פסגות: "78% מהיועצים בבנקים מעריכים שהריבית תיוותר על 1.25%"

רגע לפני פרישתו של נגיד בנק ישראל, עסוקים בשוק ההון ובכלכלה הישראלית בשאלה האם הריבית תרד מחר שוב ל-1%? בסקר שערך הבוקר פסגות בקרב כ-350 יועצי השקעות במסגרת שיחת ועידה עולה כי 78% מהיועצים בבנקים מעריכים שבנק ישראל יותיר מחר את הריבית ברמתה הנוכחית, 1.25%.

היתר מעריכים שהריבית תופחת בפעם השלישית ברציפות בתוך חודשיים. גם בסקר הריבית שביצע "בלומברג", 10 מתוך 17 החזאים הנסקרים סבורים שבנק ישראל יותיר מחר את הריבית על כנה.

בניגוד לקונצנזוס בשוק, מעריכים בפסגות כי ריבית בנק ישראל תופחת מחר לאור נתוני המקרו האחרונים, אשר מעידים על התמתנות ברמת הפעילות הכלכלית במשק. בפסגות מזכירים כי זוהי החלטתו האחרונה של נגיד בנק ישראל, לפני שהוא מסיים את תפקידו, ולכן היה ופישר ותהיה הריבית במשק, זו תהיה ההחלטה האחרונה בה הוא מותיר את חותמו על המשק.

מצד אחד טוענים אנליסטים כי הסיכוי להפחתה נוספת אינו גבוה: הזינוק במחירי הדירות והמדדים הגבוהים הצפויים עשוים למנוע מהוועדה המוניטרית להחליט על הפחתה נוספת. בנוסף, הציפיות לאינפלציה בשוק ההון נותרו 1.9% (כמו בחודש מאי), לעומת 2.1% באפריל ו-2.8% במרס, והנגיד מכוון את עיקר מדיניות הריבית למרכז יעד האינפלציה (2%).

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

מדד המחירים לצרכן בחודש מאי עלה ב-0.1% בלבד והאינפלציה הגיעה ל-0.9% בלבד ב-12 החודשים האחרונים עקב ההאטה החריפה. אולם בשוק ההון ברור לכולם כי המדדים הבאים יהיו גבוהים עקב הגזירות והעלאות המחירים (מע"מ, סיגריות, אלכוהול, דלק).

פישר. יוריד שוב לפני הפרישה? | צילום: רויטרס

מנגד, צפויה לנגיד ולחברי הוועדה המוניטרית החלטה קשה מאוד ויש בפניהם סיבות רבות להפחתת ריבית: ההאטה מחריפה – המשק צמח ב-2.7% בלבד ברבעון הראשון והתוצר העסקי צמח בכ-2% בלבד, שפל של 4 שנים. ההשקעות בענפי המשק צנחו
ב-31%, מה שיחריף את ההאטה הכלכלית במשק.

גם האינפלציה כאמור הגיעה ל-0.9% ב-12 החודשים האחרונים, והציפיות לאינפלציה בשוק ההון נותרו ברמה נמוכה של 1.9%. כל אלו מהווים אקלים אפשרי בו הנגיד יחליט להוריד את הריבית ולגרום לפיחות השקל כסיוע ליצואנים.

בלידר שוקי הון ובלאומי שוקי הון סבורים כי הנגיד עשוי להמשיך בהפחתות הריבית עקב ההאטה הכלכלית, השקל החזק והאינפלציה הנמוכה במשק.

עפר קליין מקבוצת הראל פיננסים סבור כי הנגיד ימשיך לרכוש דולרים ועשוי להפחית את הריבית מחר. "המדד הנמוך, יחד עם התחזקות השקל, מגדיל הסיכוי להתערבות ממשית בשוק המט"ח ולהורדת ריבית נוספת", סבור קליין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן