Forbes Israel Logo

אולמרט בניו יורק: איראן לא חצתה את הקו האדום, זו הגזמה

כנס הג'רוזלם פוסט השנתי נפתח היום (א') באולם הכנסים של מלון מריוט בניו יורק. בכנס, בו מדברים מדי שנה אושיות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות מרחבי העולם, ינאמו השנה, בין היתר, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, השרים יובל שטייניץ וסילבן שלום, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין.

נאומו של אולמרט פתח את הכנס, ובו הוא התייחס לסוגיות הליבה עמן מתמודדות ישראל, זאת לנוכח האתגרים הסביבתיים והממשלה החדשה, אשר מורכבת גם משרים בעלי תפקידים מרכזיים, להם זוהי טבילת האש הראשונה בפוליטיקה.

במרכז דבריו, התייחס אולמרט למצב בסוריה, למנהיגה של חיזבאללה, נסראללה, אך לפני הכל – נתן את הערכתו באשר לגרעין האיראני. "אני לא מסכים עם מי שטוען שאיראן חצתה את הקו האדום שצייר נתניהו. נעשתה הגזמה באיום האיראני", אמר אולמרט תוך שהוא סותר את דבריו של עמוס ידלין מהשבוע שעבר באשר לחציית הקו האדום.

בדבריו התייחס אולמרט גם להשלכות מלחמת לבנון השנייה, שבה הוא כיהן כראש הממשלה. "נסראללה עדיין חי בבונקר. אולי יותר עמוק מהצנטריפוגות האיראניות. לחיזבאללה יש נשק, אבל אין לו רצון להשתמש בו בגלל המלחמה מ-2006", אמר אולמרט. "מאז מלחמת לבנון השנייה שום כדור לא חצה את הגבול הצפוני".

אהוד אולמרט | צילום: מרק ישראל סלם

אולמרט, שבתקופתו על פי פרסומים זרים, תקפה ישראל את הכור בסוריה, לא פסח מהתייחסות באשר לנשיא אסד: "סוריה היא בעיה גדולה כי אנחנו לא יודעים מי ישלוט בה ואסד לא יישאר בשלטון. הזמן של אסד נגמר. למנהיג שהורג 100 אלף מאזרחיו אין זכות להישאר בשלטון. הוא יודח, זה עניין של זמן קצר".

"מצבה האסטרטגי של ישראל טוב ממה שהיה בשנים עברו. אין שום סכנה לכך שמדינת אויב תכפה על ישראל עימות קרקעי בעשור הקרוב כפי שהיה בעבר. אין מדינה ערבית שמאיימת על קיומה של ישראל במלחמה קרקעית בעתיד הקרוב או הנראה לעין", הדגיש אולמרט.

לצד כל אלה, הדגיש אולמרט את חשיבות העבודה הצמודה עם ארה"ב, ממש כפי שבתקופתו ובתקופת שרון ידעו היחסים בין המדינות עדנה מחודשת. "אובמה, קרי והייגל לא רוצים להותיר מורשת של איראן גרעינית. כשארצות הברית אומרת שהיא לא תאפשר לאיראן להיות גרעינית, צריך לקחת את הדברים האלו ברצינות. גם איראן צריכה לקחת את זה ברצינות".

"צריך לעבוד בשקט ובצורה קרובה עם ארה"ב במקום להשתמש בכל פלטפורמה כדי להסביר מה היא צריכה לעשות. אובמה לא רוצה איראן גרעינית. הוא נתן את הבטחתו", חרץ ראש הממשלה לשעבר, והוסיף: "צריך לעבוד עם ארה"ב על האיום האיראני ולא להביך את הנשיא אובמה. לא תמיד הסכמתי עם בוש אבל מעולם לא הבכתי אותו. הוא היה מחויב לבטחון שלנו".

בהתייחסות נקודתית יותר למצבה של ישראל, הביע אולמרט תקווה להצלחתה של הממשלה החדשה, אך לא התייחס בפומבי לאפשרות שירוץ שוב בבחירות לראשות הממשלה. "אני מתפלל שהממשלה הנוכחית תצליח ותדע לעשות את הדברים הנכונים כדי להתמודד עם הלחץ הכלכלי. לא אבקר את ממשלת ישראל", אמר אולמרט בפתח הדוברים. עם זאת, כניסתם של אנשים צעירים כמו יאיר לפיד ונפתלי בנט, שהם מלאי אנרגיה והתלהבות, היא חיובית".


צילום: רויטרס

באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אמר אולמרט: "המדיניות של ממשלת ישראל בנושא הפלסטיני היא לא ראויה. נתניהו הוא אחד המנהיגים הכי רהוטים, אבל השקפתו על רעיון שתי המדינות מעורפלת. בעוד כמה שנים לא יהיה רוב יהודי במדינת ישראל. צריך לוותר על אדמה כדי להבטיח שיהיה רוב יהודי דמוקרטי במדינה. אם לא, התוצאה תהיה הרסנית", אמר אולמרט תוך שהקהל שורק בוז לדבריו בשעה שהגן על הפלסטינים.

"חייבים לוותר על שטחים כדי לתת לפלסטינים מדינה. ניצחתי את המחבלים יותר מראשי ממשלה אחרים, אבל חייבים להתעורר ולשאול 'מה אני משאיר לילדיי? מלחמה אינסופית?", סיכם אולמרט בשאלה.

שטייניץ: "לאיראן יש מספיק צנטריפוגות כדי ליצור 20-30 פצצות בשנה"

השר לעניינים אסטרטגיים וליחסים בינלאומיים, יובל שטייניץ, דיבר היום גם הוא בכנס, והכחיש את הדיווחים שישראל לוחצת על ארה"ב לנקוט פעולה מול סוריה: "מעולם לא ביקשנו את זה. הלקח שלמדנו ממלחמת העולם השנייה הוא לא לאפשר נשק גרעיני לאיראן. יש עדיין זמן אבל הוא אוזל. אבל אם עוצרים את איראן זה חייב להיות בשלב ההעשרה".

"איראן היא לא קוריאה הצפונית. היא הרבה יותר גרועה בגלל המשאבים שלה, המימון והכוונות. לאיראנים יש מספיק צנטריפוגות כדי ליצור 20-30 פצצות בשנה. "אם האיראנים יצליחו לייצר את הפצצות הראשונות, בעוד עשור יהיו להם 100 פצצות אטום", אמר שטייניץ.

יובל שטייניץ | צילום: מרק ישראל סלם

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.