תקלה מופלאה: כך הפך כלב זעיר למכרה זהב פרסומי

בו (BOO) הוא כלבלב בן 6 המתגורר בקליפורניה ומתגאה במלתחה שכל הולך על ארבע (וגם על שתיים) יכול רק לקנא בה. הוא גם תופעת רשת מטורפת. לפני שלוש שנים פתחה עבורו הבעלים שלו – המכנה עצמה J.H.Lee (לי) ומתעקשת לשמור על אנונימיות מוחלטת – דף פייסבוק, כבדיחה פרטית בין חברים.

לי המוכרת למעריצי בו כ"בת האנוש שלו" סיפרה בראיון למגזין טיים, כי תאונת תספורת מצערת העניקה לכלכלב את המראה הדובי שלו, וסללה את הדרך להיסטריה שנוצרה סביבו. לראיה, אחיו הגדול של בו, באדי, הוא פומרייניאן "רגיל" למדי, בעל פרווה ארוכה וחלקה בצבע בהיר, המלווה את אחיו הקטן לכל מקום וזוכה להכרה אך ורק כ"אח של".

בו (מימין) עם אחיו באדי | צילום: Chronicle Books

זמרת הפופ האמריקאית קשה הייתה הסלבריטאית הראשונה שגילתה את בו. באוקטובר 2010 היא פרסמה תמונה של הכלבלב בטוויטר תחת הכותרת: "חבר חדש". הציוץ זכה ל־600 תגובות והקפיץ את מספר הלייקים בעמוד של בו בכמה מאות. זמן קצר לאחר מכן, פרסמה גם כוכבת הריאליטי האמריקאית קלואי קרדשיאן פוסט אוהד על הכלבלב הקטן, שם סיפרה שהתאהבה בו והזמינה את המוני מעריציה לעשות לו לייק. בו הפך לפרצוף מוכר ברחבי הרשת.

לי, שמסרבת בקנאות לפרסם את זהותה האמיתית בטענה שהיא מעדיפה להשאיר את אור הזרקורים לכלבה האהוב, לא מוותרת על ניצול הפוטנציאל הכלכלי של גוש הפרווה החינני שלה. אחרי הכל, לא לכל אחד יש כלב עם חמישה מיליון מעריצים בפייסבוק – יותר מלשחקן ליאונרדו דיקפריו שמסתפק בכ־5.3 מיליון – וכמה מיליוני צופים ביוטיוב.


כלב והעיר הגדולה

לפני כשנה, כשהכלבלב כבר הפך לסנסציה, פנו נציגי הוצאת הספרים כרוניקל ללי והציעו לה להוציא לאור ספר צילומים של בו, תחת הכותרת: "בו: חיי הכלב החמוד בעולם". הספר זכה להצלחה מסחררת ונכון לכתיבת שורות אלו הוא עדיין נמצא בעשירייה הפותחת בדירוג הספרים הנמכרים ביותר באמזון (במקום ה־8 בקטגוריית ספרי הכלבים). לפני כחודש הוציאו בכרוניקל ספר שני, שנקרא "בו: כלב קטן בעיר הגדולה". הספר החדש נמצא כיום במקום ה־5 בקטגוריית הכלבים באמזון ובמקום ה־7 בקטגוריית החיות.

כריכת הספר "בו, חייו של הכלב החמוד בעולם" | צילום: Chronicle Books

במארס האחרון השיקה חברת הצעצועים האמריקאית גאנד בובה פרוותית בדמותו של הכלבלב. נכון להיום, מדורגת הבובה של בו במקום הראשון ברשימת הנמכרות של אמזון בקטגוריית החיות הפרוותיות ובמקום השני בקטגוריה הכללית של בובות פרווה וצעצועים, אחרי חד־קרן מאיר לתינוקות. הבובה של באדי, רק לשם השוואה, ממוקמת הרחק מאחור, במקום ה־8,457 בקטגוריה הכללית, צעצועים ומשחקים.

בו גם זוכה להצלחה רבה כאייקון אופנה הודות לצילומיו הרבים בפייסבוק. בתמונותיו הוא מדגמן בגדים ואביזרים לכלבים של מיטב מותגי האופנה בעולם: תיק נשיאה של ג׳וסי קוטור, סווטשירטים, חולצות ואביזרים של ריפיינרי 29 ואמריקן אפרל ועוד. בלוגריות ואושיות אופנה רבות מיהרו לאמץ את הכלכלב הקטן לחיקן, הצטלמו עמו ופרסמו תמונות שלו בבלוגים ובכתבות שונות. כך זכה בו להתחכך, בין היתר, גם עם מעצבת האופנה טורי בירץ׳.

וירג׳ין נותנת לו כנפיים
 
אבל לא רק בעליו של בו מבינה את הפוטנציאל המסחרי שלו. ביולי הוחתם בו על חוזה פרסום עם וירג׳ין אמריקה של המיליארדר הבריטי ריצ׳רד ברנסון. במסגרת תפקידו החדש משמש בו כ"שגריר על ארבע" של חברת התעופה ומציג את יתרונותיה כחברה "ידידותית לבעלי חיים" בתמונות ובפוסטים בעמוד הפייסבוק שלה ושלו ובערוצי המדיה השונים.

שגריר על ארבע | צילום: Virgin America

בו כותב עבור הגולשים, לקוחות וירג׳ין ומעריציו, טיפים לנסיעות ולטיסות עם בעליי חיים, וכמו כל פוסט אחר בעניינו, גם אלה זוכים לעשרות אלפי לייקים ותגובות. צעד זה של וירג׳ין התברר כמשתלם עבור החברה, שכן על פי נתונים של חברת הייעוץ הפרסומי סושיאל בייקרס, מאז פרסמה וירג׳ין ידיעה בפייסבוק על השגריר החדש, עלתה רמת המעורבות של הגולשים בעמוד בעשרות אחוזים. על פי דוח שפרסמה חברת הפרסום, זכה הפוסט על אודות חוזה הפרסום לכמות התגובות והלייקים הגדולה ביותר אי פעם בתולדות וירג׳ין בפייסבוק. מדובר בפוסט שקיבל מעל 2,000 תגובות ולייקים ביום בו פורסם.

בו, מתוקף מעמדו כאייקון תרבותי חזק, לא שוכח לתרום גם למטרות צדקה שונות. עוד לפני שזכה בג׳וב החדש בווירג׳ין, שיתף פעולה עם כמה וכמה עמותות וארגוני צדקה, וסייע להם לגייס כספים. לדוגמה, במסגרת פרויקט לייקים מיוחד פנה בו למעריציו בפייסבוק וביקש מהם לעשות לייק לעמוד של ארגון We day, הפועל למען שילוב מנהיגים צעירים בסיוע הומניטרי לילדים במדינות העולם השלישי.

כל לייק תורגם על ידי הספונסרים של הארגון, בהם חברת התעופה אייר קנדה ומועדון הפינגווין לילדים של דיסני, לדולר אחד. תוך פחות מחודש גייס הארגון מיליון דולר.

תופעת רשת הולכת וגדלה, בו | צילום: Chronicle Books

אין ספק שכוחו של בו ברשת ומחוצה לה הולך וגדל מרגע לרגע. מעריציו לא יודעים שובע ומחכים בכיליון עיניים לתמונה נוספת, מוצר חדש או עדכון מבית הכלב החמוד בעולם. היצור הפרוותי, שלא נח לרגע, שוקד כעת על כמה הפתעות נוספות, כדי לספק את הרעב הבלתי פוסק של קהל אוהדיו. כך למשל, צפויה חברת גאנד להשיק בנובמבר הקרוב שתי בובות נוספות בדמותו. בהתבסס על הישגיו בתחום המרצ׳נדייז עד כה, אפשר להניח בביטחון מלא שעד מהרה יככבו גם הן ברשימת הנמכרות ביותר.

כלבלב יקר שלי – קצת על כלבי פומורניאן וכמה עולה לגדל אותם

כלבי הפומורניאן הם כלבי שעשוע שמקורם בגרמניה והם הצאצאים של כלבי השפיץ הגרמניים הידועים. מדובר בזן יוקרתי של כלבים אצילים, שזכה להכרה לראשונה לאחר שמלכת אנגליה ויקטוריה אימצה פומורניאן ננסי בצבע אדום והפכה אותו לגור מלכותי. היום הצבעים הפופולריים בקרב כלבי פומורניאן הם אדמוני, לבן־בז׳ ושחור. 

מדובר בכלבים קטנטנים שמשקלם לא עולה על 3 ק"ג ואורכם מגיע לכל היותר ל־27.5 ס"מ. הם ידועים כאינטליגנטיים, אנרגטיים ושקטים למדי. עם זאת, הם יכולים לשמש גם ככלבי שמירה מצוינים, בשל האומץ הרב שהם מפגינים, גם במפגש עם כלבים גדולים מהם בהרבה. בארה"ב מדורג הפומורניאן במקום ה־10 ברשימת הכלבים הפופולריים ביותר, אך בישראל הוא נחשב לכלב נדיר מאוד. מחירו של כלב גזעי, לרוב בצבע לבן, עומד על 6,000 עד 8,000 שקל.

אם בכל זאת חשקה נפשכם בכלכלב מסוג זה, היכונו להשקעה לא קטנה: "זה סוג הכלבים שמוציאים עליו הרבה כסף. צריך להקפיד על הטיפוח ויש גם לא מעט פינוקים", מסביר עידן קיות, מנהל החנות כלבתא – יוקרה לבעלי חיים.

דורש לא מעט פינוקים, בו והבובות בדמותו | צילום: Gund

כדי לשמור על פרוותם, יש לטפח את כלבי הפומורניאן בקביעות. עיצוב הפרזורה עולה כ־250 שקל, ויש לחדשה אחת לחודש. מיטת כלב תעלה בין 250 שקל ל־2,000 שקל, ומחירה של מלונה נע בין 5,000 ל־20 אלף שקל, תלוי אם היא מיועדת לפנים הבית או לחצר.

אם תחפצו, כמו במקרה של בו, להלביש את כלבכם במיטב המחלצות, תיאלצו להיפרד מסכום שנע בין 170 שקל (לחולצה ממותג פשוט) ועד ל־700 שקל (עבור חולצה של המעצב האיטלקי רוברטו קבאלי). בגדים אחרים – מעילים, סוודרים וכדומה – עשויים להמריא גם עד 10,000 שקל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן