שטייניץ: "עדיף לגבות מסים מהחברות ולא מהאזרחים"

"לפי הערכה זהירה יביא חוק רווחים כלואים 3 מיליארד שקל, ואנחנו שוקלים צעדים שיביאו למימוש גבוה יותר של אפשרות הגבייה מהחברות להגדלת הכנסות של המדינה". כך אמר הבוקר שר האוצר, ד״ר יובל שטייניץ, בדיון על החוק אשר נערך בוועדת הכספים.

"אנו זקוקים לכסף הזה כדי לעמוד ביעד הגרעון", הסביר שר האוצר. "המאמץ שלנו היה להביא כמה שיותר להכנסות המדינה כדי שנוכל לגבות מסים פחותים ואני חושב שעדיף לגבות אותם מהחברות ולא מאזרחי המדינה".

החוק אשר עבר לפני כחודש בקריאה ראשונה בכנסת יאפשר לחברות הנהנות מהטבות, לפי החוק לעידוד השקעות הון, לשלם מס חברות מופחת על הרווחים שלהן – אם בכוונתן להשקיע את הרווחים בחו"ל ולא בישראל.

שטייניץ התייחס בדבריו לגירעון הממשלה בפעילותה התקציבית, אשר הסתכם בחודש אוגוסט ב-4.4 מיליארד שקל, כך על פי הערכות ראשוניות שנעשו בידי חטיבת המידע באגף החשב הכללי באוצר. תחזית ההכנסות מגביית מסים שפורסמה על ידי מנהל הכנסות המדינה מגלה כי הצטבר מחסור בהיקף של 2.8 מיליארד שקל בחישוב ההכנסות עד חודש אוגוסט.

יובל שטייניץ | רויטרס

"החוק הזה נדרש עכשיו שבעתיים כי הוא שקול למסים של תושבי המדינה, ובא לדאוג כי ממצב בו לא הגיע כסף, יגיעו כעת הכנסות למדינה", המשיך שטייניץ. "זאת לאחר שרשות המסים השקיעה מאמצים וישנם אפילו תהליכים משפטיים שמתנהלים, אבל במבחן התוצאה לא ניתן היה לגבות בשל המצב החוקי".

שטייניץ טען כי מצב בו לא נכנס כסף לקופת המדינה, ישונה למצב בו יכנס כסף, אשר יגבה מהחברות. "זימנתי את היועצים המשפטיים של רשות המסים והסתבר שאין דרך להכריח את החברות להשקיע בחו״ל ולכן לא ניתן לגבות את המס. יש מהלך נכון וצודק – מאמץ לגבות כספים שאם לא נגבה אותם עכשיו, נמשיך את המצב הקיים ומהכספים האלה לא יישאר דבר".

במשרד האוצר טוענים כי מבחינת הכשלים בחוק הישן, נמנעו חברות מלחלק את הרווחים בשל המס האפקטיבי הגבוה (עד 36%) ולכן מס החברות ששולם היה זניח. חלק מהחברות הסיטו רווחים בתכנוני מס ועקפו את תשלום מס החברות. השארת הרווחים בחברה שוחקת את ערך הכסף ואת ערך תקבולי המסים שנזקפים לזכות המדינה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן