Forbes Israel Logo

אובמה מזהיר: כישלון בצוק הפיסקלי יביא לירידות בשווקים

יומיים בלבד נותרו עד ל"מצוק הפיסקלי" – שורה של ביטול הטבות מסים וקיצוצים רחבים בתקציב בסכום של 600 מיליארד דולר – והמגעים לפיתרון נמשכים ביתר שאת. עוזריהם של מנהיגי בסנאט, הארי ריד הדמוקרטי ומיץ' מקונל הרפובליקני, נועדו הלילה למרתון של שיחות, במטרה למנוע את סדרת הקיצוצים והעלאות המס אשר אם לא ימצא פיתרון עשויה להכנס לתוקף בתום השנה האזרחית.

גורם בשיחות הביע פסימיות לגבי האפשרות להגיע להסכם בתוך זמן קצר כל כך: "הצדדים ממשיכים ללכת סחור-סחור", אמר לרויטרס. "אנחנו רחוקים עדיין מאוד מפיתרון והזמן שנותר הולך ואוזל".  

"דיברנו עם הרפובליקנים מאז הבחירות אבל יש להם בעיה להגיד כן למספר הצעות שהעלינו", אמר אובמה בראיון ל-NBC's. "המשמעות עבור הכלכלה היא שלצרכנים יש פחות כסף לקנות ולכן בתי העסק ימכרו פחות. הדבר יביא לכך שהם יעסיקו פחות אנשים והדבר יפגע בסימני ההתאוששות שאנו מתחילים לראות בשוק הדיור ובשיעור האבטלה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"עד עכשיו הקונגרס לא הצליח באמת לעשות משהו", הוסיף הנשיא. לא בגלל שהדמוקרטים בקונגרס אינם מעוניינים להתקדם, אלא מפני שיו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, ומנהיג סיעת המיעוט הרפבוליקני בסנאט, מיץ' מקונל, מתקשים לקבל את העובדה שצריך להעלות מעט את שיעורי המס על האמריקנים העשירים ביותר, כחלק מעסקה רחבה להפחתת הגירעון התקציבי".


אובמה. מאמץ של הרגע האחרון להגיע לפשרה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הרפובליקנים האשימו את אובמה על שמחפש להעניש את העשירים עם העלאות מסים אגרסיביות. הרפובליקנים טוענים כי אובמה דואג רק לציבור בוחריו הדמוקרטי וכי המדיניות שמנסה להנהיג תביא להגדלת הגרעון.

החששות מפני המצוק הפיסקלי המתקרב העיבו בשבוע האחרון גם על המסחר בוול סטריט, והובילו לירידות שערים חזקות במסחר. מדד הדאו ג'ונס צנח ביום שישי ב-1.2%, ה-S&P 500 איבד 1% מערכו והנאסד"ק נחלש ב-0.8%.

החששות מפני המצוק הפיסקלי המתקרב העיבו בשבוע האחרון גם על המסחר בוול סטריט, והובילו לירידות שערים חזקות במסחר. מדד הדאו ג'ונס צנח ביום שישי ב-1.2%, ה-S&P 500 איבד 1% מערכו והנאסד"ק נחלש ב-0.8%.

הרפובליקנים בבית הנבחרים יתכנסו היום לדיון חירום. "לא נראה שמשהו יקרה כתוצאה מהפגישות עם אובמה", אמר הסנטור הרפובליקני בוב קורקר. "ההרגשה היא יותר של אשליה אופטית מאשר של משהו אמיתי".

"אני מקווה שיש עוד זמן להגיע להסכם מסוג כלשהו שיחסוך למשלמי המסים משבר כלכלי", אמר מיץ' מק'ונל, הרפובליקני הבכיר בסנאט, אשר נשלט בידי הדמוקרטים. מנהיג הרוב בסנאט, הארי ריד, הדמוקרט הבכיר בקונגרס, האשים שלשום את יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר הרפובליקני ב-"דיקטטורה", בכך שסרב לאפשר להניח על רצפת הקונגרס הצעות שלא אהב. 

ריד דחק ברפובליקאים בבית למנוע את הגרוע מכל, ולעמוד מאחורי הצעת החוק בסנאט להארכת הטבות המס קיימות לכל מי שמשתכר פחות מ-250 אלף דולר בשנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.