שלושה חברי פרלמנט בבריטניה מואשמים בקבלת שוחד מלוביסטים

שלושה חברי פרלמנט בבריטניה מואשמים בקבלת שוחד מלוביסטים. הפרשה נחשפה בעקבות תחקיר של הסאנדיי טיימס הלונדוני. נגד שלושת חברי הבית העליון של הפרלמנט הוגש כתב אישום בגין קידום נושאים בבית הלורדים תמורת טובות הנאה. 

על פי התחקיר, שלושת הנאשמים בפרשה הם חברי מפלגת הלייבור מהאופוזיציה ג'ון קנינגהאם ובריאן מקנזי וכן ג'ון ליירד ממפלגת אלסטר המאוחדת. השלושה הכחישו את המיוחס להם. בנוסף, תחקירני הסאנדיי טיימס, בשיתוף עם רשת BBC והדיילי טלגרף הביאו להתפטרותו של פטריק מרסר, יו"ר המפלגה השמרנית לשעבר בשל האשמות דומות. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ליירד התפטר מתפקידו במפלגת האלסטר עם תחילת החקירות בפרשה. ממפלגת הלייבור נמסר כי היא שוקלת לנקוט בצעדים משמעתיים נגד כל חבר שיתברר כי עבר על חוקי בית הלורדים. 

במסגרת התחקיר, צולמו שלושת הנאשמים במצלמה נסתרת בשעה שהם מציעים להעלות נושאים בדיונים בבית הלורדים, לשכנע שרים לתמוך בנושאים שונים ולהנחות אירועים יוקרתיים בשטחי בית הלורדים, זאת בתמורה לתשלום על ידי מי שהזדהו כלוביסטים. 

דיויד מקרון, ראש ממשלת בריטניה | צילום: רויטרס

ה"לוביסטים" הציגו את עצמם כנציגים של חברת אנרגיה סולרית מדרום קוריאה והציעו לחברי הפרלמנט לקדם את האינטרסים של החברה תמורת 10,000 פאונד. השלושה מצוטטים באומרם: "תעלו את הסכןם ל-12 אלף פאונד ועשינו עסק". יצויין כי הפרשה התרחשה בשנות ה-90, תחת שלטונו של טוני בלייר. 

בתגובה אמר קנינגהאם כי הוא התכוון מלכתחילה לכספים דמיוניים, "על מנת לבדוק האם מדובר בלוביסט מזוייף". בנוסף חשף הסאנדיי טיימס צילום של שני הנאשמים הנוספים, מקנזי וליירד מנהלים שיחות עם התחקירנים. 

עוד אמר קנינגהאם: "אני מכחיש ביצוע כל עבירה על חוקי ההתנהגות של בית הלורדים ויתרה מכך אני אף זוכר שהבהרתי שאעשה הכל במסגרת החוק". 

מרסר, תועד על ידי התחקירנים כשהוא מתחייב לקדם את סיום החרם על פיג'י על ידי איגוד המדינות לזכויות אדם. בפועל מרסר העלה לדיון בפרלמנט את נושא פיג'י וכן הציג הצעת חוק אחת בנושא, זאת תמורת תשלום של 4,000 פאונד. הדברים נעשו במסגרת חוזה מזוייף לפיו האמין מרסר כי הוא ירוויח 24 אלף פאונד. 

בנוסף, מרסר מסר ללוביסטים מתחזים כי הוא גיבש קבוצה של 18 חברי פרלמנט שיתמכו בעניין פיג'י. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן