Forbes Israel Logo

אושר בוועדת הכלכלה: שטחי המדף של ענקיות המזון יוגבלו ל-50%

בתום דיון מרתוני של למעלה מ-12 שעות אושר אתמול בוועדת הכלכלה בקריאה שנייה ושלישית החוק לקידום התחרות בענף המזון הכולל שורה של הגבלות על חברות המזון, הספקים ורשתות השיווק הגדולות, ויכנס לתוקף בתחילת 2015.

לפי החוק שהוצע על ידי יושב ראש הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה וח"כ יצחק וקנין מש"ס, יוגבלו שטחי המדף של ענקיות המזון שמחזור מכירותיהן גבוה ממיליארד שקל בשנה, ל-50% בלבד. כמו כן, ידרשו רשתות השיווק לשקיפות מלאה ויחויבו לדווח בזמן אמת באתרי האינטרנט שלהן על מחירי כל המוצרים, על מנת שניתן יהיה לבצע השוואות מחירים יעילות עוד לפני ההגעה אל החנות. בנוסף, אושרו סעיפים שנועדו לתת לממונה על הרשות להגבלים עסקיים סמכויות למנוע מרשתות השיווק לפתוח סניפים חדשים, ואפילו להורות על מכירת סניפים בשכונות ובמקומות שבהם ימצא שאין תחרות אזורית.


מפנים מקום על המדף ליצרנים הקטנים | צילום: מרק ישראל סלם

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה אושר איסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה כלשהו לספקים גדולים אשר לא יוכלו לקנות שטחי מדף או לשלם תשלומים שונים כדי לדחוק ספקים קטנים. כמו כן, ייאסר על הספקים הגדולים לבצע צעדים כמו קביעת מחיר מומלץ לצרכן, אשר הופך למחיר מרבי ומונע מהספקים הקטנים להתחרות, או התניית מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר נמכר פחות.

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ ברוורמן נשמע ספקני במהלך הדיון בקשר ליעילותו של החוק בכל הנוגע להורדת מחירי המוצרים: "אני מקווה שתהייה בתהליך הזה ירידת מחירים, אך אני מסופק ומקווה שאתבדה. צריך להביא לשינוי משמעותי, שהביטוי שלו שהיצרנים הקטנים יעלו בצורה משמעותית על המדף. אם לא, אנחנו נישאר בסופו של דבר במצב שבו הספקים הגדולים ישלטו."

היום צפויה לקום וועדת משנה של וועדת הכלכלה אשר תבחן לאורך זמן את ביצוע החוק והמצב בשטח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.