שוק הסלולר במתח: האם אמזון תציע בקרוב סמארטפון בחינם?

במהלך סוף השבוע האחרון חשפו העיתונאים ג'סיקה לסין ואמיר צרפתי סקופ משמעותי בכל הנוגע למכשיר הסמארטפון החדש אותו מתכננת אמזון להשיק: החברה מעוניינת להציע אותו בחינם במודל חדש שיעניק לה יתרון. מה בדיוק זה אומר, וכיצד זה עלול להשפיע על שאר מכשירי האנדרואיד בשוק, שלא לדבר על המכשיר המוזל אותו אפל מתכננת להשיק במהלך השבוע הקרוב?

בספטמבר 2011 חוללה אמזון סערה בשוק הטאבלטים, כאשר הציגה את מכשיר הקינדל פייר, טאבלט בעל מסך בגודל 7 אינץ' ותג מחיר זול במיוחד שעמד על 199 דולרים, כאשר האסטרטגיה של החברה הייתה להרוויח באמצעות התכנים הדיגיטליים שהציעה – אפליקציות, ספרים, תכני מדיה וכדומה. בספטמבר 2012 הציגה אמזון את הדור הבא של המכשיר, שכלל שדרוג של זכרון ה-RAM לג'יגה ושדרוג מהירות המעבד ל-1.2 ג'יגה הרץ לצד מחיר עוד יותר אטרקטיבי שעמד על 159 דולרים בלבד.

שני המכשירים הללו הושקו לפני הגעתו של הטאבלט של גוגל, נקסוס 7, כך שהצליחו לתפוס נתח שוק רחב במיוחד בעיקר בזכות המחיר הנמוך והאטרקטיבי לעומת מכשירי האייפד דור 2 שנמכרו באותה התקופה תמורת 499 דולרים. למעשה, מכירות הקינדל פייר היו כל כך משמעותיות, שנכון למאי 2013 מדובר על הטאבלט השני הנמכר ביותר, לאחר אפל כמובן.

לאור הצלחת המהלך, נראה שאמזון מעוניינת להוביל מהלך דומה גם בחטיבת הסמארטפונים החדשה שלה. בכתבה שהתפרסמה בבלוג האישי של ג'סיקה לסין מקורבים לאמזון מציינים כי החברה שוקלת להציע את מכשירי הסמארטפון שלה בחינם למשתמשים.

חשוב להבהיר כי המונח "חינם" נועד לשמש בעיקר ככלי שיווקי עבור החברה, במטרה להבהיר למשתמשים שהעלויות על המכשיר יהיו מינימליות ככל הניתן. המקורות של לסין הבהירו כי אמזון פנתה למפעילות הסלולר על מנת לבדוק את הפצתו של המכשיר בחינם תמורת חוזה מסויים, אך במקביל מבהירים כי המטרה שלה היא להציע את המכשירים בחינם גם אם המשתמשים אינם מעוניינים לעבור או להרשם לתכנית סלולרית חדשה. המקורות מוסיפים כי החברה פנתה אל מספר יצרניות חומרה במטרה להוזיל עלויות בתהליך הייצור, מה שמוביל למסקנה שייתכן והמכשיר החינמי יהיה זמין גם עבור משתמשים מחוץ לארצות הברית.

צילום: יח"צ

עם זאת חשוב לזכור שאמזון, בסופו של דבר, היא חברה המעוניינת להרוויח. כך שניתן להניח שתבחר ליישם מודל הדומה לזה הקיים בקוראי הקינדל שלה, המוצעים במחירים מוזלים תמורת הצגת פרסומות בעמוד הראשי, שאינו מפריע לתפעול ולקריאה של הטקסטים עצמם. לחילופין, ייתכן שהמשתמשים יתבקשו לשלם דמי מנוי חודשיים על שירות אמזון פריים, לצד תשלום על אפליקציות, משחקים ותכני מדיה – מה שבתקווה יעזור לאמזון להרוויח מהמכשיר החינמי.

למרות הרצון הטוב של אמזון, המקורבים שהעניקו את הפרטים המדוברים ללסין מטילים ספק בכל הנוגע לכך שאמזון אכן תציע מכשיר בחינם, שכן עסקה שכזאת תלויה ביותר מידי גורמים חיצוניים הכוללים את היכולת של החברה להגיע להסדרים כלכליים כאלה ואחרים. בנוסף, חשוב לזכור כי שמועות אודות מכשיר סמארטפון של אמזון מסתובבות ברשת כבר שנתיים, ובינתיים לא ראינו שום סימן או רמז למכשיר שעתיד לצאת אל השוק.

גם כאן תורמים המקורות מידע נוסף, המסביר שהסיבה שלוקח לאמזון כל כך הרבה זמן לייצר את מכשירי הסמארטפון היא בעקבות החיפוש אחר יצרניות חומרה שלא התחייבו ליצור מכשירי אנדרואיד שאושרו על ידי גוגל בלבד. בדיוק כמו במכשירי קינדל פייר, גם כאן מתכננת אמזון להשיק גרסת אנדרואיד מותאמת, ללא מאפייני גוגל כגון חנות גוגל פליי או שירות המפות של החברה, אלא כזאת שתכלול את השירותים הפנימיים של אמזון עצמה.

לקוחות בארצות הברית יכולים כבר היום להנות ממגוון רחב של מכשירים במחירים נמוכים במיוחד שיכולים להגיע גם לדולר אחד בחודש, אך זה בתמורה להתחייבות למשך כשנה עד שנתיים למפעילה סלולרית כזו או אחרת ובדרך כלל מדובר על מכשירים ממוצעים, או כאלה שכבר הספיקו לאבד את הבאזז סביבם. לכן, במידה ואמזון אכן תציע מכשיר מתקדם במחיר זול, גם עם התחייבות למפעילה סלולרית, תוכל לשבור את שוק המחירים הגבוהים הקיים במכשירי הפרימיום השולטים בשוק: סדרת גלקסי מבית סמסונג וכמובן, מכשירי האייפון של אפל.

השאיפה של אמזון ברורה: להגיע אל קהל משתמשים רחב ככל הניתן באמצעות הצגת מחיר משתלם למכשיר מתקדם, בדיוק כפי שעשתה עם טאבלט הקינדל פייר – שאגב, הדור הראשון שלו סבל מביקורות שליליות רבות מצד המשתמשים שמיהרו לרכוש אותו בהזמנה מוקדמת. אך למרות זאת, עדיין הצליח להשאר בראש טבלת המכירות הודות למחיר הנמוך.

עדיין לא ברור מתי מתכננת אמזון להשיק את המכשיר המדובר, כך שנכון לעכשיו מדובר על תכניות לעתיד שייתכן וכלל לא יתמששו. עם זאת, מכון המחקר IDC מבהיר כי במהלך חמש השנים האחרונות מחירי המכשירים ירדו ב-20 אחוזים ועומדים על ממוצע של 343 דולרים, ולאור העובדה שהיצרניות הסיניות הנכנסות למשחק עם מכשירים בעלי חומרה מרשימה ומחירים נמוכים במיוחד, ניתן להניח כי אפל, סמסונג ושאר היצרניות צריכות להתחיל לחשוב על תוכנית חלופית בכל הנוגע למחירי המכשירים במידה ורוצות להשאר בשוק גם במהלך חמש השנים הבאות.

לידיעה המקורית באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים:

מתקרב: פרטים נוספים חושפים את הנקסוס 5

גוגל חותכת מחירים: נקסוס 4 תמורת 199 דולר; ליין חדש בדרך?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן