Forbes Israel Logo

אובמה: "אם הצעת רוסיה אמיתית – היא עשויה למנוע תקיפה"

נשיא ארה"ב ברק אמר הלילה (ב') כי פריצת דרך במשבר עם סוריה תיתכן, וזאת לאחר ההצעה הרוסית שהעלה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לפי ההצעה, סוריה תוותר על כל מאגר הנשק הכימי שבידיה, שלפי גורמי מודיעין במערב נאמד בלמעלה מ-1,000 טון, ובתמורה תוותר ארה"ב על התקיפה.

במספר ראיונות לכלי תקשורת בארה"ב, ציין אובמה כי האיום הצבאי האמין שהפגינה ארה"ב נדרש כדי לגרום לסוריה לבצע וויתורים הכרחיים. "ההעדפה שלי הייתה באופן עקבי להגיע לפתרון דיפלומטי באשר לבעיה", אמר אובמה ל-NBC. עוד הוסיף הנשיא כי הסכם כניעה שיגרום לאסד לוותר על הנשק הכימי שלו ולהעבירו לבקרה בינלאומית – לא יפתור את "הקונפליקט הנורא המתחולל בתוך סוריה".


אובמה | צילום: רויטרס

אובמה הוסיף וציין כי "אם נוכל להשיג את המטרה הזאת מבלי לבצע פעולה צבאית, זאת היא העדפתי".

"זה אפשרי שנגיע לפריצת דרך", אמר הנשיא האמריקאי ל-CNN. "ההצעה תוכל להביא למניעת תקיפה צבאית אם היא אמיתית, וזאת בהחלט התפתחות חיובית שהרוסים והסורים עושים מחוות – כי הנשק הכימי הוא איום ממשי לכל העולם, ולארה"ב בפרט. זה מה שביקשנו בשנים האחרונות".

אובמה הדגיש כי "אפילו בנות ברית של סוריה, כמו איראן, מגנות שימוש בנשק כימי. איראן בעצמה הייתה יעד לשימוש בנשק כזה. אז אולי לא נגיע להסכמה שתפתור את מלחמת האזרחים בסוריה, אבל אולי כן תפתור את הבעיה שאני מתמקד בה עכשיו – שלא יהיו 400 ילדים שמותקפים ללא הבחנה בנשק כימי".


צפו בראיון אובמה ל-CNN

עוד אמר אובמה כי קרי והצוות שלו ידונו עם הרוסים והקהילה הבינלאומית כדי לראות אם ניתן לאכוף זאת בצורה רצינית: "נתייחס להצעה ברצינות, ואני חייב לציין שלא ראינו מחוות כאלו עד עכשיו. העובדה שארה"ב הייתה רצינית בקשר לכך, העלתה כמה שיחות מעניינות שערכתי עם פוטין בפסגת ה-G20, ואני מאמין שפוטין לא רואה בחיוב את השימוש בנשק הכימי".

"אני חושש שייתכן ובעלי הברית של אסד הבינו ששימוש בנשק כימי הוא טעות, וייתכן שגם הם מפעילים עליו לחץ.  אך אם לא נמשיך ונתקדם קדימה עם הכנות מהימנות לתקיפה – אני לא סבור שנגיע להסכם שהייתי מעוניין לראות", ציין אובמה.

אובמה שב והדגיש בפני אסד: "אל תשמש בנשק כימי ותשלוט בנשק הכימי", ועוד ציין כי "מכיוון שראינו כי אסד מוכן להשתמש בנשק הכימי, אנחנו נצטרך ללכת רחוק יותר ולתת לקהילה הבינלאומית ביטחונות שלא ייעשה בהם שימוש – וזאת על ידי הוצאתם מסוריה".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.