צעד אחורה: כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח לאט יותר מהרבעון הראשון של השנה

התמ"ג האמריקני צפוי להציג נתון צמיחה ברבעון השני של 1% בקצב שנתי ונראה כי הכלכלה הגדולה בעולם לוקחת צעד אחד אחורה אחרי שרשמה צמיחה של 1.8% ברבעון הראשון של השנה. ישנם לא מעט כלכלנים שצופים כי נתון הצמיחה אף יהיה נמוך יותר ויעמוד על 0.5%.

מדיניות פיסקלית נוקשה יותר, מלאי נמוך יותר וביקושים גולבליים נמוכים שמשפיעים על היקף הייצוא אחראים על הגמגום של הכלכלה האמריקנית ברבעון השני – חודשים אפריל עד יוני 2013.

"למשק האמריקני יש זוג רגליים אחד עליהם הוא עומד – צריכה ושוק הדיור, ועל פי התנאים האלו נראה כי המחצית השנייה של השנה תהיה חזקה יותר מהמחצית הראשונה", אומר ריאן סוויט, כלכלן בכיר בחברת דירוג האשראי מודיס'. משרד המסחר האמריקני יפרסם היום דוח מפורט שסוקר את המגמות שחלן ברבעון השני של השנה.

צילום: רויטרס

אם תחזיות האנליסטים יתבררו כנכונות, יהיה זה הרבעון השלישי ברציפות בו התמ"ג האמריקני רושם צמיחה הנמוכה מ-2%, הרף שצריך לחצות בכדי להביא לשיפור בשוק העבודה ולהביא להתאוששות מאסיבית של הכלכלה.

הבנק הפדרלי מתמודד בתקופה האחרונה עם ההכרעה על עתידה של ההרחבה הכמותית ושל 85 מליארד דולר אותם הוא מזריק לשוק מדי חודש וסביר להניח שהחולשה של המשק האמריקני תדחה את הפסקת או האטת התמיכה ותוכנית הרכישות.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר בחודש שעבר כי הבנק המרכזי עשוי להתחיל לקצץ את רכישות האג"ח בהמשך השנה ואף להביא אותם לכדי עצירה מוחלטת עד אמצע 2014, אך כל זאת רק אם הכלכלה תתאושש כצפוי.

"אפילו עם נתון צמיחה חלש יחסית, הבנק הפדרלי עדיין בטוח בתחזית שלו לפיו שוק העבודה הולך קדימה", אומר סם בולארד, כלכלן בכיר ב-"וולס פארגו ני"ע" בצפון קרוליינה. "זה נראה כאילו הם מכינים את הקרקע ולצאת עם ההודעה על האטה לקראת סוף השנה|.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן