שני הרוגים וכ-220 פצועים במצרים. ירי לעבר מטה האחים המוסלמים

המהומות במצרים הולכות וגוברות במסגרת הפגנות הענק בכיכר תחריר וברחבי מצרים. היום (א') נרשם במהלך המחאה הרוג אחד, בנוסף ליותר מ-200 פצועים במהלך עימותים שנערכו בהפגנות בין מתנגדי שלטון מורסי לבין תומכיו בדרום העיר קהיר. זהו מקרה המוות הראשון בהפגנות הנוכחיות, שנערכות רק שנה לאחר בחירתו הדמוקטרית של הנשיא המכהן.

מתנועת האחים המוסלמים נמסר כי המטה שלה בקהיר הותקף על ידי חלק מהמפגינים, שירו לעבר המטה והשליכו עליו סלעים ופצצות תבערה. דובר האחים המוסלמים, גהד אל חדאד, מסר כי המפגינים לא פרצו את גבולות המתחם.

כשלושה מיליון מפגינים מוחים ברחובות מצרים נגד שלטונו של הנשיא מורסי, כך לפי משרד הפנים המצרי. לפי משרד הפנים המצרי שלושה מיליון מפגינים משתתפים במחאה, חלקם הציתו את שער ארמון אל-איתחאדיה, הארמון הנשיאותי.

"האנשים רוצים בנפילת המשטר", קראו המפגינים נגד הנשיא שבחרו באופן דמוקרטי רק לפני שנה. יותר מ-10,000 תומכי מורסי התקהלו גם הם ליד מסגד, לא רחוק ממקום מושבו של הנשיא. מורסי עצמו המשיך להוקיע את ההפגנה וסיפר כי מדובר בהפגנה שאינה דמוקרטית, על שלטונו הלגיטימי.

עשרות אלפי ציוצים ופוסטים הועלו ברשתות החברתיות לקראת הפגנת הענק. אחד הגולשים כתב: "מצרים כותבת פרק חדש בהיסטוריה שלה. בוא נקווה שהאזרחים לא יימחקו ממנה". "היכונו לאלימות קשה", כתב אחר, ואילו שלישי התפלל "לאללה שיגן על המאמינים שייצאו להפגנות".

גולש נוסף כתב, כי "למורסי אין את הכח לשלוט במדינה הערבית הגדולה ביותר". אשת הטלוויזיה המפורסמת, האלה סרחאן, כתבה בפוסט שלה בפייסבוק: "אין פחד ואין בהלה. השלטון בידי העם". ואילו הבלוגר המפורסם וואל עבאס, המתנגד לאחים המוסלמים, כתב: "האנשים בחרו בצבא ונטשו את המהפכה. לאחר מכן בחרו באחים ונטשו את המהפכה. וכעת בחרו באנשי המשטר הקודם ונטשו את המהפכה".

צילום: רויטרס

משעות הבוקר החלו המפגינים לזרום לכיכר, בה הוקמו אוהלים רבים ונתלו כרזות בגנותו של מורסי ושל תנועת "האחים המוסלמים", שהריצה אותו לנשיאות.

מנגד, תומכיו של מורסי התאספו בשכונת נאסר במטרה להוות התנגדות למחאה, ולהגן על לגיטימיות הנשיא, שנבחר לפני שנה בדיוק בבחירות הדמוקרטיות הראשונות אי פעם במדינה. פרט לקהיר, מפגינים רבים התאספו גם באלכסנדריה, סואץ, איסמעיליה, א-שרקיה, אל-ע'רבייה ובני סוויף.

גורמים רשמיים במצרים דיווחו, כי אנשי כוחות הביטחון התייצבו בנקודות מפתח ובבניינים במוקדי המחאה. משרד הבריאות המצרי הודיע, כי בתי החולים יפעלו במתכונת חירום בנוסף למאות האמבולנסים הנמצאים בכוננות עליונה.

אנשי תנועת "תמרוד", שיזמה את המחאות נגד מורסי, הודיעו כי הצליחו לאסוף 22 מיליון חתימות על עצומה הקוראת לקיומן של בחירות מוקדמות במדינה. ראשי התנועה קראו ל"מרי אזרחי". דובר התנועה, מחמוד בדר, אמר כי "בלי הפגנות מתמשכות ויציאה לרחובות, לחתימות הללו לא יהיה כיסוי".

במהלך השבוע הקודם נהרגו שמונה בני אדם בהפגנות שונות ברחבי המדינה, בהם גם סטודנט יהודי אמריקאי שנהרג שלשום (שבת) באלכסנדריה. בנוסף, מאות נפצעו בעימותים בין מתנגדיו של מורסי לתומכיו.

חלק מעיתוני המדינה יצאו בכותרות דרמטיות כגון "יום הדין", בעוד אחרים כמו העיתון היומי "אל-תחריר" שלחו מסר ישיר לנשיא. בכותרת הראשית עם אותיות הקדש אדומות נכתב: "לך".
יריביו של מורסי אומרים שהוא נכשל בשיקום הכלכלה במדינה. "זה לא בגלל שהנשיא הוא איש האחים המוסלמים", אמר מוחמד אל-בראדעי, מראשי האופוזיציה, בהודעה רשמית. "זה בגלל שהמשטר נכשל כישלון חרוץ. אנחנו אומרים לו היום, ברצוננו לשוב לקלפיות".

צילום: רויטרס

המתמודד לנשיאות לשעבר, חמדין סבאחי, גינה את האלימות מכל צד, כולל המתקפה על מטות תנועת האחים המוסלמים שלשום בלילה. "אנחנו לא נלחמים באבנים, אלא במדיניות", הדגיש סבאחי.

ואילו תומכיו הודיעו על "התגייסות קולקטיבית" – או בכינויו האיסלאמי העתיק "נפיר", מול מסגד "ראבעה אל-עדוויה" בשכונת נאסר בקהיר. זאת, במטרה להגן על המשטר.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן