Forbes Israel Logo

צעד קטן למכונה: כך תפתחו אסטרטגיית בינה מלאכותית

לבינה מלאכותית יש את הפוטנציאל לשדרג כל עסק – באותה דרך שהאינטרנט שידרג עסקים עם כניסתו לחיינו. ממוצרים חכמים יותר, דרך שירותים שמסייעים לקבלת החלטות ועד אופטימיזציה ואוטומטיזציה של תהליכים, לבינה המלאכותית יש את הכוח לשנות כמעט כל היבט בחיי העסק. 

העסקים שלא מבינים את הכוח של הבינה המלאכותית לשדרג, מסתכנים בכך שיישארו מחוץ למירוץ. בשל כך צריך מדריך לבניית אסטרטגיית בינה מלאכותית.

אנשים שואלים אותי הרבה פעמים האם צריך גם אסטרטגיית בינה מלאכותית אם יש לעסק כבר אסטרטגיה עבור נתונים? בעיניי, כן, צריך שיהיה את שתיהן. בתאוריה, אם אסטרטגיה עבור נתונים מקיפה ומלאה, היא בטח תכלול את הבינה המלאכותית וזה יכול להיות מספיק. אבל בפועל, אסטרטגיה עבור נתונים בעצמה בקושי מכילה את עצמה ובשל כך, אני ממליץ לכל חברה להפריד בין השתיים.

אסטרטגיית בינה מלאכותית. מה הצעד הבא? | צילום: Shutterstock

אז מה צריך להכניס בתוך אסטרטגיית הבינה המלאכותית? כאשר אני עובד עם חברות על פיתוח האסטרטגיה, אנחנו מסתכלים על 9 התחומים הבאים:

אסטרטגיה עסקית

יצירת אסטרטגיית בינה מלאכותית רק בשביל השם, לא תייצר תוצאות אדירות. בשביל לקבל את המירב מהבינה המלאכותית, צריך לקשור אותה לאסטרטגיה העסקית ולמטרת העל של העסק שלכם. בגלל זה, הצעד הראשון בבניית אסטרטגיית בינה מלאכותית הוא "לעבור על האסטרטגיה העסקית" של החברה.

בצעד הזה, חשוב לשאול את עצמכם שאלות כמו: האם האסטרטגיה העסקית עדיין נכונה? האם האסטרטגיה העסקית עדיין מתאימה לעולם של מוצרים ושירותים חכמים? האם סדר העדיפויות של העסק לא השתנו?

תעדוף באסטרטגיית בינה מלאכותית

כעת כשאתם בטוחים לאן העסק שלכם צריך לשאוף, ניתן להתחיל לזהות איך בינה מלאכותית יכולה לעזור לו להגיע לשם. במילים אחרות: מה בראש סדר העדיפויות של העסק? אילו בעיות אנחנו רוצים או צריכים לפתור? והאם בינה מלאכותית יכולה לעזור לנו להגיע למטרות האסטרטגיות שלנו?

תיעדוף הבינה המלאכותית שתקבעו בשלב הזה יהיה מקרה הבוחן שלכם. בשביל להבטיח את שאסטרטגיית הבינה המלאכותית תהיה מפוקסת וניתנת להשגה, הייתי ממליץ לדבוק בלא יותר מ-3-5 מקרי מבחן כאלה.

דוגמאות למקרי מבחן של בינה מלאכותית: 1. פיתוח מוצרים ושירותים חכמים; 2. יצירת תהליכיים ופונקציות עסקיים כמו עניינים הקשורים בהנהלת חשבנותו, מכירות או רווחה, שיהיו יותר חכמים; יצירת מערכות אוטומציה שישחררו אנשים בשביל פעולות בעלות ערך חשוב יותר; יצירת תהליכי עבודה אוטומטיים.

לאן העסק שלכם צריך להגיע? | צילום: Shutterstock

קביעת יעדים קצרים

מהפך במוצרים, שירותים ותהליכים לא יקרה בין לילה. זה בוודאי ייקח זמן לעשות את כל המקרים שחשבתם עליהם בסעיף הקודם. בשל כך, מצאתי שכדאי ליצור מן שלב ביניים ובו מעט פחות (לא יותר מ-3) מקרים בהם הבינה המלאכותית תייצר ניצחון מהיר. יעדים לזמן קצר שיעזרו לכם להציג את הערך והרווח של פרויקטים של בינה מלאכותית.

שאלו את עצמכם: האם ישנם אפשרויות לייעל תהליכים? אילו צעדים קטנים ופרויקטים יעזרו לנו לקבל עוד מידע או משטח עבודה עתידי בשביל כניסה נרחבת של תחום הבינה המלאכותית?

לאחר מכן, בחנו את כל אחד ממקרי הבינה המלאכותית שמצאתם עם השאלות האלו.

אסטרטגיה עבור נתונים

בינה מלאכותית חייבת נתונים בשביל לעבוד. המון נתונים. בשל כך אתם תצטרכו לבחון את האסטרטגיה עבור הנתונים עם מקרי הבינה המלאוכתית שאספתם ולהוציא משם את מפתח הנתונים.

תשאלו את עצמכם: האם יש לנו מספיק נתונים בשביל לפתח מערכת בינה מלאכותית? אם לא, איך נשיג נתונים? האם יש לנו מתודולוגיה לאיסוף נתונים או צד שלישי שיכול לספק לנו? ובהסתכלות קדימה, איך נוכל להתחיל לבנות אסטרטגיית של איסוף נתונים?

האם בינה מלאכותית גורמת להחלפת העובד האנושי? | צילום: Shutterstock

בעיות אתיקה וחוק

בואו לא נלך סחור סחור: הרעיון של מכונות מאוד חכמות משגע אנשים. בגלל זה, קריטי שהטמעת הבינה המלאכותית תעשה בדרך אתית.

כאן תשאלו את השאלות הבאות: אין ניתן להימנע לחדור לפרטיות של אנשים? האם יש בעיות חוקיות בשימוש בבינה מלאכותית? אילו דברים אנחנו צריכים מלקוחות, משתמשים ועובדים? איך אנחנו יכולים להבטיח שמערכת הבינה המלאכותית חופשי מהטיות ואפליות?

ההשלכות האתיות של הבינה המלאכותית זה נושא ענק נכון לעכשיו. ענקיות ההייטק כמו גוגל, מיקרוסופט, IBM, פייסבוק ואמזון יצרו שיתופי פעולה סביב בינה מלאכותית, והן מחוייבות למחקר וייעוץ של האתיקה בשימוש בבינה מלאכותית.

בעיות טכנולוגיות

בשלב זה תזהו את הטכנולוגיות והתשתיות של ההחלטות שביצעתם עד כה. בהתחשב ב: איזו טכנולוגיה נדרשת בשביל להשיג את דברי הבינה המלאכותית שרצינו (לדוגמה: לימוד מכונה, חשיבה עמוקה וכדומה)? האם כבר יש לכם מקום לטכנולוגיה הזאת? אם לא, אילו מערכות תצטרכו בשביל להכניס את הבינה המלאכותית?

מיומנות ויכולות

עבור החברות שאינן פייסבוק או גוגל, הכנסה של מיומנויות בינה מלאכותית יכולה להיות אתגר אמיתי. בשל כך, הצעד הזה אמור לבחור את המיומנויות והיכולות של העסק שלכם, ולעבוד היכן שצריך להכין שטח.

שאלו: מה הם הפערים במיומנות? ובשביל למלא את הפערים האלו, האם אנחנו צריכים לגייס מומחה חדש או ללמד את הצוות, או אולי לעבוד עם ספק בינה מלאכותית חיצוני? מה נוכל לעשות כדי להעלות ולקדם את המודעות של בינה מלאכותית בעסק?

הטמעה

בשלב זה אנחנו צריכים לחשוב על איך הופכים את אסטרטגיית הבינה המלאכותית למציאות. איך מעבירים את הפרויקטים שאנחנו רוצים ליצור? מה המפתח לצעד הבא? מי אחראי להעביר כל פעולה? אילו פעולות או פרויקטים צריכים להגיע מחוץ לעסק שלנו?

שינויים מנהלתיים

בגלל שאנשים מודאגים מבינה מלאכותית, במיוחד כאשר מדברים על העבודות שלהם, לכן שינוי מערכתי בעסק הוא צעד חשוב מאוד בכל פרויקט בינה מלאכותית.

שאלות כמו: אילו עובדים וצוותים יושפעו בשל כניסת הבינה המלאכותית? איך אנחנו יכולים לתקשר בצורה אפקטיבית עם אותם אנשים על שינוי אפשרי? איך נוכל לשנות את המערכת בעסק? איך הבינה המלאכותית תשנה את התרבות בחברה שלנו ואיך נוכל להיערך נכון לשינוי התרבותי הזה?

מכאן נשאר לכם רק להתחיל לעבור על מסמך אסטרטגיית בינה מלאכותית רשמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן