תעסוקה מבצעית: האיחוד האירופי מנסה להציל את הדור האבוד

המלחמה נגד אבטלת הצעירים באירופה עולה מדרגה: מנהיגי האיחוד האירופי צפויים להקצות מחר יותר מ-5 מיליארד יורו מתקציבו כדי לטפל בבעיית האבטלה הגואה בקרב צעירי היבשת. באיחוד מקווים להפחית מעט את האבטלה המשתוללת, אשר נגרמת על ידי משבר החוב והמשבר הכלכלי. ההערכות ביבשת הן ששיעור האבטלה הגבוה עולה לאיחוד האירופי 150 מיליארד יורו מדי שנה, או 1.2% מהתמ"ג של היבשת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

שיעור האבטלה בקרב צעירים חצה את רף ה-25% ב-13 מתוך 27 המדינות החברות, כשיותר ממחצית בני ה-15-24 בספרד וביוון לא מצליחים למצוא עבודה. הכלכלנים מזהירים מפני "דור אבוד", אלא אם כן תימצא דרך לפתור את הבעיה.

"לשיעור האבטלה הגבוה יהיו השלכות דרמטיות על הכלכלה, החברה, ויותר מהכל על הצעירים עצמם", אמר לאזלו אנדור, הנציב האירופי לתעסוקה, כאשר הציג את תוכנית המימון בשנה שעברה.


צילום: רויטרס

אם המנהיגים יצליחו להגיע להסכמה – והדבר תלוי גם בהסכמתם על התקציב ארוך הטווח של האיחוד, בסך של טריליון יורו בשנים 2014-2020 – יופנו יותר מ-5 מיליארד יורו אל עבר תוכניות תעסוקה לדור הצעיר.

הסכום ישמש ככל הנראה לתוכניות הכשרה, תוכניות התמחות וקורסים שונים בחלקים בגוש היורו בהם אבטלת הצעירים חוצה את רף ה-25%. מלבד אזורים רבים בספרד וביוון, הסכום הזה צפוי לכלול גם חלקים מאיטליה, פורטוגל, אירלנד, בולגריה, קפריסין, לטביה, הונגריה וסלובקיה.

האבטלה בקרב צעירים הפכה לאחד הגורמים המשמעותיים ביותר במשבר הכלכלי של המדינות הריבוניות, אשר מכביד על גוש היורו ועל האיחוד כולו בשלוש השנים האחרונות, והוא בעל השלכות חברתיות, פוליטיות וכלכליות כבדות.

בגוש היורו מקווים אמנם כי החלק הקשה ביותר של המשבר נמצא מאחור, וכי האזור עשוי לחזור לצמיחה באמצע השנה, אך שיעור האבטלה נותר מקל בגלגלים, כששיעור האבטלה צפוי לרדת רק ברגע שההתאוששות תחל.


צילום: רויטרס

במדינות כמו ספרד ויוון, חוששות הממשלות כי נתוני האבטלה הסטטיים יביאו להשפעות ארוכות טווח על הצעירים, יציתו אי שקט במדינה ויובילו לבעיות כמו עלייה בפשיעה ובשימוש בסמים.

הוועדה, אשר העלתה את רעיון חבילת הסיוע בדצמבר, חישבה כי עלות תוכניות התעסוקה קטנה בשיעור משמעותי מהעלות של אובדן התפוקה של הצעירים, בייחוד כאשר מתחשבים גם בדמי האבטלה שהם מקבלים.

אולם גם התקציב הזה כנראה לא יספיק. ביולי האחרון, העריך ארגון העבודה הבינלאומי כי העלות הכוללת של יצירת תוכניות תעסוקה בגוש היורו היא 21 מיליארד יורו, כלומר ה-5 מיליארד שצפויים להיות מוקצים לטובת המטרה הזו הם הרבה פחות מן הנדרש.

כתבות נוספות בנושא:

"האבטלה העולמית תגיע לשיא של 202 מיליון איש ב-2013"

יבשת במשבר: פצצת הזמן האמיתית של גוש היורו היא האבטלה

הדור האבוד: אבטלת הצעירים עולה לאיחוד האירופי 153 מיליארד יורו


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן