שיבת המלך: המטוס המתקדם שפיתחה בוגאטי בשנת 1937 והוסתר מפני הנאצים שוחזר במלואו

מוזיאון MULLIN בקליפורניה הודיע השבוע כי סיים את עבודות השיחזור של מטוס בוגאטי 100P מקורי משנת 1937. המטוס, אשר נבנה בשיתוף פעולה בין חברת בוגאטי לבין חברת הנדסה בלגית, נחשב בשנת פיתוחו למתקדם ביותר בעולם, והציג כבר בימי המלחמה שליטה ממוחשבת על משטחי ההיגוי (מה שמכונה היום "טוס על חוט"), כנפיים מוטות לפנים, מערכת קירור שאינה יוצרת גרר – וכל זה שנים רבות לפני מטוסי הקרב המתקדמים יותר אשר הופיעו רק לקראת סוף המלחמה. על הנעת המטוס הופקדו שני מנועים בני 450 כ"ס כל אחד, והוא הצליח להגיע בעזרתם ובעזרת התיכנון האירודינאמי הייחודי למהירות של 800 קמ"ש – הרבה לפני שעשו זאת מתחריו. הבוגאטי 100P היה קטן ביחס למטוסים המהירים של התקופה עם מוטת כנף של כ-9.0 מטרים בלבד ואורך דומה.

בוגאטי עצרה את הפיתוח של המטוס ביוני 1940, מחשש שמא הטכנולוגיה תיפול לידי הנאצים. מאז הוסתר המטוס ואוחסן במצב שאינו כשיר לטיסה. בשנים האחרונות, החליטו במוזיאון MULLIN כי הגיע הזמן להעיר את המטוס משנתו – והחלו במלאכת שיחזור דקדקנית ומפורטת. המטוס בצילום אינו בוגאטי מקורי, אלא השיחזור המדוייק של כלי הטיס אשר יוצר בזמנו – לרבות שימוש קפדני באמצעי הייצור והחומרים שהיו זמינים בסוף שנות ה-30'. שיחזור המידות והמעטפת האירודינאמית בוצעו באופן מושלם, והוא אפילו מכיל את חמשת הפטנטים המקוריים שבוגאטי רשמה בעת פיתוח כלי הטיס.

הדגם המשוחזר. היה המטוס המתקדם בעולם בזמנו | צילום: אתר המוזיאון MULLIN

גיא ברלס מהנדס אירונוטיקה, בחן את מבנה הבוגאטי 100P:"כאשר 'מושכים' את הכנף קדימה בעצם מזיזים גם את המרכז האוירודנימי של המטוס, המרחק שבין נקודה זו הנקראת AC והוא זה שקובע האם יציבות המטוס תהיה חיובית או שלילית – ועד כמה. משיכת הכנף קדימה בכלי טיס כזה אפשרה להשתמש בזנב קצר וקטן יחסית, הנמצא כמעט בהמשך לכנף ועדין מספק מספיק מומנט ניהוג כדי לנהג את כלי הטיס. השימוש בשני מנועים הנמצאים אחד אחרי השני נועד לאפשר להישאר עם גוף בעל חתך קטן מאוד משיקולי גרר, ותכנון מיקום מרכז כובד דבר שלא היה מתאפשר עם היו בוחרים במנוע אחד גדול. שני המנועים מחוברים ע"י תמסורת לשני מדחפים קטנים יחסית דבר המבטל את אפקטי הצימוד הגיירוסקופיים בעת תמרון ומאפשר גם לקבל דחף גדול יותר עם בפחות גרר היות והמדחף האחורי בעצם מיישר חלקית את זרימת האויר ומקטין את אובדן האנרגיה על סיבוב האויר סביב המטוס".

מוזיאון MULLIN מוקדש לשימור ושיחזור יצירות אומנות וכלי רכב צרפתיים מתקופת הארט-דקו (1918 עד 1941) והבוגאטי 100P יהיה גולת הכותרת של תצוגת מכוניות בוגאטי שבמקום. המטוס יוצג במוזיאון החל מחודש מרץ 2014 ובהמשך צפוי להתחיל בסדרת טיסות ניסוי.

 

לכתבה באתר שטח

עוד בשטח:

טיול שטח מבורות לוץ לבארות עדה

מגלים את ירושלים על אופניים



הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן