קחו את עצמכם בידיים: איך למצוא עבודה חדשה בגיל 50?

אם עבור הצעירים מציאת עבודה היא משימה קשה, עבור מבוגרים שאיבדו את מקום עבודתם הסטטיסטיקה אינה מעודדת. כאשר עובדים מבוגרים מאבדים את מקום עבודתם לוקח להם זמן רב יותר למצוא משרה חדשה. ניתוח שביצע ביטוח לאומי למקבלי דמי האבטלה בשנה שעברה מראה שרובם של בני ה־40 ומעלה שמגיעים כבר למצב של הסתמכות על דמי אבטלה מנצלים אותם עד תומם. 52.9% מאלו שזכאים לדמי אבטלה למשך 175 יום, רובם המוחלט בני 40 ומעלה, מגיעים אל התקופה המקסימלית. בקרב בני 28-35, לשם ההשוואה, הזכאים לדמי אבטלה למשך 100 יום לכל היותר, שיעור מיצוי הזכאות היה כ-40%.

למרות העובדות המייאשות הללו ישנה דרך נכונה למבוגרים לחפש עבודה ולהצליח לשבור את הסטטיסטיקה. רנה רוזנברג, יועצת קריירה המתמחה בחיפוש עבודה מעל גיל 50 טוענת כי הלקוחות שלה מצליחים למצוא עבודה. אחד מלקחותיה שעבד בבית הוצאה לאור במשך 25 שנה פוטר בגיל 65. רוזנברג גרמה לו לבצע הערכה של כישוריו עד שהוא הבין כי הוא טוב בפיתוח לוחות זמנים וארגון וניהול של אנשים על פי נקודות החוזק שלהם. וכך, לאחר עבודת נטוורקינג נרחבת הוא השיג משרה במרכז קהילתי.

התחילו את חיפוש העבודה כמה שיותר מהר לאחר הפיטורים | צילום:thinkstockphotos

לקוחה אחרת שעבדה במשך עשרות שנים באותה החברה איבדה את עבודתה כשהחברה החליטה לבצע צמצום בכוח האדם. רוזנברג עודדה אותה להתחיל את חיפוש העבודה באופן מיידי. "מה שקורה להרבה אנשים כשהם מפוטרים כתוצאה מצמצומים במקום עבודתם הקבוע הוא שהם נזרקים החוצה מעולם העבודה לזמן מה" מסבירה רוזנברג. "הם מרגישים כי זה הזמן שלהם לנוח. במיוחד עבור אנשים בגילאי ה-50 וה-70 שעבדו באותו המקום במשך מספר עשורים", רוזנברג אף מגדירה מצב זה כ"דיכאון קל". היא מוסיפה כי "התקופה הזו יכולה להימשך עד ארבעה חודשים, עד שהם מבינים שעדיין יש בהם את האנרגיה לעבוד. ככל שהם מעקלים מהר יותר את ההרגשה הזו כך סיכוייהם למצוא עבודה גדלים".

סוגיה נוספת המפריעה למחפשי העבודה המבוגרים שאיבדו את משרתם הקבועה היא התחושה כי הם אינם חלק מהמעגל יותר, "יש להם הרגשה כי הם היו תקועים זמן רב ושהזמן עבר על ידם". רוזנברג ממליצה על תרגיל הנקרא "שבעת הסיפורים", שבו האדם המחפש עבודה מכין רשימה בה שבע הישגים שהוא גאה בהם. התרגיל הזה עוזר להשיב את הערכה העצמית וממקד אותנו במיומנות ובערכים שברשותנו.

הצעד הבא הוא נטוורקינג, רוזנברג ממליצה להשקיע מאמץ רב בשלב הזה ואפילו ליצור קשר עם אנשים רחוקים מאיתנו, שלא דיברנו איתם הרבה זמן. זה בדיוק מה שעשתה הלקוחה של רוזנברג שבמהרה שמעה על חברה הקרובה לאזור מגוריה המחפשת עובד במשרה חלקית בתחום התמחותה. רוזנברג עזרה לה לכתוב מכתב המסביר את מצבה ומתאר את הלהט שלה לשוב לעבוד. היא לא הסתירה את היותה מבוגרת אך הדגישה את יכולתה והישגיה. והיא התקבלה לעבודה.

לעיתים קרובות עובדים מבוגרים צריכים להתאים את הציפיות שלהם ולשקול קבלת עבודה שאינה בדיוק בתחום המומחיות שלהם או שאינה בעלת טייטל זוהר כמו עבודתם הקודמת. אחד מלקחותיה של רוזנברג איבד את עבודתו בגיל 68 בשוק הפיננסים, אך לא היה מוכן עוד לפרוש. הוא הבין כי הוא מעוניין במקום עבודה קרוב לביתו, אליו יוכל ללכת ברגל. בזמן ששוטט באזור מגוריו נתפסו עיניו במודעת עבודה למוקדם שירות בתחום הלימוזינות, הוא החליט לקחת אותה. נכון היא איננה מרשימה כעבודה בשוק הפיננסים אך היא מספקת עבורו מענה לעבודה קרובה הביתה העומדת בצרכים הפיננסיים שלו.

"נשיקת המוות" על פי רוזנברג, היא התחבאות מאחורי מסך המחשב ושליחת קורות החיים אל החור השחור של חיפושי העבודה – "צריכים להיות פתוחים לשינויים ולבחון אילו מהכישורים שלנו פותחים בפנינו דלתות בתחומים חדשים ופחות מוכרים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן