שגריר ארה"ב: 9 חודשים הם מספיק זמן, יש סיבה לאופטימיות

"תשעה חודשים הם זמן מספיק כדי לפתוח את כל העניינים", כך אמר הבוקר (ד') שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו בעקבות ההכרזה על מסגרת המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים אתמול במסיבת עיתונאים בוושינגטון בהשתתפות מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, שרת המשפטים ציפי לבני ונציג הפלסטינים למו"מ סאיב עריקאת.

שפירו אמר כי "אי אפשר להבטיח מה יהיה בסופו של התהליך, אבל בגלל המחויבות של ארה"ב, המנהיגות האמיצה של שני המנהיגים, מסגרת הזמן שהוגדרה, הדו שיח הבטחוני בין צבא ארה"ב לצה"ל על צרכי הביטחון בפתרון שתי מדינות, התמיכה של הליגה הערבית ואירופה והעובדה שלפלסטינים ולישראלים יש המון אינטרסים משותפים – יש סיבות לאופטימיות".

"ברור שיהיו החלטות קשות ושעות קשות", הודה שפירו אך הוסיף, "עם רצון טוב ומנהיגות טובה, חזקה ואמיצה – זה אפשרי".

שפירו התייחס גם לפסימיות לגבי האפשרות שהמו"מ יצלח ואמר: "אנחנו מבינים שיש סיבות לסקפטיות אחרי מה שראינו בעבר, אבל אנחנו מתחילים תהליך, נשיא ארה"ב מחויב אליו, מזכיר המדינה מחויב אליו וגם שני מנהיגים אמיצים.

צילום: רויטרס

שפירו סירב להתייחס לנושאים השונים שידונו במו"מ, אבל אמר: "כולם יודעים באיזה כיוון התהליך צריך ללכת. ניתן לצדדים זמן ומקום לנהל את השיחות. יש מספיק זמן לפתוח את כל העניינים ולשקול פשרות שיכולות להתקבל על ידי שני הצדדים".

אתמול במסיבת העיתונאים, הבטיח קרי כי כל הנושאים יהיו על השולחן במהלך המשא ומתן. הסבב הבא של השיחות יתקיים בירושלים וברשות בתוך כשבועיים. "שני הצדדים הסכימו להמשיך לדון על נושאים מהותיים, נושאי הליבה, וייפגשו בשבועות הקרובים בישראל או ברשות הפלסטינית כדי להמשיך את המשא ומתן", אמר אתמול קרי.

"הצדדים הסכימו כאן היום שכל נושאי הליבה, כל נושאי הסדר הקבע, נמצאים על השולחן וכי יש מטרה אחת ברורה – לסיים את הסכסוך. המטרה שלנו היא להגיע להסדר קבע בתוך תשעת החודשים הקרובים".

לבני אמרה במסע"ת: "באנו לכאן מאזור סוער ומשתנה. אנחנו מלאי תקווה אבל איננו נאיבים, אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו. לקח יותר מכרטיס טיסה כדי להיות פה היום. אקט מנהיגותי נועז של ראש הממשלה נתניהו שאושר בממשלה איפשר את הדברים. אנחנו יודעים שזה לא יהיה קל. יהיו עליות ומורדות, אבל במשא ומתן הזה לא נתווכח על העבר אלא נייצר פתרונות לעתיד".

עריקאת התייחס גם הוא לחזרה למו"מ והוסיף: "הפלסטינים סבלו מספיק ואין מרוויחים גדולים יותר מאיתנו. אני שמח שכל הסוגיות נמצאות על השולחן. זה זמן לפלסטינים לחיות בשלום, חירות וחופש במדינה ריבונית משלהם".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן