Forbes Israel Logo

אבי ההדלפות: מייסד ויקיליקס כבר לא מואשם באונס, אך רחוק מחירותו

בשורות טובות לג'וליאן אסאנג' בימים האחרונים, כשהתובע הכללי השוודי החליט להפסיק את החקירה בדבר חשדות לאונס שביצע.

מנהל התביעה הציבורית השוודי, מריאנה ניי, שהודיעה על ההחלטה ואמרה שרשויות אכיפת החוק מיצו כל אפשרות בחקירתם המקדימה, כשכל המסלולים לבדיקה אפקטיבית של אסאנג' נחסמו, בעיקר על ידי מייסד ויקיליקס עצמו ומצבו בשגרירות האקוודורית. היא לא ביטאה כל הערכה חדשה לגבי חפותו או אשמתו.

בה בעת, משטרת בריטניה מסרה כי היא תעצור את מייסד ויקיליקס אם הוא יעזוב את השגרירות, המקום שבו מתבצר אסאנג' מזה כ-5 שנים.

ממשטרת מטרופולין לונדון נאמר בהודעה: "בית משפט השלום בוסטמינסטר הוציא צו מעצר כנגד ג'וליאן אסאנג' בעקבות העובדה שלא הסגיר את עצמו לידי בית המשפט ביום 29 ביוני 2012. משטרת המטרופולין מחויבת להוציא אל הפועל את הצו ברגע בו ייצא האיש מהשגרירות".

אולם, משמעות הדבר היא שאסאנג' מבוקש בעוון עבירה פחותה בהרבה מלפנים. "שירותי משטרת המטרופולין תקצה רמת משאבים בהתאם לחומרת העברה", הוסיף גוף האכיפה. הדברים מגדילים באופן משמעותי את הסיכוי שאסאנג' יעזוב סוף כל סוף את השגרירות, למרות שויקיליקס חוששת שבידי בריטניה יש צו הסגרה לארצות הברית.

מייסד ויקיליקס. ייעצר אם רק יעזוב את השגרירות | צילום: ויקיפדיה, David G Silvers

"בריטניה מסרבת לאשר או להכחיש האם היא קיבלה כבר צו הסגרה לארצות הברית עבור ג'וליאן אסאנג'. הפוקוס עובר כרגע לבריטניה", פרסמה החברה לפני ימים ספורים.

אין הערכה בנוגע לאשמה

אסאנג' היה בתחילה מבוקש לתשאול בנוגע לארבעה פשעים שבהם הוא נחשד. עד היום שלושה מתוך האישומים כבר הוסרו, כשהחשד החמור מכל הוא שנותר על קנו – חשד לאונס.

בסוף השבוע ערכה כאמור מנהלת התביעה הציבורית של שוודיה מסיבת עיתונאים, על מנת להסביר את הסיבות שמאחורי סגירת התיק. ניי אמרה שהיו שני משתנים מרכזיים: הראשון הוא שהיה עליהם להגיש לאסאנג' הצהרה רשמית בנוגע להאשמות נגדו בלונדון, אלא שמייסד ויקיליקס פשוט סירב לקבל אותה. השני, הליכים משפטיים הצריכו את נוכחותו של אסאנג' בשוודיה, אלא שהוא סרב לעזוב את שטח השגרירות בלונדון.

"אבל אם ג'וליאן אסאנג' יחזור לשוודיה עד לאוגוסט 2020, החקירה המקדימה תוכל להיפתח מחדש", אמרה ניי. "אין כל אמצעים מעשיים שאנו יכולים לנקוט בשלב זה בכדי לנהל את החקירה תחת התנאים הקיימים.

"אפילו אם אקוודור תמלא אחר התנאים הדרושים לנו, הדבר ידרוש מהם משאבים גדולים ביותר".

לדבריה, התביעה התמודדה עם סוגיות רבות בניסיון לדחוף קדימה את החקירה. למשל, כשביקרו בלונדון במטרה לחקור את אסאנג' מוקדם יותר השנה, הנציגים השוודים הרשמיים לא יכלו לחקור את אסאנג' ישירות, אלא נאלצו להעביר שאלות בספרדית לבכירים האקוודורים, והם העבירו אותן הלאה לאסאנג'.

באשר לטענה שארצות הברית הפעילה לחץ על שוודיה בנוגע לחקירה, ניי אמרה שהטענות מהסוג הזה אין מבוססות.

למעשה, החקירה נסגרה בגלל סוגיות פרוצדורלית, ולא בגלל אף ראייה חדשה שמוכיחה אשמה או חפות. "העניינים הפורמאליים חשובים בתוך מערכת משפט… זה חשוב להיות מסוגלים להציג לחשוד את החשדות נגדו", אמרה ניי.

"ההחלטה להמשיך בחקירה מקדימה… היא בגלל שלא ראינו כל אפשרות לקדם את החקירה קדימה. ולכן אנחנו לא מצהירים דבר בנוגע לאשמה".

ניי סירבה לתלות את האשם על הכישלון בניהול החקירה על אף מפלגה, והוסיפה: "אסאנג' שמר על עצמו רחוק מאתנו במשך זמן רב מאוד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.