שר המשקאות: 6 דברים שלא ידעתם על קוניאק

1. הוא נמצא בדרך כלל תחת הקצבה, בעיקר בגלל הביקוש בסין. או כפי שממחיש זאת דובר יצרנית הקוניאק "הנסי": "אם רק 11% מאוכלוסיית סין תשתה בקבוק אחד בלבד של קוניאק בשנה, בכל מחוז קוניאק שבצרפת לא יצליחו לייצר מספיק משקה כדי לעמוד בדרישה". "80% מהרווחים שלנו מגיעים מאסיה", מחזק אותו ברטרנד גואינוואז, מנהל הפיתוח של מרטל. "כרטיס האשראי שלי הוא חצי באנגלית, חצי בסינית",

כתוצאה מהדרישה הזו, אשר נוצרה בשל מיתוגו של הקוניאק כסמל סטטוס בקרב עשירי סין החדשים, כמו גם בשל מקומו המרכזי במוזיקה הפופולרית בארצות הברית, נאלצים יצרנים רבים להגביל את היקף המכירות.

2. זהו גן העדן: רוב ייצרני הקוניאק שומרים את הבקבוקים הישנים והיקרים ביותר במרתף מיוחד הנקרא Paradis (גן עדן בצרפתית). אם יתמזל מזלכם לבקר באחד כזה, אל תצפו למצוא את המקום מבריק ונקי: ברוב מרתפי הקוניאק דחוסות חביות עתיקות ומאובקות.

3. הצרפתים דווקא לא ממש אוהבים אותו: בעוד שהייצרנים מתקשים לעמוד בביקוש מסין, השוק המקומי נשאר די אדיש למשקה האלכוהולי. רק כ-3% מהקוניאק נצרך בצרפת – והשאר מיוצא. "למעשה, וויסקי פופולרי בצרפת הרבה יותר", אומר פטריס פינט מקורבוזייה. 


צילום: רויטרס

4. זה בעצם ברנדי: קוניאק באופן עקרוני הוא סוג של ברנדי, כלומר מדובר ביין מזוקק שמיושן בחביות עץ. הצרפתים מכנים אותו eau de vie. ההבדל העיקרי בין הקוניאק והברנדי הבסיסי: כמו אצל הטקילה, הבורבון והשמפניה, התגית "קוניאק" יכולה להיות מוצמדת למשקה רק אם יוצר באזור גיאוגרפי ספציפי – חבל קוניאק שבמערב צרפת, כמה מאות קילומטרים מדרום מערב לפריז, ורק מעט צפונה מבורדו.

אזור קוניאק עצמו מחולק לאזורים קטנים רבים, אשר מאפייני האדמה השונים בהם מביאים לייצור טעמים שונים של יינות. בעוד שניתן להתווכח לגבי מעלותיהם של הענבים אשר מגיעים מכל אחד מהאזורים, המבוקשים ביותר הם בדרך הכלל אלה שגדלים בגרנד שמפיין , פטיט שמפיין, ואזורי Borderies. למעשה, בתי קוניאק רבים מתרברבים באספקה מאזורים מבוקשים אלה.

5. כיצד לקרוא את תויות הקוניאק: בעוד לכמה חברות יש דרכי חלוקה ייחודיות משלהן, הנה ארבע הקטגוריות הנפוצות ביותר, לפי גיל, מחיר,ו(בדרך כלל גם) איכות: VS ,VSOP ,XO, אקסטרה. אף אחד לא ימצמץ אם תבקש למהול VS עם מים. אבל כשאתה מגיע ל-XO ולאקסטרה במחיר של מאות אלפי דולרים לכל בקבוק… טוב, לשתות אותו בכל דרך אחרת שאינה קוניאק נקי (אולי עם טיפת מים, בסגנון ויסקי) ייחשב בעיני אניני הטעם כלא פחות מטרגדיה.

6. זה הכל אודות Rancio: אם תדברו עם המאסטרים של המוזגים, הם ישתמשו לעתים קרובות במילה "Rancio" כדי לתאר את הטעם ברבים מהקוקטיילים היקרים ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן