קניית האג"ח משתלמת: הבנק הפדרלי הרוויח 89 מיליארד דולר

הבנק הפדרלי העביר 88.9 מיליארד דולר למשרד האוצר האמריקני בשנת 2012, כך על פי הדו"ח השנתי שמוציא הבנק. מרבית הכסף מגיע מאיגרות החוב וניירות ערך מגובי משכנתות שקנה בשיעורי ריבית נמוכים בכדי להמריץ את הכלכלה.

כחלק מתוכניות הבנק להקלות כמותיות ובאמצעות אג"ח ממשלתיות וניירות ערך מגובות משכנתאות הבנק צבר ניירות בשווי של 2.9 טריליון דולר – פי שלוש משווי האחזקות של הבנק לפני המשבר של 2008. תשלומי הריבית על אג"חים אלה הם המקור העיקרי לרווחי הבנק המרכזי.

לאחרונה, הודיע נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי, כי ימשיך לרכוש אג"חים נוספים בקצב של 85 מיליארד דולר בחודש כל עוד שיעור האבטלה יהיה מעל 6.5% (עומד כיום על 7.8%). הבנק משלם על האג"ח שהוא רוכש באמצעות כסף שהוא מדפיס.

שר האוצר גייטנר ונגיד הבנק ברננקי | צילום: רויטרס

על פי הדו"ח, תשלומי הבנק הפדרלי למשרד האוצר רשמו בשנת 2012 שיא כאשר עקפו ב-18% את התשלומים מ-2011 ואף שברו את השיא הקודם משנת 2010 שעמדו על 79.3 מיליארד דולר.

הרפובליקאים טוענים כי העברת כספים ומאמצי הבנק הפדרלי מחמירים את מצבה התקציבי של הממשלה ולמעשה עוקפת את הטיפול שנדרש לבעיה בדרכים המקובלות. בימים האחרונים מתנהל בארצות הברית ויכוח בין אלו לדמוקרטים על גובה תקרת החוב שכן הרפובליקנים טוענים כי חייבים לקצץ בהוצאות הממשלה בכדי להמריץ את הכלכלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן