תכנית רכישת האג"ח של דראגי מרשימה – אך היא לא תרופת פלא

במאמץ אחרון להרגיע את החששות מפני קריסת גוש היורו, הודיע הבנק האירופי המרכזי כי ירכוש אג"ח ממשלתיות בשוק המשני. הנשיא מריו דראגי אמר כי המאמץ נועד "לעזור לצמצם את העיוותים החמורים בשוקי האג"ח הממשלתיות".

התוכנית אמורה לשמש "בלימה אפקטיבית למניעת תרחישים הרסניים ליציבות המחירים בגוש היורו", אמר דראגי, וןחזר על מה שאמר בחודש שעבר: "אנחנו פועלים רק במסגרת המנדט שלנו כדי לשמור על יציבות מחירים בטווח הבינוני, ופועלים באופן עצמאי בקביעת מדיניות מוניטרית".

האם התכנית תמנע תרחיש הרסני ליציבות בגוש היורו? | צילום: רויטרס

התוכנית של דראגי מרשימה ומלאת כוונות טובות, אולם היא עדיין לא הפתרון המלא. הצרה היא, שהתכנית עדיין דורשת ממדינות כמו איטליה וספרד לנצל גלגלי הצלה אירופיים – קרן החילוץ האירופית הקודמת (EFSF) ומנגנון היציבות האירופי החדש (ESM) – למימון ראשוני, לפני שהבנק האירופי המרכזי יכוון את התותח שלו לכיוונן. המדינות הללו כבר הביעו בעבר התנגדות להצטרף לתוכניות כאלו, בשל מידת הצנע המחמירה הכרוכה בהן.

כאשר עלו השבוע דיווחים אודות תכנית רכישת אג"ח, אחד התנאים אמור היה להיות כי הבנק המרכזי של אירופה יפסיק את רכישת האג"ח הממשלתיות, או שיתחיל למכור אותן, אם דרישותיו התקציביות מן המדינות לא ייענו. דראגי אישר את הדיווח. "תכנית רכישת האג"ח תסתיים אם תהיה אי עמידה בתנאים", אמר דראגי ביום חמישי. כעת נותר לראות אם הכללות יבקשו סיוע, ואם כן – האם יצליחו לעמוד בתנאים הנוקשים, אשר עד כה התנגדו להם. השווקים, לפחות בינתיים, מאמינים שהתשובה חיובית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן