תנופת הגיוסים: עלייה של 40% בהיקף ההנפקות ברבעון הראשון

תנופת הגיוסים בבורסה בתל אביב, שהחלה בסוף 2012, נמשכה ביתר שאת ברבעון הראשון של 2013, כך על פי נתונים שמפרסמת היום רוסאריו קפיטל, חברת חיתום ובנקאות ההשקעות, בשליטת ראובן אבלגון ובשותפות בנק המזרחי.

ברבעון הראשון של השנה גייסו החברות כ-10.7 מיליארד שקל בהנפקות בבורסה בתל אביב – עלייה של כ-40% לעומת הגיוס ברבעון הרביעי של 2012, שהסתכם ב-7.6 מיליארד שקל. מתוך סכום זה, כ-9.9 מיליארד שקל, שהם כ-93% מסך הגיוסים, גויסו באגרות חוב. עוד כ-800 מיליון שקל גויסו במניות (כולל הנפקות בדרך של זכויות).

גם במספר הגיוסים נרשמה עלייה משמעותית. ברבעון הראשון של השנה נערכו 68 גיוסים, לעומת 43 גיוסים ברבעון הקודם. מתוכם, 50 גיוסי אג"ח ו-18 גיוסי הון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"ברבעון הנוכחי ראינו המשך מגמה של גידול בהיקף הגיוס, כאשר גם חברות בדירוגים נמוכים או ללא דירוג מגייסות, תוך מתן שעבודים והתניות פיננסיות ובריביות מתאימות", אמרה נגה קנז, סגנית יו"ר רוסאריו קפיטל. "מגמה זו מעידה על השתכללות של השוק ואנו מעריכים כי היא תימשך, אם כי באופן טבעי, מרבית היקף הגיוס ימשיך להיות בדירוגים גבוהים".

צילום: רויטרס

הענף המוביל בגיוסים היה ענף הנדל"ן, שהחברות בו גייסו כ-4.7 מיליארד שקל, המהווים 44% מכלל הגיוסים. ענף התעשייה גייס כ- 2.5 מיליארד שקל וענף אחזקות והשקעות גייס כ-1.1 מיליארד שקל. בענף הבנקים, שהיה ענף מוביל בגיוסי אג"ח עד לאחרונה, המשיכה המגמה של ירידה חדה בהיקף הגיוסים, על רקע החלת תקנות חודק על הבנקים. הבנק היחיד שגייס הוא מזרחי טפחות, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. תקנות חודק היו תקנות שהמליצה וועדה בראשות עו"ד דוד חודק וקמה בעקבות המשבר הכלכלי החריף של 2008 והכשלים שהתגלו בהנפקות אג"ח רבות בשוק המקומי, במטרה לשפר ולהסדיר את הסטנדרטים הנהוגים בשוק זה.  

לדברי קנז, "ההתאוששות של שוק האג"ח בחודשים האחרונים בולטת עוד יותר, אם לוקחים בחשבון את העובדה שהבנקים היו פעילים מעט יחסית בשוק ההנפקות בשני הרבעונים האחרונים, מסיבות ענפיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן