Forbes Israel Logo

אובמה: "עדיין לא קיבלתי החלטה לגבי תקיפה, אבל צריך להעביר מסר חזק"

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי הוא עדיין לא קיבל החלטה לגבי תקיפה אפשרית בסוריה, אבל אישר כי ארה"ב הגיעה למסקנה כי סוריה אכן השתמשה בנשק כימי נגד אזרחיה.

הנשיא הותיר מעט מאד ספק לגבי העובדה שהוא אכן יתקוף, ועל פי דבריו נראה כי מדובר בעניין של זמן בלבד. "הגענו למסקנה שסוריה השתמשה בנשק כימי", אמר אובמה לתוכנית "Newshour" בראיון, "אני חושב שזה חשוב שאם נקבל החלטה, משטר אסד, שנמצא במלחמת אזרחים ומנסה להגן על עצמו, יקבל מסר די חזק שלא כדאי לו לעשות את זה שוב. זה לא יפתור את כל הבעיות בסוריה, וזה לא יסיים את המוות של האזרחים במדינה".

"הסתכלנו על כל הראיות ואנחנו לא מאמינים שהאופוזייציה הסורית מחזיקה בנשק כימי", הוסיף אובמה, "בהתחשב בשיטה שבה נעשה שהשימוש בנשק כימי נעשה באמצעות ירי טילים, אנחנו לא מאמינים שהאופוזיציה אחראית לכך. המסקנה שלנו היא שמשטר אסד השתמש בנשק כימי ואם כן עליהם לשאת בתוצאות הבינלואמיות".

אובמה | צילום: רויטרס

אובמה הבהיר כי למרות הצורך להעניש את אסד, הוא אינו מתכוון לחזור על טעויות העבר שעשתה אמריקה במדינות זרות. "אין לנו שום עניין להתחיל חזית ללא סוף ידוע בסוריה, אבל אנחנו חייבים לוודא שכאשר מדינות עוברות על נורמות בינלאומיות כמו נשק כימי שיכול לאיים עלינו, הם ישלמו על מעשיהם".

אובמה טען בראיון כי מתקפה מוגבלת יכולה להספיק כדי לשלוח מסר חזק כי לא ניתן לסבול שימוש בנשק כימי. לפי בכירים אמריקאים, סביר להניח שהמתקפה תגיע בצורת טילי שיוט שישוגרו מספינות אמריקאיות בים התיכון במשך מספר ימים.

בינתיים, למרות פרסומים על תקיפה אפשרית כבר הלילה, לוח הזמנים עשוי להתעכב, גם בגלל הנוכחות של פקחי האו"ם בסוריה, וגם בשל העובדה שבריטניה שינתה את עמדתה אמש והבהירה כי מועצת הביטחון של האו"ם צריכה לראות את הממצאים של צוות המומחים, וכי הפרלמנט הבריטי יצטרך להצביע פעמיים לפני כל פעולה.

אובמה ציין בראיון כי נשק כימי מסכן את בנות בריתה של ארה"ב – ישראל, טורקיה וירדן, וכן בסיסים אמריקאים באיזור. הוא גם אמר שהאינטרס של אמריקה עלול להיות בסכנה אם נשק כימי ייפול לידיים הלא נכונות.

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ביקש לחכות עם מתקפה עד שצוות המומחים ישלים את עבודתו בתוך ימים. בינתיים, בסוריה נערכים למתקפה. תושבים רבים, שגרים בקסמוך לאיזורים אסטרטגיים, עזבו את בתיהם.

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.