תחילת סופו של האיחוד האירופי: הסדקים בגרמניה, לא ביוון

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי מתחילים להראות סימני עייפות וויתור. בנאום שנשאה היום קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, היא הודיעה כי מדינתה לא תוכל להחזיק מעמד זמן רב לנוכח התגברות משבר החוב ברחבי היבשת. מרקל אף הפנתה את הזרקור לכיוונה של ארה"ב בתקווה שמשם תגיע כעת הישועה. 

מחוץ לגוש היורו, לא רבים מעריכים באמת עד כמה קשה נאבקת גרמניה בהתמוטטויות של השווקים האירופים. כיום, גרמניה היא הבכירה במדינות האיחוד האחראית על כל המהלכים המתוכננים להצלתן של המדינות הקורסות בזו אחר זו. אולם, מוקדם יותר החודש כבר פורסמו נתונים המראים על האטה בצמיחת הסקטור התעשייתי במדינה. נתונים אלה מצביעים על סדקים במוראל הלאומי, ובעיקר בחוסנה של הכלכלה המובילה באירופה.

היום הדגישה מרקל את נתוני המאקרו החלשים של ארה"ב בתקופה האחרונה, כמן מבקשת משאר העולם להניח לאיחוד האירופי ולהתמקד במה שמתרחש גם בשאר כלכלות העולם. בנוסף, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד הכריזה כי קיים צורך קריטי בצעדים דרסטיים לשיפור מצבו של גוש היורו בטווח של שלושה חודשים. 

הזעקה האחרונה הושמעה על ידי בנק ההשקעות קרדיט סוויס, שהודיע היום כי אמנם האיחוד יכול להתמודד עם פרישתה האפשרית של יוון מגוש היורו, אך לא בטוח עד כמה חסין הוא יישאר לאחר מכן. המסקנות מהכרזות קשות אלו הן כי יש צורך דחוף בשיתוף פעולה הדוק יותר על מנת להציל את כלכלות אירופה ולמנוע מיתון גלובלי נוסף. אולם, עד היום, אין סימנים המראים כי שיתוף פעולה כזה יכול לקרות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן