Forbes Israel Logo

אוכלים מזון שנפל על הרצפה אחרי 5 שניות? מחקר חדש מגבה אתכם

אם אי פעם החלטתם לאכול משהו אחרי שהוא נפל על הרצפה, ותהיתם לעצמכם איזה סוגים של מחלות עשויות להיות מועברות אליכם בדרך זו, מחקר חדש שבוצע בתחום עשוי להרגיע אתכם (או שלא). המחקר שנערך באוניברסיטת אסטון בבריטניה, מצא שיש אמת מסויימת בחוק השגור בפי רבים – "חוק חמש-השניות", שאומר באופן כללי שזה בסדר להרים מזון שנפל ולאכול אותו, כל עוד זה נעשה בטווח 5 שניות מרגע המגע עם הרצפה. רבים ההורים שעד עכשיו היו מלמדים את ילדיהם את החוק גם בלי להיות בטוחים שעומד מאחוריו מדע מבוסס, בעיקר כי עדיף להסתכן בחולי על לבזבז אוכל, אבל הנה לפניכם – ההוכחות.

עבור המחקר, בחן אנתוני הילטון, פרופסור לביולוגיה והסטודנטים שלו, מגוון רחב של מאכלים – טוסט, פסטה, עוגיות, וממתקים דביקים – כדי לבדוק כמה בקטריה (חיידקי אי.קולי וסטפילוקוקוס) נצמדה אליהם כשאפשרו להם לבוא במגע עם הרצפה. הם בדקו את הממצאים על שלושה משטחים שונים – שטיח, ציפוי למינציה ואריחים – לפרקי זמן של 3 עד 30 שניות בכל פעם.

באופן שאינו מפתיע, ככל שמשך הזמן שהותר לאוכל לבוא במגע עם המשטחים היה ארוך יותר, כך הצטברה עליו יותר בקטריה. ביניהם, נבדלו המשטחים בסבירות להעברת הבקטריה לאוכל, כאשר השטיח נמצא כהכי "בטוח" מפני העברת בקטריות, בעוד משטח הלמינציה והאריחים נמצאו פחות בטוחים. "מצאנו ראיות לכך שמשטחים שנמצאים בתוך הבית או המשרד סבירים הרבה פחות להעביר בקטריות, כאשר נתוני ההעברה של השטיח היו ממש מזעריים", אמר הילטון.

החוקרים עדיין ממליצים להפעיל שיקול דעת | צילום: Shutterstock

בנוסף, ככל שהאוכל לח יותר, נמצא כי גדל הסיכוי שיקלוט בקטריה. שוב, תוצאה מעניינת אך בוודאי שלא מפתיעה.

אולם, לפי דבריו שלך הילטון כדאי להמשיך ולהישאר זהירים. "צריכת מזון שנפל על הרצפה נושאת עימה סיכון זיהומי", אומר הילטון, "מכיוון שזה תלוי בהרבה מובנים באיזו בקטריה יש על הרצפה בזמן המגע. מה שכן, המחקר הזה כנראה יביא נחת למי מאיתנו שכן מיישמים את חוק ה-5 שניות, וזאת למרות שהדעה הרווחת היא שמדובר במיתוס".

אם תבחרו בכל זאת להרים מזון שנפל על הרצפה, לפחות תהיו רגועים שאתם לא לבד. צוות המחקר מצא ש-87% מהאנשים שנסקרו אכלו בשמחה אוכל שהיה על הרצפה, ו-81% עשו זאת כשהם עוקבים אחר כלל 5 השניות.

בין אם מדענים באמת "הוכיחו" את הלגיטימיות של כלל 5 השניות עוד אפשר להתווכח על זה, המחקר עדיין אל עבר את ההליך המקובל של ביקורות מומחים נוספים בתחום המחקר, כך שמותר גם לכם הישאר סקפטיים בעניין. עד אז, מומלץ לבדוק שהבייגל שהרגע הרמתם מהרצפה נקי יחסית לפני שאתם מכניסים אותו לפה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.