צפו בספר התקציב המלא: המסים יעלו בחדות, הקצבאות יקוצצו

הבוקר פורסמו כל הגזירות הכלכליות (מסים וקיצוצים) לשנתיים הבאות. המדובר בגזירות קשות ובקיצוצים בסכום שיא של כ-38 מיליארד שקל. הגזירות נשלחו הבוקר לכל השרים ויובאו לאישור הממשלה בישיבה מיוחדת ביום ב' בשבוע הבא. לאחר מכן יוגשו התקציב וחוק ההסדרים לאישור הכנסת והתהליך יושלם עד סוף חודש יולי. הגזירות צפויות להתקל בהתנגדות חריפה מצד שרים וח"כים ונראה כי חלקן לא יבוצע. 

הגזירות העיקריות שיבוצעו כבר בחודש הבא: ייקור סיגריות ומשקאות חריפים ב10%, העלאת המע"מ ב-1%, מס עשירים מיוחד על דירות ומכוניות פאר, טלוויזיות 50 אינץ', מטוסים פרטיים, יאכטות, ג'קוזי ועוד.

להורדת תוכנית הגזירות המלאה של משרד האוצר לחצו כאן

הגזירות ב-2014: העלאת מס הכנסה ומס חברות ב-1.5%, קיצוץ קצבאות הילדים (ל-140 שקל לילד), מס בריאות לעקרות בית, צמצום טיפולי שיניים בחינם לילדים עד גיל 12, הגדלת תשלומי הורים לבתי הספר במסגרת חוק חינוך חובה חינם, ביטול סבסוד הצהרונים (עד גיל 9), העלאת מס הרכישה למשקיעים ומיסוי השכרת דירות ל-25%, בדומה למיסוי רווחי הון, ביטול הפטור ממס שבח על דירות בכל 4 שנים, פגיעה בשכר העובדים במגזר הציבורי, צמצום ההטבות לפנסיה לבעלי שכר גבוה (מ-16 אלף שקל, וצמצום הפנסיות במערכת הביטחון. 

גזירות ומהלכים נוספים: קיצוץ עמוק בתקציב הביטחון (4 מיליארד שקל), שירות החובה יקוצר ב-4 חודשים, קיצוץ בתקציב החינוך ובתמיכות לחרדים ולמתנחלים (3 מיליארד שקל), קיצוץ רוחבי במשרדים השונים (3 מיליארד), דחיית השקעות בכבישים ורכבות (2 מיליארד), ביטול נציגויות בחו"ל של משרד הבטחון והחוץ, קיצוץ בהוצאות האבטחה של השרים וצמצום של נסיעות השרים לחו"ל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במשרד האוצר אומרים כי מדובר קיצוץ כואב שנועד להחזיר את התקציב לרמה סבירה וכי הקיצוצים הם בסכום שיא חסר תקדים בתולדות המדינה. הצעדים דרושים כדי למנוע חריגה מיעד הגרעון והגדלת יחס חוב-תוצר. באוצר מזהירים כי אם לא יאושרו הצעדים הדבר יפגע בדירוג האשראי של ישראל, בהשקעות בתעסוקה ובצמיחת המשק.

בימים הקרובים צפוי קרב על תקציב הבטחון בין שר האוצר לשר הבטחון. באוצר מדגישים כי ללא קיצוץ עמוק של 4 מיליארד שקל בתקציב הבטחון יידרש קיצוץ חלופי בתקציבים החברתיים שיפגע בשכבות החלשות..

צילום: מרק ישראל סלם

הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ אמר בגלי-צהל: "הממשלה קובעת את סדרי העדיפות בתקציב המדינה. אם היא תבטל חלק מהקיצוצים היא תידרש לקבוע קיצוצים חלופיים. הצעדים שלנו נועדו לאפשר עמידה ביעד הגרעון שנקבע ולמנוע חריגה ממנו. התקציב הולך לקראת האדם העובד: הוא מגביר את השתתפות העובדים בשוק העבודה ומגדיל את תקציבי התשתית והתעסוקה. יש תוספות למשפחות עובדות עם ילדים. יש שינויים מבניים להורדת יוקר המחיה והגברת התחרות בענפי המשק".

אתמול התחייב שר האוצר להילחם באי השוויון בהטבות המס במשק. בפתיחת ישיבת סיעת יש עתיד אמר יאיר לפיד: "החברות הגדולות במשק שילמו מס של 3.3% בזמן שכל חנות נעליים משלמת מס בשיעור של 25% ואף יותר. הציבור זועם על זה וגם אני זועם על זה. ביקשתי ייעוץ משפטי כדי לבדוק את הסוגייה. ננסה לבדוק האם אפשר לשנות בהסכמה את חוקי המשחק, אחרי הכל החברות פועלות במשק ואנשים עובדים בהן".

בישיבה אמר לפיד כי יעלה את מס החברות במסגרת חוק עידוד השקעות הון, כך שעל חברות בפריפריה יוטל מס של 10% – עלייה מ-6%, ועל חברות במרכז יוטל מס של 15%, לעומת שיעור מס שעומד על 12% כיום.

"אנחנו הולכים לתוך כל המקומות שאף אחד עד היום לא העז לגעת בהם. אנשים צריכים לדעת שהמדינה מקפידה על משחק הוגן ולא ניתן לאנשים לנצל לרעה את חוקי המשחק", הוסיף לפיד.

דבריו של לפיד מתייחסים לדו"ח של מנהל הכנסות המדינה שמראה כי ארבע החברות הגדולות במשק נהנו ב-2010 מ-70% מסך הטבות המס שניתנו באותה שנה. החברות הגדולות קיבלו הטבות בסך של 3.9 מיליארד שקל. על פי הדוח, הטבת המס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון הסתכמה בשנת 2010 בכ-6.5 מיליארד שקל. זהו גידול ריאלי של 7% בהשוואה לשנת 2009.

בנוסף התייחס לפיד גם להצעת התקציב הסופית. "הלילה נגיש את התקציב לממשלה ויתחיל פסטיבל של שמועות והאשמות. כל שר יכריז על עצמו ומשרדו כעל אזור אזון. בסוף המטרה של כולנו היא תקציב מאוזן, אחראי ועובד. זה חלק מדמוקרטיה פעילה ותוססת אבל בסופו של דבר מדובר בתקציב מסודר ואחראי". 

כמו כן, הגיב לפיד גם על תקציב הבטחון וההחלטה לקצר את שירות החובה בצה"ל. "מדיוני הוועדה לשוויון בנטל אושר כי שירות החובה בצה"ל יקוצר לשנתיים ושמונה חודשים החל משנת 2015. זה חלק מהיסטוריה בהתהוות. אנחנו לא נגד חרדים, זה לא טוב לאף אחד. אנחנו מנסים ליצור מציאות של שוויון בנטל מאוזן ואחראי. מדינת ישראל עושה צעד לכיוון הנכון". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן