רוצים לשמור על מוח בריא בגיל מתקדם? כדאי לכם להיות רופאים, עורכי דין, או אדריכלים

מחקר חדש מצביע על הקשר בין המקצוע בו אנו עוסקים והבריאות המוחית שלנו. מנתחים, קציני מבחן, עורכי דין, פסיכולוגים, מעצבים גרפיים, ארכיטקטים, ועיתונאים – כל אלה לפי המחקר, עושים עבודות שישמרו על המוח שלהם בריא עד גילאים מאוחרים.

המחקר שנערך באוניברסיטת סקוטלנד, פורסם בכתב העת Neorology ונסקר בשבוע שעבר במאמר בוול סטריט ג'ורנל, בחן 1,066 גברים ונשים שנולדו ב-1936 ורובם פרשו לגמלאות. החוקרים בחנו את ה-IQ של הנבחנים בגיל 70, את היכולת הקוגניטיבית הכללית שלהם, הזיכרון ויכולת העיבוד המהירה, לצד מורכבות העיסוק המקצועי שלהם.

החוקרים השוו את הנתונים למבחני IQ שעברו הנסיינים בגיל 11 במסגרת מה שמכונה "הסקר השכלי הסקוטי" אותו נהגו לעבור ילדי המדינה. על מנת לבחון את הזיכרון, התבקשו הנסיינים לבצע משימות כמו חזרה על דבר מה לאחר שהות מסוימת, ועל מנת למדוד זריזות קוגניטיבית כללית יותר, התבקשו להשלים תבניות שונות.

אלה שעבדו בעבודות שדרשו ניתוח וקליטת מידע, כמו מתמטיקאים ומהנדסים אזרחיים, הציגו יכולות קוגניטיביות טובות יותר בגיל 70. כך גם אלה שעבודתם כללה משימות מורכבות עם אנשים, כמו יועצים, מאמנים, שופטים או עובדים סוציאליים.


בריא למוח? עוד דבר לחשוב עליו לפני שבוחרים מקצוע | תמונה: thinkstock

התוצאות תואמות גם מחקרים נוספים שנעשו בנושא, אך החוקרים מציינים פגם אחד בתיאוריה: אלה שמראש מתחילים עם IQ גבוה יותר, נוטים גם להתעסק במקצועות מורכבים יותר. יחד עם זאת, המחקר מצא גם שאנשים יכולים לחזק את יכולותיהם המוחיות כאשר הם בוחרים במקצועות מורכבים. ההבדל ביכולות היה קטן (1%-2%), אך החוקרים טוענים שהוא משמעותי.

ומי מציג יכולות קוגניטיביות נמוכות יותר בגיל 70? בעיקר אנשים שמקצועם כלל התעסקות עם "דברים" ולא עם אנשים ושהתעסקות זו לא כללה ניתוח או סינתזה של מידע – מקצועות כמו נהגים, או אנשי תחזוקה למשל.

אז אם אתם טובים עם הידיים ותמיד חלמתם להיות נגרים, חשמלאים או אנשי פינוי זבל (שמרוויחים לא מעט), כדאי שתחשבו על זה שוב. כנראה שתשלמו על זה מחיר בהמשך הדרך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן