תשאירו את המכונית בבית: 5 המיזמים המסקרנים ביותר בתחום התחבורה בעולם

באופן מסורתי, תחום התחבורה נחשב להפך הגמור מהתחום הטכנולוגי. לא מכיוון שהוא אינו מתפתח או שאינו נחשב לנדבך מרכזי בחיינו, אלא פשוט כי בעוד בתחום הטכנולוגי נרשמים אלפי פיתוחים בכל שנה אשר מקדמים את האנושות צעד אחר צעד, תחום התחבורה רשם במהלך עשרות השנים האחרונות (ויש שיגידו מאות השנים) 4 המצאות משמעותיות בלבד, אשר נחשבות לאבני דרך של ממש בהיסטוריה של האופן בו התנייד האדם ממקום למקום.

אך בניגוד להמצאות הטכנולוגיות השונות, אשר רובן המכריע השפיעו על חיינו באופן קל בלבד (כמובן שהכוונה היא לא להמצאת האייפון), כל אחד מהשינויים אשר הציג עולם התחבורה הביא לשינויים מרחיקי לכת במגוון רחב של תחומי החיים. חברות שלמות התעצבו, כלכלות נבנו (והתפרקו), התעשייה השתנתה מן הקצה אל הקצה, ועוד מגוון רחב של תחומים אשר נאלצו להמציא עצמם מחדש – הכל עקב אותם שינויים נדירים אשר הציג עולם התחבורה.

שינויים אלה, כאמור, אינם מאורע שכיח למדי. המומחים מסכימים כי 4 "אבני הדרך" המדוברות בתחום התחבורה הן המצאת ספינות הקיטור, מסילות הרכבת, הרכב הממונע ולסיום – היכולת לטוס. בין המצאה אחת לשנייה חלפו פרקי זמן אדירים בני עשרות שנים, וכל אחת מהן שינתה ללא היכר את החברה האנושית תוך פרק זמן מהיר למדי. ברור לחלוטין כי גם הפיתוח הבא אשר ישנה את תחום התחבורה יביא עמו השפעות חברתיות מרחיקות לכת.

לשנע אנשים וסחורות במהירות הקול. היפר לופ | צילום: מתוך אתר החברה

ממש כשם שברור כי הפיתוח הבא יביא להשפעה חברתית רחבה, כך גם הולכת ומתבססת ההנחה כי "הדור הבא" של עולם התחבורה מתקרב בצעדי ענק. עשרות שנים כבר חלפו מאז הפיתוח המשמעותי האחרון (בדמות מטוסי הסילון), ולמעשה, בני האדם מתניידים באופן כמעט זהה לזה בו התניידו לאורך עשרות השנים האחרונות, למעט הבדלים מינוריים בלבד. כעת מסתבר כי לא מעט יזמים וממציאים כבר החלו לפעול בכיוון – ולנסות ולהביא את ה"דבר הגדול הבא" כבר בעתיד הקרוב.

אז מה הם המיזמים המסקרנים ביותר אשר הוזכרו כמועמדים לתואר המכובד? אמנם לאורך השנים האחרונות נזרקו לחלל האוויר עשרות רבות של פיתוחים אפשריים והמצאות שונות אשר גרסו כי ביכולתם לשנות פעם נוספת את האופן בו אנו מתניידים, אך כמה מהם הצליחו לצוד את עיננו באופן מיוחד: מי אם בזכות הפוטנציאל האדיר הגלום בו, מי עקב היותו מופרך לחלוטין (לפחות על הנייר), ואפילו אחד אשר צד עיננו בזכות לא אחרת מאשר העיר תל אביב. אלו הם 5 המיזמים המעניינים וה"צבעוניים" ביותר אשר עשויים לפרוץ לחיינו במהלך השנים הקרובות – ואולי אפילו יזכו להיות "הדור ה-5" של תחום התחבורה האנושית.

1. SkyTran. אנשים רבים היו משוכנעים כי מדובר במתיחה מאורגנת היטב, אך לא כך הדבר: החברה המסקרנת שואפת להקים קווי תחבורה גבוהים בערים המרכזיות ברחבי העולם, עליהם ינועו קפסולות זוגיות במהירות גדולה, ללא פקקים ועיקובים ובנוחות מירבית. על פי התכנית, מחשב מרכזי ידע לנתח את דרך ההגעה הקצרה והמהירה ביותר, כשגם בשעות עומס לחוצות המחשב ידע לנתב את התנועה באופן כזה אשר ימנע לחץ ופקקים בצירים מרכזיים. הקפסולות אמורות לנוע במהירות של 150 מייל בשעה (כ-241 קמ"ש), ואם אכן יצא המיזם אל הפועל, הוא צפוי להביא לחיסולם המוחלט של פקקי התנועה במרכזי הערים, להוזיל את עלויות הנסיעה, להפחית את זיהום האוויר ולשנות לחלוטין את אופי החיים האורבני המוכר לנו. הסיבה בגינה רבים חשבו כי מדובר במתיחה, אגב, הייתה הודעת החברה על השקת פיילוט ראשון בעולם – כאן בישראל, בתל אביב. על פי אותה הודעה הפיילוט צפוי לפעול כבר בסוף שנת 2016. מעניין לראות מה יגיע לתל אביב קודם: הרכבת הקלה, או הקפסולות המעופפות.

בקרוב בת"א? | צילום: אתר החברה

2. המכונית המעופפת של Terrafugia. בסרט "בחזרה לעתיד 2" טס כוכב הסרט מרטי מקפליי לעתיד הרחוק, שנת 2015, שם הוא נוהג במכוניות מעופפות. ובכן, השנה 2015 אמנם רק נפתחה – אך ספק אם נראה מכוניות מעופפות בקרבת הבית שלנו במהלכה. אך אם תשאלו את אנשי חברת Terrafugia, לא רחוק היום בו זה אכן יקרה: אנשי החברה פיתחו מכונית מיוחדת אשר מסוגלת להמריא במהירות גבוהה, לנווט את דרכה באוויר, ולנחות בחזרה על הכביש. עדיין לא ברור כיצד אנשים החברה מקווים לנהל את מערך ההמראה והנחיתה הדרוש לשם כך, אבל אם תרצו גם אתם לרכוש את אחד הדגמים העתידיים כבר היום, קחו בחשבון כי תיאלצו להיפרד מלא פחות מ-279,000 דולר.

3. פרויקט HARP. סופר המדע הבדיוני הצרפתי ז'ול ורן כתב כבר בסוף המאה ה-19 אודות תותח ענק אשר משגר חללית מאוישת אל הירח. הרעיון המופרך הזה נשקל ברצינות על ידי ממשלות ארה"ב וקנדה, אשר בשנות ה-60 של המאה הקודמת פעלו בשיתוף פעולה בכדי לבחון אפשרות להקמת תותח ענק, אשר ישגר לווינים לא מאוישים אל מחוץ לאטמוספירה – ולריחוף במסלולים סביב כדור הארץ. מיותר לציין שהרעיון נגנז במהרה.

4. Shweeb. החברה פיתחה מערכת מיוחדת אשר מאפשרת לבני האדם לסוע בקפסולה אישית ייחודית, אשר מונעת באמצעות אנרגיה המופקת מסיבוב דוושות על ידי המשתמשים. כך, הם קיוו, הם יחסכו זיהום אוויר רב, יסייעו ל"עצלנות האנושית" ויעודדו פעילות גופנית, ואפילו יביאו לחיסכון אדיר בכסף ובמשאבים אחרים. הפרויקט סיקרן אפילו את ראשי ענקית הטכנולוגיה גוגל, אשר השקיעו בחברה מיליון דולר, ובחברה כבר בנו מסלול פיילוט בניו זילנד.

צילום: אתר החברה

5. היפר-לופ. מכל הרעיונות, ההמצאות והפיתוחים, "הפיר לופ" נראית כמועמדת הרצינית ביותר לתואר "הדבר הגדול הבא" בתחום התחבורה בעולם. על פי חזונו של היזם אלון מאסק (אשר פועל כיום על פיתוח הרכבים החשמליים בחברת טסלה ועל פרויקט SpaceX לרישות העולם כולו ברשת אינטרנט אלחוטית), אנשי החברה פועלים לפיתוח מערכת צינורות מתכת ענקיים, אשר יאפשרו שינוע של כלי תחבורה ענקיים בתוכם. על פי התכנית, אותם כלי תחבורה "ירחפו" בצינורות עקב עקרונות מגנטיים (ממש כשם שלא תצליחו להצמיד שני קצוות מנוגדים של מגנט), וכך ימנע לחלוטין חיכוך בין הקפסולות המרחפות לבין הקרקע. על פי אנשי החברה, באמצעות הטכנולוגיה אשר הם מפתחים הם יוכלו לשנע קפסולות בגדלים שונים במהירות גבוהה ממהירות הקול – ולשנע נוסעים, סחורות, ושאר מוצרים במהירות אדירה ממקום למקום תוך דקות בודדות. רק חישבו על המשמעות האדירה אשר פיתוח כזה יביא לחברה, ותבינו מדוע עד כה גייסה החברה כבר 8.5 מיליון דולר, ובחברה נערכים לגיוס נוסף של כ-80 מיליון דולר עד סוף השנה הנוכחית. אמנם הדבר נראה כלקוח מתוך סרט מדע בדיוני – אך אם תשאלו אותנו, זהו הפרויקט בעל הסיכויים הטובים ביותר לשנות את עולם התחבורה בעתיד הקרוב – ולשנות מגוון אדיר של תחומים נוספים בחיינו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן