שר הטבעות: לא תאמינו איך קשורים פוטין והמלחמה בסוריה למשחק הסופרבול שהתקיים השבוע

משחק הסופרבול אשר נערך השבוע בארה"ב הוא ללא ספק אחד מאירועי הספורט הגדולים והחשובים בעולם, אשר מרתק מדי שנה מיליוני צופים למסכים ברחבי העולם כולו. אחוזי הרייטינג המפלצתיים בארה"ב נמצאים במגמת עלייה מתמדת וכמוהם גם מחירי הכרטיסים, מחיר זכויות השידור, וכמובן גם הסכומים אשר משלמות החברות השונות עבור דקות פרסום בודדות במהלך השידור המדובר כל כך.

המשחק שנערך בפיניקס, הפגיש בין קבוצת ה"ניו אינגלנד פטריוטס" לבין ה"סיאטל סיהוקס". כמעט ולא תמצאו בארה"ב כולה אדם שלא ידע לספר על היריבות בין המועדונים, על אגדת הפוטבול טום בריידי אשר הוביל את קבוצתו, ה"פטריוטס", לאליפות נוספת, או על הופעתה של הזמרת קייטי פרי במהלך הפסקת המחצית. אך בין מגוון הסיפורים האדיר אשר המשחק המסקרן יספק לצופים, סיפור אחד כמעט והושתק לחלוטין, אך דווקא הוא עשוי להגיע לשיאו הערב, עם סיום המשחק.

מדובר בסיפור מורכב, עם לא מעט גרסאות ופרשנויות. הוא מערב בין אחד האנשים העשירים בארה"ב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מגיע לשורה של בכירים בממשל האמריקאי, ואפילו טווה קו ישיר בין מלחמת האזרחים המדממת בסוריה לבין המשחק היוקרתי הערב. תוסיפו לכך אמוציות, לחצים סודיים, שיקולים בין לאומיים והרבה מאוד יוקרה ואגו – ותקבלו, כנראה, את סיפור הסופרבול הטוב ביותר מזה שנים. ודווקא הוא כמעט והושתק.

אחוות הטבעת

הסיפור החל בשנת 2005, לאחר זכייתה האחרונה של קבוצת "ניו אינגלנד פטריוטס" בתואר היוקרתי. הקבוצה נמצאת בבעלותו של המיליארדר היהודי רוברט קראפט, אשר דורג בשנה שעברה במקום ה-122 ברשימת עשירי ארה"ב, עם הון אדיר אשר הוערך על ידי מגזין פורבס בכ-4 מיליארד דולר. קראפט מעורה היטב גם בישראל, תורם למוסדות שונים ואף משקיע בחברות שונות במשק. בין היתר, הוא מחזיק ב"קרן קראפט" אשר מעורבת בעשרות פרויקטים בתחום החינוך, הסיוע לילדים וציונות.

פוטין. מחזיק בטבעת עד היום | צילום: thinkstockphotos

זמן קצר לאחר זכיית קבוצתו באליפות, טס קראפט לרגל עסקים ביחד עם יו"ר חברת הענק סיטיגרופ, סנדי וויל, לסנט פטרסבורג ברוסיה. במהלך מסעם, נפגשו השניים גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, באחד מבתי המלון היוקרתיים בעיר. מנקודה זו והלאה, נסיבות האירועים אינן ברורות לחלוטין אך התוצאה ברורה בהחלט: בסיום אותה פגישה יצא פוטין מהמלון כשבכיסו טבעת האליפות אשר הוענקה לקראפט. הטבעת מוצגת כיום בספריית הקרמלין להצגת מתנות אשר קיבל הממשל, כשעמדתה הרשמית של רוסיה היא כי קראפט "נתן במתנה" את הטבעת לנשיא פוטין. לקראפט, מנגד, הייתה גרסה אחרת לחלוטין.

כמה ימים לאחר המקרה, הבחינו עיתונאים אמריקאים שונים כי קראפט חדל מלענוד את "טבעת האליפות" שלו. בעיתון ה"בוסטון גלוב" מיהרו לציין כי קראפט אינו ידוע כאדם נדיב במיוחד או כאחד אשר ממהר לחלק מתנות, לבטח לא בדמות הטבעת הסימבולית אשר הרוויח לאחר השקעה ארוכת שנים בקבוצה. לאחר כמה שבועות שחרר קראפט הצהרה רשמית, בה אמר כי "במהלך הפגישה הראתי לנשיא פוטין את טבעת הסופרבול האחרונה שלי. כאוהד ספורט אמיתי, הוא מיד התרשם המשמעות האדירה שלה. באותו רגע, החלטתי להעניק לו את הטבעת במתנה, כאות להערכה הרבה אשר אני רוכש לעם הרוסי ולמנהיגותו של פוטין". 8 שנים לאחר מכן, קראפט כבר נשמע אחרת לחלוטין.

מתנה תמימה או התנהגות בריונית?

הסיפור אודות הטבעת של קראפט נשכח מכותרות העיתונים, והציבור הרחב חדל מלהתעניין באשר לאותה פגישה בין המיליארדר היהודי לנשיא רוסיה. אך בשנת 2013, במהלך אירוע יוקרתי במלון "וולדורף אסטוריה" בניו יורק, השמיע קראפט דברים חמורים מאוד כנגד הנשיא הרוסי, אשר לא התיישבו כלל עם אותה "הערכה רבה" אשר השמיע בהצהרתו הראשונה.

במהלך דבריו, תיאר קראפט כיצד ביקש פוטין לבחון מקרוב את הטבעת אשר ענד במהלך הפגישה. "הסרתי את הטבעת ונתתי לו אותה, שיבחן אותה מקרוב. הוא ענד אותה על אצבעו, ומלמל 'אני יכול להרוג מישהו עם הטבעת הזו'. הגשתי את היד כדי לקבל את הטבעת בחזרה, ואז 3 סוכני KGB קמו והקיפו אותו, וליוו אותו במהלך היציאה מהחדר". קראפט תיאר את פוטין כגנב וכביריון, בהתנהלות אשר מזכירה יותר התנהלות בריונית במגרש המשחקים בשכונה. ואז, הוא החליט, אם כבר נפל קורבן לבריון של הגן – ינסה את מזלו וילך לגננת שתנסה לסייע לו להשיג את הטבעת בחזרה. "הגננת", בסיפור המשונה הזה, היה הממשל האמריקאי.

הטבעת המדוברת. פוטין הציע לשלוח "תחליף" | צילום: אתר ה-NFL 

קראפט, כאחד האנשים העשירים בארה"ב, הצליח בקלות לארגן שיחת טלפון עם "בכירים מאוד בממשלו של הנשיא בוש", לדבריו. במהלך אותה שיחה, הוא מספר, נאמר לו כי "הדבר הטוב ביותר לאינטרסים של ארה"ב יהיה להגיד שנתת את הטבעת במתנה לפוטין". קראפט המשיך ואמר כי "ממש לא רציתי לוותר כך. הסברתי להם שיש לי קשר רגשי חזק לטבעת, שהשם שלי מוטבע עליה. אמרתי שאני לא רוצה לראות אותה מתגלגלת למכירה פומבית באינטרנט. ואז הייתה הפוגה של מספר שניות בשיחה, והקול בצד השני חזר ואמר, 'באמת שהדבר הטוב ביותר לאינטרסים שלנו יהיה אם תגיד שהתכוונת לתת את הטבעת במתנה". אז, הוא מספר, החליט להיכנע ללחץ – ולפרסם כי נתן את הטבעת "במתנה".

אחרי שבריו של קראפט צוטטו במהרה ברחבי העולם, גם פוטין עצמו החל להישאל באשר לתקרית המדוברת. בתשובה לשאלה של כתב בשנת 2013, השיב הנשיא הרוסי כי אינו זוכר כל פגישה עם קראפט, ובטח שאינו זוכר תקרית הקשורה לטבעת המדוברת. "אבל", הוא מיהר להוסיף, "אם זה אכן כל כך משמעותי עבור מר קראפט והקבוצה שלו, יש לי הצעה. אני אנחה את החברות הטובות ביותר ברוסיה להכין איזשהו חפץ, משהו שכולם יוכלו לראות ולהבין כמה הוא יקר, עם מתכות איכותיות ואבנים טובות". במקרה אחר, כשנשאל דוברו של פוטין במהלך ביקור של הפמלייה בבריטניה על המקרה, הוא הציע לקראפט לעבור טיפול פסיכואנליטי: "בשנת 2005, אני עמדתי צמוד לנשיא פוטין לאורך הפגישה. כל סיפור על לחץ שהופעל על ידי איזשהו גורם כדי לשכנע אותו לתת את הטבעת, כדאי לבדוק עם מומחים לפסיכואנליזה. אבל למרות זאת, אני מודע לתחושתו של מר קראפט באשר לאובדן הטבעת, ולכן הנשיא יסכים לשלוח לו טבעת אחרת כמתנה – טבעת אשר הוא ישמח למממן מכיסו האישי". אז, לפי כתב רשת AFP אשר נוכח בחדר, הוסיף פוטין עצמו בחיוך כי "פתרון כזה יהיה הטוב ביותר, לפני שהטבעת תעורר תקרית בינלאומית שלמה".

"שהרוסים יצאו מאוקראינה, ויחזירו את הטבעת"

למרבה ההפתעה, תקרית שכזו לא איחרה לבוא. כשמלחמת האזרחים בסוריה החלה לעלות לסדר היום הציבורי, נשלחה מטעם הקרמלין משלחת רוסית רמת דרג לארה"ב, בכדי להכין את הקרקע לשיחות ולשיתוף פעולה באשר לטיפול הדיפלומטי במשבר המתפתח. בראיון לרשת CNN אמר הסנאטור הבכיר ג'ון מקיין (לשעבר המתמודד מטעם המפלגה הרפובליקאית לנשיאות) כי "אני אשמח לשבת איתם, אבל אני מקווה שהם יביאו איתם את הטבעת של מר קראפט בטרם יתחילו הפגישות". בהמשך הראיון, הסביר: "אני חושב שהדבר הגרוע ביותר שהיית יכול לעשות במערב הפרוע היה לגנוב לאדם את הסוס שלו. אני חושב שבניו אינגלנד כיום, הדבר הגרוע ביותר שאדם יכול לעשות זה לגנוב לאדם אחר את טבעת הסופרבול שלו". מיותר לציין שנציגיו של פוטין לא החזירו את הטבעת.

קראפט (משמאל) עם חבר. גם בכירי הממשל היו מעורבים | מתוך ויקיפדיה

מקיין, כך נראה, לא שכח את הסוגיה גם כיום. מוקדם יותר השבוע, הוא אפילו קישר בראיון שנתן בארה"ב בין המתיחות בין רוסיה לאוקראינה לבין הטבעת: "סדר העדיפויות שלי הוא שרוסיה תצא מאוקראינה, ואז שיחזירו לרוברט קראפט את הטבעת שלו", אמר.

הלילה, כאמור, הצליח קראפט להשיג טבעת ראשונה מאז 2005. בשנת 2007, קבוצתו כבר העפילה למשחק הגמר היוקרתי – אך הפסידה בו, וקראפט נותר ללא טבעת כבר עשור שלם. לאחר נצחונם של ה"ניו אינגלנד פטריוטס" במשחק, קראפט יכול סוף סוף לסגור מעגל – ולקבל טבעת סופרבול נוספת, במקום זו אשר מוצגת עד היום במוסקבה. אמנם לא נראה שסיום הסיפור הביזארי הזה יביא להפשרה ביחסי ארה"ב ורוסיה, אך לפחות קראפט יכול לשוב ולענוד את הטבעת היוקרתית. בפעם הבאה, לבטח, הוא יהיה זהיר בהרבה לפני שיסיר את הטבעת ויעביר אותה לידי מישהו אחר. גם אם האדם הזה הוא אחד הפוליטיקאים החשובים והחזקים בעולם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן