צפות בכסף: כל מה שרציתם לדעת על הצעצוע היקר בעולם

רכישת יאכטה אינה דומה לרכישת מכונית יוקרה, או אפילו לקניית בית במיליוני דולרים. לדברי, ג'ניפר סאיה, מנהלת מחלקת ההשכרות בסוכנות אינטרנשיונל יאכט קולקשן שבפלורידה, ההבדל נובע בראש ובראשונה מכך שמדובר ב"כלי עם חלקים נעים". "זו רכישה יקרה יותר מכל בית שרק תדמיינו", היא מוסיפה.

"עומק שוק הקונים גדול מאי פעם", אומר האנק האלסטד, נשיא סוכנות היאכטות נורת'רופ אנד ג'ונסון, שנוסדה ב־1949, במטרה לשרת את עשירי מנהטן. יש לא פחות ממאות יאכטות ספורט באורך של יותר מ־30 מטר למכירה ברחבי העולם, רבות מהן במחיר הנמוך ב־40% או יותר ממחירן לפני שש או שבע שנים. "אני אפילו לא רוצה להשוות את זה למחיר של יאכטות חדשות", הוא מוסיף.

האלסטד מוכר סירות גדולות ויקרות למחייתו, ואפילו הוא מתעקש להזהיר את כל מי שרוצה לקפוץ למים האלה בפעם הראשונה. ההמלצה שלו? קחו בחשבון הוצאה שנתית של 10% (לפחות!) מסכום הקנייה, שיושקע בטיפולים שוטפים ובאנשי צוות – ושימו בצד 10% נוספים להוצאות כבדות יותר בכל שנה. אם אתם קונים מציאה בשוק המשומשות, תידרשו לסכומים גדולים יותר. התחזוקה בסירות ישנות יקרה יותר.

צעצוע יקר

ניקח לדוגמה יפהפייה לבנה ונוצצת, באורך של 50 מטר, שקניתם בפחות ממחצית עלות הבנייה שלה. אחת לחמש שנים צריך לצבוע אותה. כלומר, 500 אלף דולר לפחות כדי להסיר את כל המסגרות הקשיחות, לערוך את ההכנות הנחוצות ולרסס בצבע סירה בגודל של בית מפואר.

אקליפס, היאכטה של רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

הסירות הללו מצריכות גם אנשי צוות. קפטן עולה בסביבות 1,000 דולר לשנה עבור כל רגל (כ־30 ס"מ) של ספינה. כלומר, כ־110 אלף דולר לפיקוד על ספינה קצרה באופן מביך (כ־30 מטר), ו־220 אלף דולר או יותר עבור יאכטות של למעלה מ־60 מטר.

תצטרכו גם מהנדס ב־90 אלף עד 130 אלף דולר נוספים, משום שהמערכות המכאניות המורכבות הן מעבר למיומנויותיו של איש צוות מהשורה. נוסף לכך, תתכוננו לשכור לפחות איש צוות אחד לכל אורח. עובדי סיפון ודיילים הם זולים יחסית – 30 עד 50 אלף דולר לשנה, חלטורה לא רעה לצעירים. אבל שפים טובים עולים לפחות 70 אלף דולר לשנה.

חוץ מזה, יש טיפולים תקופתיים כשהמנוע מתבלה, עיצוב הפנים יוצא מהאופנה ומסמרי המעטפת מחלידים.

מוקש בלתי צפוי

בזמנו, כשנורת'רופ אנד ג'ונסון רק הוקמה, עלות הבנייה של יאכטת יוקרה עמדה על 1,000 דולר לרגל. היום המעצבים משתמשים בחומרים אקזוטיים יותר (כמו טיטניום וסיבי פחמן להפחתת משקל והגברת יעילות הדלק). היאכטות מגיעות עם ציוד ניווט אלקטרוני משוכלל, מיזוג אוויר ומערכות סינון מים, ומערכות למידע לווייני, המספקות חיבור וידאו ואינטרנט 24 שעות ביממה (זה כבר מזמן לא "להתנתק מהכל").

מיטת שמש על יכאטה, תערוכה במונקו בשנה שעברה | צילום: רויטרס

כיום מחיר טוב עבור יאכטה בעלת מנוע חדיש, שאורכה יותר מ־30 מטר, מגיע למיליון דולר למטר, או: יותר מ־50 מיליון דולר ליאכטה מרשימה, אך לא חריגה, באורך 50 מטר. רק לשם המחשה, "אקליפס" של המיליארדר רומן אברמוביץ', היאכטה הפרטית הגדולה ביותר כיום (160 מטר), עלתה, כך על פי הדיווחים, 300 מיליון דולר. 1.9 מיליון דולר למטר, אם תרצו.

אל תעיזו לחשוב על להזמין יאכטה חדשה מבלי לשכור מנהל פרויקט שישגיח על העבודה. הזמנות לשינויים בכלי שיט מכאני מורכב שעולה 50 מיליון דולר, יכולות להיות הרסניות, והמאבקים עם המספנה יקרים. 

פינוקים, רבותיי, פינוקים

בעלי יאכטה יכולים להחזיר לעצמם חלק מההוצאות באמצעות השכרה לעשירים אחרים. "המגמה המתחזקת היא לראות בנכס עסק לכל דבר", טוען רוברט סכסון, נשיא אינטרנשיונל יאכט קולקשן. החברה שלו עוסקת בניהול של כמה סופר־יאכטות, בהן אחת באורך 63 מטר עם תקציב תפעול שנתי של 3.5 מיליון דולר, שאותו יכול הבעלים לכסות בעשרה שבועות של השכרה בשנה, במחיר של 425 אלף דולר לשבוע.

מהנדס ספינות עומד ליד היאכטה שלו. עדיין בתערוכה במונקו | צילום: רויטרס

אולם, יש גבול להכנסה שאפשר לסחוט מסירה. תקנות השיט מגבילות את היאכטות הפרטיות ל־12 נוסעים, ללא קשר לגודלן, אז אל תבנו על דחיסת נוסעים בתשלום לתוך יאכטה באורך 45 מטר. ברוב היאכטות יש שישה חדרים, בנוסף למקומות לינה עבור אנשי צוות כמו מטפלות ומזכירות.

ההכנסות מהשכרה מכסות רק חלק זעום ממחיר הרכישה של הסירה, אבל המשכירים יכולים לכסות את ההוצאות השוטפות השנתיות שלהם. באינטרנשיונל יאכט קולקשן טוענים שמרבית הסירות אינן מושכרות במשך יותר מ־12 שבועות בשנה.

בזמנים טובים, יכולים הבעלים להשכיר את סירותיהם במשך 28 שבועות בשנה – אך לא יותר מזה. היאכטות צריכות לעבור מהים התיכון לים הקאריבי על בסיס עונתי; אנשי הצוות זקוקים לחופשה; וליאכטות יש זמן מקסימלי של פעילות מכאנית. נוסף להוצאות התחזוקה השנתיות, קחו בחשבון תשלום של 20% מהכנסות השכירות לסוכנים, עבור השכרת הסירה ותחזוקתה.

אם אתם שוקלים להעמיד את היאכטה שלכם להשכרה, אל תדלגו על התוספות. יש היום למעלה מ־1,400 סופר־יאכטות בשוק ההשכרה,

מ־20 מטר ועד יותר

מ־60 מטר, ורשימת הציוד המינימלי ארוכה מאוד. ג'קוזי הוא חובה, כך גם צוות גדול ואדיב (בדרך כלל, ביחס של אחד לכל אורח) ו"צעצועי מים". ואל תנסו לצאת ידי חובה עם סירה מתנפחת: שוכרים בשוק היוקרה דורשים סירת מנוע באורך 10 מטרים כדי להעביר את הנוסעים מהיאכטה אל החוף.

מבט מבפנים. יאכטה של מישהו שהפרוטה, כפי הנראה, מצויה בכיסו | צילום: רויטרס

אפילו סוכנים העוסקים במכירת יאכטות מעודדים את הלקוחות לשכור תחילה במשך כמה עונות, לפני שהם שוקלים רכישה. "אני בעד לשכור", ממליץ הלסטד.  "לפחות עד שהרצון להתגאות בבעלות חזק מכם".

מחירון:

קפטן ביאכטה של 30 מטר – 110 אלף דולר

קפטן ביאכטה של 60 מטר: 220 אלף דולר

מהנדס: עד 130 אלף דולר

עובדי סיפון: עד 50 אלף דולר

שף: לפחות 70 אלף דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן