תפוח לוהט: אפל שווה יותר מכל החברות בספרד, פורטוגל ויוון ביחד

יש משחק נחמד בזמן האחרון, בו אנשים מנסים למצוא דברים וחברות ששווים פחות מחברת אפל. לעתים קרובות החישובים אינם מדויקים, לדוגמא – שווי השוק של אפל גבוה יותר מהתמ"ג הפולני. אבל זה לא באמת אומר שאפל שווה יותר מפולין. התמ"ג הוא מדד לחישוב התוצר המיוצר בכל שנה, אין הוא מדבר על ערך הכסף שנגזר מהייצור.

אבל זה בהחלט אפשרי לעשות השוואות מדהימות שעדיין תקפות ונכונות. אחת כזו נערכה ב"פייננשל טיימס": "חברת אפל הפכה לפני שבועיים לחברה הכי יקרה בעולם אי פעם, כאשר שווי השוק שלה הגיע ל-624 מיליארד דולר – יותר מכל החברות הרשומות בספרד, פורטוגל, אירלנד ויוון ביחד. ענקית הטכנולוגיה מעסיקה 63,330 עובדים – שכל אחד מהם שווה 10 מיליון דולר בממוצע".

במילים אחרות, העובדה הזאת הופכת את האייפון והאייפד למכשירים המניבים יותר רווח מכל שוקי המניות של ארבע המדינות ביחד.


תור להשקת האייפון. צילום: רויטרס

הנתונים אמנם מדהימים, אך לא מאוד מפתיעים. התמ"ג של ארבע המדינות נאמד סביב 2.2 טריליון דולר. מתוך ההכנסה הלאומית של המדינות, רווחי החברות נאמדים סביב 10-20% מהתמ"ג, אם נחסיר את הפחת מהנתון נתייצב סביב הגבול התחתון של הערכה שלנו, נגיד 10%.

לפי החישוב הזה ועל פי דיווחי החברות, נשארנו עם רווחי חברות סופיים בארבע המדינות הללו של 220 מיליארד דולר. אפל לא עושה רווח כזה כמובן, אנחנו מנחשים שהרווח שהיא מניבה לשנה שלמה הוא 40 מיליארד דולר, אולי קצת יותר.

הסבר אפשרי להבדל הוא לא המיתון בו נמצאת אירופה שישר קופץ לראש (אפילו שבארבע המדינות המצב נע בין מיתון לשפל), אלא כנראה שרוב החברות במדינות האלו לא הונפקו למסחר בבורסות המקומיות, וכמובן שאנחנו מודדים לפי החברות שרשומות בבורסה.

החישוב שנעשה כאן הוא חישוב גס מאוד. אבל אולי הוא מסביר למה הנתון שהציג "הפייננשל טיימס" נכון, או לפחות לספק נימוקים סבירים למה אולי הוא נכון, ועדיין, זה לא עושה את זה פחות מפתיע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן