטפל נכון נכון בעניין הגז, נראה את ההשפעות החיוביות, אני מניח שנתחיל לראות את ההשפעות ב-2014 ואז נוריד את מחירי האנרגיה במשק".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פישר צפוי לפרוש מתפקידו בעוד כשלושה שבועות. בתחילת השנה הודיע הנגיד במפתיע לראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לסיים את כהונתו ב-30 ביוני, בתום למעלה מ-8 שנות כהונה כנגיד. המשמעות היא שפישר יעזוב את תפקידו שנתיים לפני מועד סיום כהונתו המקורי.

לדברי פישר, "היתה זכות עבורי להיות נגיד בנק ישראל. זה לא היה דבר שהיה לגמרי ברור. אני לא הייתי אזרח בכלל. אני ואשתי שמחנו על ההזדמנות היוצאת מן הכלל"

סטנלי פישר | צילום: רויטרס

חברי ועדת הכספים נפרדים מפישר ומסכמים גם הם את הקנצדציה של פישר בת 8 השנים. יחימוביץ' נשאה דברים ראשונים ואמרה: "אתה מנהיג כלכלי – מבין כל הקפיטליסטים, אתה הקפיטליסט האהוב עלי". עוד הוסיפה יחימוביץ' כי "הייתי מצפה ממך גם לשמוע על מה קרה למחירי הדיור, לרמת השכר, לרמת האי-שוויון ולרמת העוני – שהם חלק ממטרות בנק ישראל לפי החוק החדש; לרמת הריכוזיות במשק, לרמת הבירוקרטיה".

יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר בדברי הפרידה מפישר כי "מאז שהתחלת לדבר היום בבוקר והצגת את מצב המשק, אני שואל את עצמי האם אנחנו מדברים על אותה מדינה? האם מצב המשק שאתה הצגת עכשיו הוא אותו משק עליו מדבר לפיד?".

מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "אני מצטרפת לדברי התודה והאיחולים אבל אני חדשה כאן, ואני לא יכולה שלא להיות מודאגת מצמיחה שהצגת כאן אבל בו בזמן יותר ויותר אנשים יורדים מתחת לקו העוני. אולי צמיחת המשק היא מאוד הרסנית".

לאחר סבב הברכות מצד חברי הועדה, פישר המשיך לדבר והרחיב על מצב העוני במדינה. "רמות העוני אצל החרדים ואצל הערבים עלתה והיא מאוד גבוהה, זה קורה בעיקר בגלל מצב השכלה של קבוצות אלו". ליצמן קטע את דבריו ואמר האם ח"כ משה גפני ואני לא הצלחנו? הוא היה יו"ר ועדת הכספים ואני סגן שר הבריאות, האם לא עשינו את תפקידנו טוב? הרי שאין לנו השכלה".

פישר ענה לליצמן: "תמיד יש יוצאים מן הכלל, אתה לא תצליח לשכנע אותי שזה חכם לא לקבל השכלה".

"העלות של משבר פיננסי היא ענקית"

פישר המשיך ודיבר על חוק הריכוזיות ואמר כי הוא מסכים עם ההחלטה שקיבלה ועדת הכספים על שתי שכבות בלבד, ולא לספור חברת אג"ח כשכבה נוספת נפרדת אך בעניין ההפרדה בין אחזקה בנכסים ריאליים ונכסים פיננסיים אמר פישר כי הוא לא תומך בהפרדה מוחלטת ומיידית. 

"עד היום לא השתמשתי בהשוואה ליוון אבל היום אני אתשמש בזה, ראינו את החולשה במערכת הפיננסית לאורך מאות שנים בעולם וראינו בנקים קורסים במהלך המשבר האחרון, העלות של משבר פיננסי היא ענקית", אמר פישר. "לנו יש מערכת בנקאית חזקה שעמדה איתן במשבר העולמי, אני בעד שלא נעבור על איסור מיידי וגורף של איסור על החזקות צולבות".

"יכול להיות שבעתיד נוכל לפעול על בסיס ההפרדה אך לא עכשיו, זה צריך להיות הדרגי ובקצב איטי", המשיך הנגיד. "זה לא שאני לא מבין את העקרון ומסכים אותו, אך לצאת לדרך בלי לבדוק את העניין ומה השלכות לא יהיה נכון".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן