צילומי לווין שנחשפו מראים: איראן מייצרת פלוטוניום לפצצה

האיום האיראני: הרפבוליקה האיסלמית של איראן ממשיכה במאמצי ההתחמשות בנשק אטומי, בזמן שבקזחסטן מנהלים נציגיה שיחות עם נציגי המערב על פיתרון לסוגיית הגרעין, כך דיווח הבוקר (ד') עיתון הטלגרף הבריטי.

בצילומי לווין שחשף העיתון ניתן לראות בבירור קיטור עולה מארובות המתקן הגרעיני בעיר אראק, כ-150 ק"מ דרום-מערבית לבירה טהרן. למעשה, מדובר בהוכחה כי הכור באראק פועל על אף שאיראן טענה כי הוא ייכנס לפעילות רק ב-2014, כאשר הקיטור העולה מהארובות מעיד על תהליך ייצור של מים כבדים, החיוני להליך הפקת הפלוטוניום המשמש בפצצת גרעין. על פי הדיווח, במערב מודעים להתקדמות באראק.

מלבד הפעילות במתקן באראק, בצילומים שחשף הטלגרף ניתן לראות גם סוללת טילי נ"מ וכ-50 תותחים נגד מטוסים המגנים על הכור והמתקן להפקת מים כבדים באראק.

המתקן להפקת מים כבדים באראק. צילום מסך מתוך הטלגרף

בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית אמר לעיתון הבריטי שהפעלת הכור באראק עשוי להיות קטלזיטור עבור ישראל ובעלות בריתה לפעולה אפשרית באיראן. "רבים חושבים שהקו האדום הישראלי לפני תקיפה הוא כשהכור באראק יתחיל לפעול. תקיפה צבאית בכור פעיל עלולה להוביל לאסון גדול בעקבות סכנה של דליפה רדיואקטיבית", הזהיר מארק פיצפטריק.

מי שבחן את תצלומי הלווין עבור הטלגרף הוא מומחה לענייני מודיעין בשם סטיוארט ריי, שקבע באופן חד משמעי כי משמעות התמונות חד משמעית: "העשן שעולה מארובות המתקן למים הכבדים מעיד כי הכור פועל באופן מלא, והאבטחה הכבדה סביב המתקן מעלה חשד".

בנוסף, על פי מכון המחקר האמריקאי למדע וביטחון בינלאומי טוענים כי כאשר יגיע המתקן ליכולת תפוקה מלאה, יהיה ניתן לייצר בו כ-9 קילוגרמים של פלוטוניום מדי שנה, כמות המאפשרת ייצור של שתי פצצות גרעין.

לידיעה המקורית

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן