“שדרוג חברה זה כמו להחליף את גלגלי האוטובוס בזמן נסיעה בכביש מהיר”

אם יש אתגר רציני שעומד בפני יצרנית המכוניות החשמליות טסלה מוטורס, הרי שזה שיפור תהליך הייצור, במטרה לענות על הביקושים. בדיון עם אנליסטים שנערך לאחרונה לרגל הצגת רווחי הרבעון השלישי, הדגיש מנכ"ל החברה, אלון מאסק, כי הבעיה אינה בהזמנות למודל S; הגדלת התפוקה ומיקוד המומחיות במטרה להשיג ייצור המוני – אלו הן המשוכות הגבוהות.

ביולי האחרון השביתה החברה את המפעל שלה בקליפורניה כדי לשפר את פעולת פס הייצור. פעולה זו, שמטרתה לוודא שכל חלקי הציוד של בית החרושת יפעלו היטב ביחד, פגעה בקצב הייצור – שהסתכם ב־2,000 מכוניות פחות מהציפיות ברבעון השלישי. טסלה גם מתכננת לקצץ במספר אפשרויות הבחירה וגרסאות מנגנון ההנעה, שמתוכן יוכל הלקוח לבחור, במטרה להגביר את קצב הייצור ב־2015.

בסך הכל מצפה החברה לסיים את 2014 עם ייצור של 35 אלף מכוניות – קפיצה של 50% בהשוואה ל־2013, אך ירידה של 5% עד 7% לעומת התחזיות. "שדרוג חברה זה כמו להחליף את גלגלי האוטובוס בזמן נסיעה בכביש מהיר", אמר מאסק בדיון. מאסק הודה כי יש תחומים שבהם עליהם להשתפר, והרהר בקול האם ייתכן שפרפקציוניזם פוגע בצמיחת החברה.

איכות וכמות

בטרם הונפקה לציבור והשיקה את מודל S, משכה טסלה תשומת לב רבה בזכות העיצוב היפהפה של מכוניותיה והטכנולוגיה החדשנית, בתחום שנמצא בראשית דרכו. האתגר הגדול בימים ההם היה לגייס די כסף כדי להשלים את הפיתוח ההנדסי ולהקים את מערך הייצור, כך שתוכל להשיק את עצמה כיצרנית מכוניות. אך זה יותר משנה הייצור הוא הגורם שמגביל את תפוצת השוק של החברה ואת ההכנסות.


החברה דחתה את ההשקעה. מודל X של טסלה | צילום: באדיבות טסלה

"אנשים אינם מעריכים עד כמה קשה לייצר משהו. במכונית ישנם 70 אלף חלקים ייחודיים, ומודל S הוא מכונית מסובכת", טוען מאסק. אמירה זו אולי נכונה בנוגע לציבור הרחב, אולם היא אינה נכונה לגבי אנשי תעשיית הרכב, או כל תעשייה אחרת, שבה היקפי ייצור דלים ויעילות נמוכה חרצו את גורלן של חברות שלא הצליחו לשרוד – על אף שפיתחו טכנולוגיה חדשנית.

לעניין הייצור עשויה להיות השפעה גם על השקת הדגם הבא של טסלה, מודל X, רכב ספורט־שטח (SUV) עם דלתות "כנפי שחף" מהודרות. טסלה מצפה להשיק את מודל X ברבעון השלישי של 2015, בכמה חודשי פיגור לעומת תוכניתה הקודמת. במכתב לבעלי המניות הסבירה החברה שהדחייה קשורה לשאיפה להשיג "תקופה ארוכה יותר של מבחני תקפות, כדי להשיג את מודל X הטוב ביותר".

"ייצור כמות רבה ממשהו שישרוד זמן רב הוא דבר קשה באופן קיצוני. היה לנו קל אם היינו מייצרים כמות קטנה של יחידות, אבל זה לא מקדם את העניינים", אמר מאסק. "למדנו שיעור בייצור, שלפיו יכולה להיות לך בעיה של אחד ל־100. לפני שאתה מייצר 100, אתה לא תבחין בה. אז ברגע שנכנסים לייצור בנפחים גדולים, אתה חייב לייצר כמות גדולה ממשהו, כדי לדעת שהוא עובדה בשטח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן