שישי השחור אדום מתמיד: כשליש מהקונים האמריקאים היו עדים למקרי אלימות בחנויות בבלאק פריידי

אישון לילה. תור ארוך משתרך בכניסה לקניונים המפתים והערוכים היטב, באמריקה. אלפי קונים נלהבים ממתינים לפתיחת השערים, תופסים עמדה טובה ומוכנים להסתער על המבצעים השווים של החורף הקרוב. התרחיש הזה מוכר לכם היטב? ובכן, מחקר חדש מציג נתונים מדאיגים באשר לכמות תקריות האלימות עליהם דיווחו קונים בשנה החולפת בבלאק פריידי. האם זה בכלל משתלם, ואיך משפיעים הנתונים על כוונת אלו שתכננו לקחת חלק ביום הקניות המדובר ביותר בשנה, שnתקיים היום? התשובות מפתיעות, ולא בטוח שבעקבותיהן תרוצו לקניון במהלך השבוע הקרוב, אם אתם במקרה באמריקה. 

מחקר שפרסם באחרונה Trustev Technology, הציג נתונים לא מעודדים: כ-31% מקוני הבלאק פריידי בארה"ב בשנה החולפת, דיווחו על תקריות אלימות אליהן נקלעו, או בהן הבחינו, במהלך יום המבצעים הגדול, השנוי במחלוקת. אך האם מפתיע שההייפ הגדול סביב המבצעים המוגבלים בזמן, יוביל לכך שהקונים ינהגו בצורה מכוערת שכזו? כנראה שלא.

כך למשל, הבחין דאלאס ארנל במלחמתם של עשרות קונים על 4 אקדחי M1911 חצי אוטומטיים שהיו במבצע, בקניון במונטנה. בניגוד למצופה, קמעונאים אמנם מפנטזים על קהלים גדולים המחזיקים בארנקים מפוצצי מזומן, אך רובם אינם רוצים שסרטוני קונים עצבנים ואלימים מחוץ לדלת חנותם יופצו ברחבי היוטיוב. יצירת מבצעים מוגבלים בזמן, שמראש יממומשו רק על ידי חלק מסוים מהקונים, היא מתכון לאסון.

לפי לארי גלאגר, מנהל בכיר בחברת הביטוח Grinnell Mutual, בעלי החנויות יכולים להתכונן טוב יותר לבלאק פריידי. לדעתו, יש לפרסם באתר האינטרנט של החנויות חלק מן המוצרים הנמכרים, ולערוך הגרלה עליהם – בה יזכו הקונים מבלי להגיע פיזית. לחילופין מציע, כי הקונים ירכשו מבעוד מועד צמיד אותו יענדו על ידיהם, ויאפשר להם לקנות מוצרים מיוחדים המוצעים למכירה במהלך השופינג. הצעות נוספות נוגעות לאיוש החנויות על ידי אנשי צוות מרובים, העמדת תור לפי סוג קונים: בודדים או בקבוצות, ואנשי משטרה שיהיו אמונים על הסדרת חנייה, ושמירה על הסדר הציבורי. ברשת החנויות Cabela, תוספת כוח האדם בבלאק פריידי בשנת 2014, עמדה על 15%, לצד הקצאת מקומות חנייה מוגברת שהורגשה.

גלאגר מזכיר, כי יש להגן לא רק על ה-Shoppers ביום המטורף הזה, אלא גם על העובדים שעשויים להיות מותקפים על ידי הראשונים. זאת, במיוחד על רקע העובדה שכוח האדם שמצטרף לעובדים הקבועים, הוא בדרך כלל זמני ולא מנוסה בכמויות כאלה של רוכשים עצבנים וממהרים: "לא כדאי לשלול התערבות של מנהלי חנות, או אפילו התערבות של אנשי חוק כאשר נצפית התפרעות מצד קונים", מסכם. 

שנים רבות של מהומה רבתי סביב הבלאק פריידי, מייצרת לאות אצל אלו שדווקא אמורים למכור ולהנות מהרווחים. לפחות שני שליש שהשתתפו במחקר, העידו כי עייפו מסרטוני המכות, הצרחות והבהלה המאפיינים את יום השופינג הארוך הזה. 32% נוספים אמרו שלא יקנו בשישי הקרוב, לאחר שהתוודעו לנתוני מחקר זה. אך המציאות כך נראה, חזקה מהכל: הקונים עדיין נלהבים ומצפים ליום שישי השחור, בו יקנו מתנות חג במבצע, ילכו קצת מכות כדי להשיג את מקסימום המוצרים במינימום דולרים, ובעלי החנויות שוב יתכוננו לרע ביותר. ואולי הפעם, הלקחים ייושמו, ומעט פחות קונים ידפקו על הדלתות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן