קוקטיילים, הופעות וים של סטייל: הכירו את בית הכנסת המגניב בעולם

שכחו כל מה שחשבתם על בית כנסת; לא עוד תפילות ארוכות ומכבידות, לא רק תשמישי קדושה וטליתות. חשבו על מסיבות לוהטות, בגדים נוצצים, אלכוהול איכותי וסצנת דייטינג. את כל אלה ועוד, הפכו זוג הרבנים הצעיר דובי ואסתי שיינר, למציאות. בית הכנסת הניו יורקי בראשו עומדים הפך למקום בילוי יהודי נוטף סטייל, שכולם רוצים להגיע אליו.

בית הכנסת מקיים ערבי גאלה ואירועים חברתיים ודתיים, ומושך אליו יהודים מבוססים ומצליחים מניו יורק: "אלפי צעירים יהודים שהוריהם לא הצליחו מעולם לגרור אותם לבית הכנסת, מגיעים אליי, מביאים חברים ומבקשים לשבת במושבים הקדמיים כדי להקשיב לי", מספר רבי דובי שיינר.

אחד האירועים שהתקיימו לאחרונה, נקרא: "צחוק לפני יום כיפור". האמנים שהופיעו על הבמה שפשפו עיניים ונדהמו מהצעירים הסטייליסטים, שהתחרו ביניהם מי לבוש בבגדים יותר יוקרתיים. אך צעירים הקהילה לא לבד: בשנת 2012 נבחר הרב שיינר לאחד מ-50 האנשים הכי אופנתיים בניו יורק.


מסיבות ובילויים | צילום: מתוך אתר Soho syngogue NYC

לא תמיד האירועים שאני עורך בקהילה מקובלים על כולם: " במהלך הקיץ קיימתי מסיבת דיסקו בסגנון שנות ה-80. כולם הגיעו על רולרבליידס בערב שבת, ואחד מחבריי ניתק את הקשר עמי כי חש פגוע".

יהדות בקליק

למרות התדמית הזוהרת והיענות גבוהה של אנשי הקהילה לאירועים שקיימו ולא רק בעיר ניו יורק, דובי ואסתי שיינר מצאו את עצמם מרוששים והבינו שנדרש להם כסף עבור בית הכנסת. הזוג החליט שאינו רוצה לעשות את מה שנהוג בכל בית כנסת בעולם והפך כבר למסורת: חיוב המתפללים בתשלום וגיוס תרומות מפילנתרופים. "רבנים מסוימים מגייסים 70 אלף דולר בשיחת טלפון, אבל לי אין סבלנות לזה", אומר שיינר. "ידענו מלכתחילה שלא נהיה קהילה יהודית שהיא אולד פשן. רצינו ליצור מודל חדש".

הרעיון המקורי הבשיל בקיץ הקודם, ועיקרו הוא יצירת חומת תשלום לאתר בית הכנסת. התשלום נע בין דולר בודד או שני דולרים ליום, ולאחר מכן ניתן להירשם לאירועים חברתיים או דתיים בבית הכנסת. הזוג שיינר הבין שהם יכולים להפיק מהאתר הרבה יותר, ופשוט הפכו אותו לרשת חברתית: משתמשים יכולים לצפות אחד בפרופיל של משנהו, לכתוב הודעות ולפרסם הצעות עבודה. באתר ניתן גם למצוא בלוגים בנושאי יהדות ואת דברי התורה של הרבי.


אחד האירועים בבית הכנסת | צילום: מתוך אתר Soho syngogue NYC

הרשת החברתית שיצר שיינר, נקראת Synago ועלתה לאוויר באוגוסט. בסוף ספטמבר 300 איש כבר נרשמו, ובכל שבוע בין עשרה לשלושים משתמשים חדשים מצטרפים. החזון של דובי ואסתי שיינר, הוא להגיע ל-2000 משתמשים עד סוף 2015, שיכניסו לכיסם של הרבנים היצירתיים מיליון דולר. Synago" הוא תשובה שנענית על כל שאלה שנשאלת", אומר הרב שיינר. "זה לא כמו בתי הכנסת שמגייסים כספים כדי לפתוח עסקי מכוניות, או דוכני בייגל או דברים אחרים מן הסוג הזה". המוצר שפיתחנו הוא בעל ערך מוסף לחיי הקהילה היהודית, ושיפר את החוויה היהודית, הזהות והקשר בין האנשים. זו פנטזיה של ממש".

הפרויקט הורחב גם לסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס, שם מתקיימים אירועים חברתיים בחסות בית הכנסת סוהו הניו יורקי. לכולם כבר ברור שדובי ואסתי שיינר יצרו סטארטפ מצליח כשהפכו את היהדות למגניבה ונגישה, וזו כנראה, רק ההתחלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן