רולס רויס מפתחת ספינות מטען אוטונומיות ובשליטה מרחוק

אנחנו רגילים לשמוע על רולס-רויס בהקשר של מכוניות יוקרה או מנועים עוצמתיים למטוסים, אבל עכשיו חושפת הענקית הבריטית את תוכניותיה לעתיד הקרוב והן כוללות כמה פיתוחים מרשימים למדי.

הפיתוח הראשון שמתקרב אלינו הוא ספינות רובוטיות, או ספינות בשליטה מרחוק. לשם כך מפתחת רולס רויס חדרי שליטה וירטואליים, שיאפשרו למפעילים לשלוט מרחוק בספינות מטען, בדיוק כפי שרב חובל שולט על ספינות כאלו כיום. מדובר בחדרים עם מסכים שמציגים את כל הנתונים מהמערכות השונות של הספינה. בנוסף, כדי להעניק למפעילים את תמונת המצב המדוייקת ביותר בזמן אמת, הם יוכלו לצפות בפיד של וידאו ממצלמות שמפוזרות על הספינה ואפילו להפעיל במידת הצורך – מרחוק כמובן – רחפנים שיוכלו לסייר באוויר ולהעניק להם עוד מידע חיוני.

חדר שליטה וירטואלי כזה יאפשר לשלוט מרחוק בספינות | צילום: Rolls Royce

כמובן שהיתרון החשוב ביותר עבור חברות הספנות הוא החיסכון בכוח אדם. ספינה שמופעלת על ידי צוות מצומצם מרחוק חוסך את הצורך בעשרות מלחים שיתפעלו את הספינה ובעובדים השונים שנותנים להם שירות; בנוסף, ישיגו החברות ניצול מקסימלי של שטח האיחסון על גבי הספינה, משום שהן לא יצטרכו לכלול שטחי לינה, פנאי או מטבחים. בנוסף, מערכות השליטה הממוחשבות צפויות להיות מדוייקות יותר ולמנוע טעויות אנוש. כמובן שגם במקרה של סופות, עלייה על שרטון או מתקפות של פיראטים – אין חשש לחיי אדם.

בסרטון הקונספט שהציגה החברה ניתן לראות כיצד המפעילים שולטים בספינות ממש כאילו היה באמצע משחק Mass Effect עם טכנולוגיות AR ומסכי מגע וירטואליים. על פי רולס רויס נוכל לראות ספינות משא לא מאויישות שנשלטות מרחוק תוך כ-3 שנים, כשבעשור הבא נזכה גם לראות ספינות אוטונומיות לגמרי. הטכנולוגיות שמשמשות לשליטה אינן עתידניות. למעשה, רולס רויס כבר מיישמת חלק מהן ב-Stril Luna, ספינת מטען עם גשר פיקוד ממוחשב שפעילה כבר עכשיו.

החיסכון בכוח אדם של ספינה כזו הוא אדיר | צילום: Rolls Royce

אוסקר לוונדר, סגן הנשיא של החברה לחדשנות, אמר בהתייחסו לפיתוחים: "זה קורה. זה לא שאלה של האם, אלא מתי. הטכנולוגיות לספינות בשליטה מרחוק וספינות אוטונומיות כבר קיימות". עוד ציין לוונדר כי מערכות החיישנים והשליטה האוטונומיות נמצאות כבר בבחינה של תרחישים שונים על גבי ספינה שמשייטת במימי פינלנד.

צפו: כך מאיישים אנשי צוות את מרכז השליטה של רולס רויס

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: שכר בהייטק: כמה מרוויחים הישראלים ביחס לעולם?

עוד בגיקטיים: פוג׳יפילם חושפת דגם חדש למדפסת הניידת שלה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן